پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار رئيس و معاونين سازمان برنامه و بودجه

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رئيس و معاونين سازمان برنامه و بودجه با ايشان طى سخنانى بر ضرورت رعايت شاخصه هاى عدالت اجتماعى در تمامى برنامه ريزيهاى كلان كشور و نيز بهره گرفتن از الگوهايى متناسب با واقعيتهاى جامعه اسلامى ايران در اين برنامه ريزيها تأكيد كردند و توجه سازمان برنامه و بودجه را در امر برنامه ريزى بر تغييرناپذير بودن وضع و محاذات كنونى جمهورى اسلامى ايران با آمريكا، به عنوان يك اصل مهم و خدشه ناپذير لازم دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار با ابراز اميدوارى از روند اصلاح امور سازمان برنامه و بودجه در زمان مديريت آقاى ميرزاده، اهميت انجام يك حركت كيفى و عمقى به سمت وضعيت مطلوب و مورد نياز كشور در اين سازمان را خاطر نشان كردند و فرمودند: سازمان برنامه و بودجه يك دستگاه اساسى براى كشور است و با اصلاح آن مى توان به حل مشكلات و توسعه و پيشرفت كشور به شكل واقعى و صحيح، اميدوار بود.
حضرت آيت الله خامنه اى تنظيم شاخصهاى عدالت اجتماعى و رعايت آنها را در امر برنامه ريزى، يك مسأله مهم و اساسى خواندند و فرمودند: اساس كار در جمهورى اسلامى ايران مبتنى بر تحقق آرمانهاى اسلامى است، بنا بر اين در يكايك كارهاى برنامه ريزى و سياستهاى كلان كشور در امر توسعه اين مهم بايد مورد توجه قرار گيرد و هيچ فشار سياسى خارجى و نيز هيچ ضرورت اجتماعى نبايد موجب صرفنظر كردن از آرمانهاى اسلامى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى وجود تعارض ميان توسعه و ارزشهاى انقلابى و اسلامى را مردود دانستند و فرمودند: حفظ ارزشها براى ملت ما يك اصل مبنايى است و هدف و انگيزه حضور ما در صحنه كشور نيز همين است. عدالت اجتماعى در مرتبه اول آرمانهاى ماست و مسأله توزيع عادلانه درآمد، كم كردن فاصله بين طبقات جامعه و نيز فراهم كردن فرصتهاى شغلى براى همه بايد به عنوان شاخصهاى عدالت اجتماعى در برنامه هاى كلان كشور مورد توجه جدى قرار گيرد.
مقام معظم رهبرى اهميت پايبندى به اصول در تمامى بخشهاى دولتى و حفظ استقلال سياسى كشور در امر برنامه ريزى را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: سازمان برنامه و بودجه در گذشته اساسا با تفكر آمريكايى و با هدف استفاده از الگوهاى غربى به وجود آمد . اما ايران اسلامى الگوى متناسب با واقعيات خود را دارد و بر همين اساس، اين سازمان بايد در برنامه ريزيهاى خود با روحيه كپى كردن نظرات غرب مبارزه كند. چون آنچه را كه غرب در زمينه توسعه بيان مى كند از فرهنگ و اهداف استعمارى جدا نيست و به نظر مى رسد كه هدف غرب از انتشار برخى نشريات علمى، نفوذ دادن افكار خود به محافل علمى و سازمانهاى برنامه ريزى كشورهاست. بنا بر اين انتشار يك فكر و نظريه در برخى نشريات علمى غرب نمى تواند دليلى بر اتقان و صحت آن باشد و سازمان برنامه و بودجه در برنامه ريزيهاى خود بايد به اين مسأله توجه كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى افزودند: سازمان برنامه و بودجه در زمره دستگاههايى است كه عناصر آن بايد شديدا پايبند به اصول باشند. و در اين صورت است كه برنامه ها برمبناى واقعيات جامعه ايرانى يعنى مردم، اسلام، آرمانها و شكل خاص حكومتى آن تدوين خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اى خروج از روزمرّگى را خاصيت برنامه ريزى دانستند و افزودند: متأسفانه در برخى از بخشهاى بودجه از شاخصهاى برنامه كلان تخطى مى شود و سازمان برنامه و بودجه موظف است كه با جديت از آن ممانعت كند و موارد استثناء را به حداقل برساند و بگونه اى برنامه ريزى كند كه مسؤولان بخشهاى مختلف كشور نتوانند برنامه كلان كشور را با تخطى از آن تحت تأثير قرار دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى رعايت عواطف و احساسات مردم را در برنامه ريزيهاى نظام اسلامى ضرورى دانستند و فرمودند: امروز مسؤولين درجه يك كشور با مردم ارتباطات دوستانه و نزديك دارند و شور و شوق و احساس صميميتى كه مردم نسبت به سران كشور از خود نشان مى دهند در دنيا بى نظير است. از اينرو سازمان برنامه و بودجه لزوما بايد در برنامه ريزيهاى خود اين عواطف عظيم مردمى را مورد توجه قرار دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از احياى تفكر اسلامى در جهان به عنوان مشكل اساسى استكبار جهانى و در راس آن آمريكا با جمهورى اسلامى ايران نام بردند و فرمودند: زندگى مرفه در ايران اسلامى و شكوفايى اقتصادى و پيشرفت كشور هيچ نيازى به اين ندارد كه جمهورى اسلامى ايران با آمريكا، مذاكره، محاوره و يا رابطه اى داشته باشد. بنا بر اين وضع و محاذات كنونى جمهورى اسلامى ايران با آمريكا هيچ تغييرى نخواهد كرد و سازمان برنامه و بودجه بايد به اين اصل مهم توجه كند.
حضرت آيت الله خامنه اى در پايان سخنانشان بر ضرورت استفاده از عناصر مؤمن و حزب اللهى متخصص در سطوح مديريت سازمان برنامه و بودجه تأكيد كردند و وجود اين نيروها را براى انجام برنامه ريزيهاى صحيح و انجام كارهاى بزرگ در كشور حائز اهميت دانستند و فرمودند: بنابه گزارشى كه به من داده شده است در طرح مهم راه آهن مشهد - سرخس اكثر كار بوسيله نيروهاى حزب اللهى كشور از قبيل سپاه پاسداران و غيره كه از تخصصهاى بالايى نيز در زمينه هاى مورد نياز برخوردار بوده اند، انجام گرفته است.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى آقاى ميرزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه گزارش كاملى را از تحولات اين سازمان در زمينه تنظيم بودجه به استحضار رساند و طى آن به افزايش بودجه عمرانى كشور، تثبيت نرخ ارز در جهت افزايش قدرت پول ملى، تخصيص امكانات و بودجه لازم به مناطق محروم كشور و اصلاح ساختار سازمان برنامه و بودجه اشاره كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /