پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعى از علما،روحانيون و طلاب مبلغ

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جمعى از علما، روحانيون و طلاب مبلغ با ايشان طى سخنانى بر وجود عوامل لازم براى رشد مادى و معنوى انسان در دين مقدس اسلام و بخصوص در مجموعه فكرى و عقيدتى شيعه تأكيد كردند و از حادثه عاشورا به عنوان يكى از عوامل بقاء و حيات تفكر اسلامى نام بردند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار كه در آستانه فرارسيدن ماه محرم انجام شد به بركات عاشورا و سرچشمه پربركت فيوضات اباعبدالله الحسين (ع) اشاره كردند و فرمودند: روحانيون، علماى اعلام، مبلغين و وعاظ بايد در جهت اعلاى كلمه،حسينى و بازسازى اين راه پربركت تلاش كنند و آنچنان كه شايسته محرم است ابتكارها، نوآوريها و تلاشهاى مخلصانه خود را همراه با كارهاى فكرى و علمى ارزشمند در اين راه انجام دهند.
حضرت آيت الله خامنه اى تفكر و فرهنگ سرمايه دارى غرب و آزادى فردى و ليبرالى رايج در غرب را نمونه واضحى از يك تمدن و عقيده ناقص دانستند و فرمودند: فرهنگ سرمايه دارى و ليبراليسم غربى كه به آن ايدئولوژى غرب گفته مى شود از يكسو مردم را به كار، تلاش، وقت شناسى و رعايت دقايق و ذره هاى سرمايه انسانى، شكوفايى استعدادها و ابتكار و سازندگى فرامى خواند تا جامعه اى ثروتمند، پيشرفته و برخوردار از علم و تكنولوژى را به وجود آورد اما از سوى ديگر و همزمان با آن، فقر و بيچارگى بسيارى از انسانها و مرگ براثر گرسنگى و ظلم و فساد فراگير را به ارمغان مى آورد كه زيانهاى ناشى از اين وضعيت گاهى از منافع آن بيشتر است. بنا بر اين فرهنگ و ايدئولوژى غرب از عوامل حفظ و رشد حقيقى انسان برخوردار نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامى اغلب مكاتب بشرى از جمله مكتب سرمايه دارى غرب را ناقص و براى رشد و تعالى انسان زيان آور توصيف كردند و فرمودند: هنر يك مكتب و مجموعه اى از تفكرات در اين است كه عوامل لازم براى تأمين حيات مادى و معنوى انسان در آن جمع شده باشد و اين همان خصوصيتى است كه در دين مبين اسلام وجود دارد. اسلام انسان را به كشف منابع طبيعى، ساختن دنيا، به دست گرفتن ابزار مادى، شناخت طبيعت و ماده و مجهز شدن به علم سفارش مى كند اما همزمان با آن بر تحكيم پيوند با خدا و سازندگى معنوى اصرار مى ورزد و معنا و مفهوم حيات روحى و قلبى و معنوى انسان را تنها در ارتباط با خدا مى داند.
مقام معظم رهبرى با بيان عوامل بقاء و حيات در اسلام فرمودند: كسى كه در اسلام اهل سازندگى مادى است "ازهد خلق الله" نيز محسوب مى شود. امير مؤمنان حضرت على بن ابى طالب (ع) چاه ابى را كه خود حفر كرده بود در راه خدا به فقرا انفاق كرد زيرا او باانفاق ترين و سازنده ترين انسانها بود. اسلام رشد مادى و معنوى انسان را مورد توجه قرار داده است و تمامى عوامل بقاء و حيات را مى توان در اسلام مشاهده كرد.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأكيد بر لزوم حركت جامعه اسلامى به سوى رشد و تعالى هر چه بيشتر فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر يكى از عوامل بقاء است كه مانع از رشد فساد در سطح جامعه مى شود. جامعه اسلامى بايد به حدى برسد كه با امر به معروف و نهى از منكر و دعوت به خير مانع بروز هرگونه فسادى بشود و در اين صورت دشمنان اسلام با استفاده از هرگونه ابزار فساد و حتى از طريق ماهواره نخواهند توانست كمترين تأثيرى بر مردم و حتى جوانان و نوجوانان بگذارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى جامعه اسلامى را يك بناى مستحكم و جامعه اى ماندگار خواندند و فرمودند: راهى كه نظام اسلامى در پيش گرفته است يك راه مبارك است كه در آن همه امكانات براى بقاء بوسيله حكمت پروردگار فراهم شده است.اين راه شكست ناپذيرى است كه در آن "جهاد" براى دفع دشمن و "رحما بينهم" براى قابل زيست كردن محيط زندگى وجود دارد و راهى است كه مبارزه با اسرائيل و آمريكا و تحكيم ارتباطات مناسب و دوستانه با كشورها و ملتهاى دنيا را دنبال مى كند.
مقام معظم رهبرى نظام اسلامى را متضمن حفظ ارزشها دانستند و فرمودند: ايران اسلامى هم دنيا و آخرت و هم حفظ ارزشها را توأم با دقت و وسواس دارد و علاوه بر پيگيرى سازندگى، با اتكا بر دستهاى توانا براى كشف بواطن اين طبيعت تلاش مى كند. اينجا هم عواطف و احساسات مردم را دارد و هم از كمك الهى نيز برخوردار است، بنا بر اين هر كس با آن زورآزمايى كند، تنها خود را زخمى خواهد كرد. حضرت آيت الله خامنه اى به پيشرفتهاى ايران اسلامى در سياست بين المللى و عرصه سازندگى اشاره كردند و فرمودند: موفقيتهاى بزرگ ملت ايران در عرصه سازندگى در شرايطى به دست آمده است كه آمريكا و متحدين او با نظام اسلامى دشمن بوده اند. خط آهن مشهد - سرخس نيز يكى از مجموعه كارهاى بزرگى است كه در عين دشمنى آمريكا با ملت ايران انجام شد و اين همه پيشرفت، درس عبرتى است براى كسانى كه تصور مى كنند بدون تكيه بر آمريكا نمى توان هيچ كارى را به انجام رساند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى ارتباط با آمريكا را فاقد هرگونه سودى براى ملت ايران دانستند و در پايان سخنانشان فرمودند: پيشرفتهاى عظيم به دست آمده در سايه جدايى و دورى از قدرتهاى استكبارى و به دست تواناى نيروهاى مؤمن، مخلص و حزب الهى و مهندسين و مديران معتقد به انقلاب ممكن شده است.
بنا بر اين روحانيون و مبلغين بايد در ماه محرم ابعاد مختلف پيشرفتها و موفقيتهاى ملت ايران را تبيين كنند و به مردم تفهيم نمايند كه دنيا و آخرت آنها تنها در سايه دين الهى تأمين مى شود.
بر پايه همين گزارش در اين ديدار:
مبلغين سازمان تبليغات اسلامى - مبلغين مركز مديريت حوزه علميه - دفتر تبليغات اسلامى و سازمان تبليغات اسلامى و جامعه الزهرا قم و گروهى از ائمه جماعات قم - ائمه جماعات مساجد استان تهران - مبلغين اعزامى از سازمان اوقاف و امور خيريه به مناطق مرزى و محروم كشور - اعضاء جامعه روحانيت مبارز و مجمع روحانيون مبارز تهران - جامعه وعاظ تهران - جمعى از روحانيون نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى - جمعى از روحانيون نهاد نمايندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها - جمعى از روحانيون و طلاب مبلغ حوزه ها و مدارس علميه شهرهاى تهران، شميرانات، اراك، خوانسار، خمينى شهر، بناب، بابل و پاكدشت ورامين حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /