پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نماينده ولى‏فقيه و سرپرست حجاج و مسؤولان بعثه و سازمان حج

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار نماينده ولى فقيه و سرپرست حجاج ايرانى و مسؤولان بعثه و جمعى از دست اندركاران سازمان حج با ايشان با تبيين آثار و بركات حج در حيات فردى و اجتماعى مسلمانان، تأكيد كردند: حج گنجينه اى بى پايان است كه تمامى مشكلات سياسى، معنوى و اقتصادى جهان اسلام از بركت عمل به ابعاد مختلف آن قابل حل است.
مقام معظم رهبرى موسم برگزارى حج را موسم شادمانى ملت مسلمان ايران و امت اسلام توصيف كردند و فرمودند: در تمامى مناسك و اعمال پيچيده و مركب و پرمعناى حج، مفهوم واقعى عيد نهفته است و بفرموده قرآن كريم، اين فريضه. الهى براى تمامى امت اسلام بويژه حجاج، در بر دارنده منافع مادى و معنوى فراوانى است و همه بايد شكر نعمت اين فريضه الهى را بجاى آورند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به لزوم شكرگزارى به دليل احيا روح واقعى بسيارى از عبادات و فرائض الهى در پرتو استقرار نظام جمهورى اسلامى در كشور، افزودند: قبل از انقلاب اسلامى حج، حج يك امت نبود و از آن استفاده جمعى نمى شد و هر كس به اندازه ظرفيت خود از آن بهره فردى مى برد، اما امروز تنها مسأله بهره هاى معنوى زائران خانه خدا مطرح نيست، بلكه امت اسلام از اين مراسم بهره مى برد. امروز حج در پرتو ظهور و نمود ولايت داراى بركات فراوان اجتماعى است، حج در واقع، از بركات ولايت و براى تحكيم عمود دين يعنى ولايت است. بايد شكر آن را بجاى آورد و بالاترين شكر اين نعمت ، استفاده كامل از مراسم حج است و هيچكس در فراهم كردن زمينه هاى اين مهم، نبايد از هيچ امكانى فروگذارى كند.
حضرت آيت الله خامنه اى برائت از مشركين را روح و معنا و مضمون حج و مهمتر از يكايك اعمال اين فريضه خواندند و افزودند: روح يك عبادت، از آن قابل تفكيك نيست، حج بايد مظهر توحيد الهى باشد و برائت از كفار و اوثان و اصنام، يكى از دو ركن توحيد است و اين بتها، تنها لات و عزى نيستند، بلكه امروز سران كفر و طاغوتها و فتنه انگيزان عالم، بزرگترين بتهاى جهان هستند و كفر به اينها واجب تر است. اعلام برائت از استكبار و صهيونيزم و كفر و الحاد جهانى و فعاليتها و برنامه هاى آنان بر ضد اسلام و مسلمانان، جزو اصول مسلم حج است و فعلا مظهر اعلام اين برائت نيز همين تجمع و سخن گفتن از برائت است. همانگونه كه حج بدون طواف معنا ندارد حج بدون برائت نيز مفهوم واقعى حج را ندارد.
مقام معظم رهبرى در تشريح چگونگى رفتار و كردار مناسب در ايام حج به تبيين اهميت فوق العاده نظام اسلامى در دنيا بويژه در جهان اسلام پرداختند و با اشاره به حضور شيفتگان انقلاب اسلامى در آفريقا، آمريكا، اروپا و آسيا، افزودند: به رغم همه تلاشهاى دشمنان، گوهر درخشنده حكومت اسلامى، همچنان در جذب توده هاى مردم در كشورهاى مختلف موفق است و زائران خانه خدا بايد موسم حج را فرصتى براى تجلى خصوصيات اين نظام الهى قرار دهند و در همه رفتار و گفتار و كردار خود، رشد و معنويت و ترقى خواهى و اهداف عاليه نظام اسلامى را نمايان سازند.حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به لزوم استفاده صحيح از فرصت حج براى روشنگرى در اذهان ملتهاى مسلمان افزودند: امروز ملتهاى مسلمان به الگوى نظام اسلامى نيازمندند تا درك كنند كه در جهان اسلام چه رويدادهاى غم انگيزى در حال وقوع است و بفهمند كه غده بدخيم اسرائيل كه هيچ كس نمى تواند در غاصب بودن آن شك كند چگونه و با چه اهداف سياسى به غصب فلسطين اكتفا نكرده و با كمك آمريكا و با استفاده از ضعف برخى دولتهاى عربى، تلاش مى كند با ايجاد روابط اقتصادى با آنها، خود را به شريانهاى اقتصادى جهان اسلام برساند و انگل وار توان اقتصادى ملتهاى مسلمان را به سوى خود جلب و جذب كنند.
مقام معظم رهبرى همچنين با قدردانى از حجت الاسلام والمسلمين محمدى رى شهرى و ديگر دست اندركاران برگزارى مراسم حج، اين مجموعه را اجتماع علما، مجتهدين، مسؤولان و كارامدان و فعالان عرصه هاى سياسى و اجرايى كشور خواندند و با تشكر از تلاشهاى به عمل آمده براى برگزارى صحيح حج، از خداوند مسألت كردند همه، كسانى را كه آرزومند تشرف به حج هستند، به اداء اين فريضه موفق گرداند.
در اين ديدار، پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، حجت الاسلام والمسلمين محمدى رى شهرى نماينده ولى فقيه و سرپرست حجاج ايرانى، در سخنانى رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى را زمينه ساز برگزارى حج واقعى توصيف نمود و بر تلاش هر چه بيشتر خدمتگزاران حج براى برگزارى صحيح اين فريضه الهى تأكيد كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /