پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، امروز در ديدار وزير و مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالى و رؤساى مراكز آموزش عالى و تحقيقاتى با ايشان، طى سخنان مهمى وجود علم و ايمان و اقتدار را در مسؤولين مراكز آموزش عالى كشور اتمام حجتى از جانب خداى متعال دانستند و مسؤوليت خطير و وظيفه عظيم تاريخى اداره كنندگان مراكز علمى كشور در استفاده از اين امكانات را براى رشد و تعالى كشور و ملت مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار حضور افرادى عالم و مؤمن و مقتدر در آموزش عالى كشور را يك فرصت مغتنم دانستند و فرمودند: در اين كشور دورانى بود كه ما از وضعيت دانشگاهها و آموزش عالى و روند دانش پژوهى كشور گله مند بوديم ولى امروز خداى متعال حجت را بر ما تمام كرده است و اگر نتوانيم آن وظيفه عظيم تاريخى يعنى حركت ملت به سوى تكامل و اهداف انبياء الهى و دين مقدس اسلام را با استفاده از ابزار علم و دانش به انجام برسانيم، در پيش خداى متعال هيچ جوابى نخواهيم داشت.
حضرت آيت الله خامنه اى به رشد قابل توجه دانشگاهها در سالهاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى اشاره كردند و فرمودند: اينجانب از راههاى گوناگون از حقايق محيطهاى علمى و دانشگاهى كسب اطلاع مى كنم و با طبيعت دانشگاه نيز آشنايى دارم و بر همين اساس با همه وجود معتقدم كه در ايران اسلامى، دانشگاهها به لحاظ علمى، روشن بينى دينى و عمق ايمان مذهبى، رشد زيادى كرده، اما در عين حال هنوز دانشگاههايمان، اسلامى نشده است.
مقام معظم رهبرى با اشاره به تأكيدات مكرر در خصوص اصلاح روند دانشگاهها در كشور، افزودند: اكنون زمان عمل است و بايد با حكمت و تدبير حركت كرد. اگر چنين نكنيد ملت چند سال به عقب خواهد افتاد و خسارت خواهد ديد و افتخار انجام اين كار از شما سلب خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به اين كه اسلامى شدن دانشگاهها كارى ظريف، دقيق و علمى است، فرمودند: كار درست اين است كه با حفظ هويت علمى دانشگاه، در جهت اسلامى شدن آن حركت كنيد و بدانيد كه اگر درست عمل كنيد ديگران از شما تقليد خواهند كرد و بشريت از آن منتفع خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اهميت پرداختن به جنبه هاى تربيتى، سازماندهى و تشكيلاتى در دانشگاهها را خاطر نشان كردند و فرمودند: عناصر مؤمن و معتقد به اسلام و نظام اسلامى كه انقلاب و آرمانهاى انقلابى را با همه وجود باور كرده اند، بايد در دانشگاهها توان كار پيدا كنند و براى اين منظور بخش مديريتى و تشكيلاتى در تعيين مسير حركت دانشگاهها نقش مؤثر و مهمى را عهده دار است.
مقام معظم رهبرى براى اسلامى كردن دانشگاهها، تكليف را متوجه مسؤولان و دست اندركاران وزارت فرهنگ و آموزش عالى دانستند و فرمودند: اسلامى كردن دانشگاهها به مفهوم يك تحول بنيادين است كه در تاريخ اين كشور، ماندگار خواهد شد و تحقق اين مهم مستلزم يك تصميم گيرى كلان و عملى و نيز اجراى يك روش صحيح، مدون، قانونى، منطقى و حساب شده است. دانشگاه امروز ما اسلامى نيست و بايد اسلامى شود و براى اين منظور يك تحول عميق، بنيادين، دلسوزانه، بلند مدت، برنامه ريزى شده و همه جانبه، ضرورى و اجتناب ناپذير است.
حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت تقويت حركت شوراى عالى انقلاب فرهنگى را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى بايد در جهت تقويت روند كار و فعاليت اين شورا تلاش كنند و همت خود را فقط براى به انجام رساندن اين وظيفه اساسى بكار گيرند. در راس شوراى انقلاب فرهنگى، شخصيتى مانند آقاى هاشمى رفسنجانى به عنوان يك عنصر صد در صد فرهنگى قرار دارد كه اين شورا با اتكاء به آن مى تواند منشاء تصميمات و خدمات بزرگى براى مسائل فرهنگى كشور باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با موضع خصوصى سازى آموزش عالى قويا مخالفت كردند و فرمودند: در شرايط امروز كشور و با وجود دشمنان خارجى و نيز ضعف دستگاه فرآورده هاى علمى و تبليغى در كشور، خصوصى سازى آموزش عالى، عملى و جايز نيست و هيچكس نبايد براى آن برنامه ريزى كند.
مقام معظم رهبرى با اشاره به اين كه مسأله اعزام به خارج از كشور از سوى كسانى كه داراى فكر و انديشه دانشگاهى اند، زير سؤال است، فرمودند: اينجانب نسبت به اين قضيه دچار ترديد هستم، زيرا جوانى كه مى تواند در كشور زير دست اساتيد برجسته، دوران عالى را طى كند چرا بايد در خارج از كشور زير دست افراد مبتدى دوره دكتراى خود را بگذراند. از اينرو مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالى، براى ادامه اين كار بايد استدلال لازم را ارائه كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى اهانت برخى از اساتيد و يا دانشجويان بى اعتقاد و لاابالى را به دانشجويان بسيجى و تلاشگر دوران دفاع مقدس را كارى مذموم و ناپسند دانستند و فرمودند: مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالى بايد كسانى را كه در سمت استاد دانشگاه با مقدسات نظام اسلامى مبارزه مى كنند كنار بگذارند و به جاى آنان، افراد مؤمن و معتقد كه ارزشها و آرمانهاى ملت مسلمان ايران را قبول دارند به كار گمارده شوند. امروز در برخى دانشگاهها به عناصر مؤمن جفا مى شود و شما بايد جلوى آن را بگيريد و دانشگاه را با حفظ هويت علمى آن به سمت هدفهاى اسلامى بكشانيد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان وجود دفاتر نمايندگى ولى فقيه در دانشگاهها را براى رشد و تعالى آموزش عالى، ضرورى خواندند و اهميت يگانگى دست اندركاران آموزش عالى و مسؤولان دانشگاهها با اين دفاتر را مورد تأكيد قرار دادند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، دكتر هاشمى گلپايگانى وزير فرهنگ و آموزش عالى گزارشى را از عملكرد و روند فعاليت آموزش عالى در كشور به استحضار رساند و طى آن تصريح كرد كه مراكز آموزش عالى و تحقيقاتى محور اصلى توسعه علمى و تحقيقاتى در كشور محسوب مى شوند و با آينده نگرى، حركت علمى را به صورت جدى دنبال مى كنند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /