پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ كنگره‌ بزرگداشت‌ صدرالمتألهين‌ ملاصدرا

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ شب‌ گذشته‌ در ديدار اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ كنگره‌ بزرگداشت‌ صدرالمتألهين‌ ملا صدرا با ايشان‌ طي‌ سخناني‌ ويژگي‌هاي‌ فلسفه‌ ملاصدرا را در بين‌ فلاسفه‌ الهي‌ بي‌نظير و شگفت‌آفرين‌ دانستند و برگزاري‌ اين‌ كنگره‌ را خدمتي‌ ارزشمند خواندند كه‌ دامنه‌ تأثير آن‌ در داخل‌ كشور محصور نمي‌ماند و در ارتقاء و تعميق‌ نظريات‌ و آراء فلسفي‌ در جهان‌ مؤثر است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار معرفي‌ چهره‌ شاخص‌ صدرالمتالهين‌ را يك‌ كار با ارزش‌ علمي‌ و تأثيرگذار در مفاهيم‌ عقلي‌ و جريان‌ انديشه‌ و نظر فلسفي‌ جهان‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: با وجود آن‌ كه‌ ملاصدرا سردمدار يك‌ مكتب‌ فلسفي‌ و به‌ وجود آورنده‌ يك‌ جريان‌ فكري‌ و عقلاني‌ است‌ هنوز در محافل‌ علمي‌ دنياي‌ غرب‌ شناخته‌ شده‌ نيست‌ و مدارس‌ فلسفي‌ غرب‌ شخصيت‌ با عظمت‌ صدرالمتالهين‌ را نمي‌شناسند بنا بر اين‌ كنگره‌ بزرگداشت‌ ملاصدرا گام‌ مهمي‌ در جهت‌ مطرح‌ كردن‌ آراء فلسفي‌ و بيان‌ روان‌ و شيرين‌ او خواهد بود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ فلسفه‌ صدرالمتالهين‌ و حكمت‌ متعاليه‌ او را خط اصلي‌ حركت‌ فلاسفه‌ پس‌ از ملاصدرا دانستند و فرمودند: فلسفه‌ ملاصدرا فلسفه‌اي‌ عقلي‌، ذوقي‌ و شرعي‌ است‌ و در حقيقت‌ ملاصدرا فلسفه‌ عقلي‌ و ذوقي‌ را برمبناي‌ شرع‌ مقدس‌ پي‌ريزي‌ كرده‌ است‌ براي‌ او تعبد محض‌، مبادي‌ رسيدن‌ به‌ افكار عالي‌ فلسفي‌ بوده‌ است‌ و اين‌ جريان‌ عظيم‌ و جوشان‌ و تمام‌ نشدني‌ در دوران‌ رياضت‌ به‌ روح‌ مقدس‌ وي‌ افاضه‌ و نازل‌ شده‌ است‌ و امروز خوشبختانه‌ كتابها و افكار فلسفي‌ ملاصدرا فضاي‌ فلسفي‌ كشور را فراگرفته‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در بيان‌ ويژگيهاي‌ شگرف‌ و شگفت‌آور ملاصدرا فرمودند: صدرالمتالهين‌ آراء بي‌نظير فلسفي‌ و درياي‌ مواج‌ افكار و انديشه‌هاي‌ خود را از استاد فرانگرفته‌ است‌. بلكه‌ اين‌ معلومات‌ بي‌پايان‌ از رياضت‌، خلوت‌ و عبادت‌ و دل‌ دادن‌ به‌ خدا و كسب‌ فيض‌ از عالم‌ غيب‌ سرچشمه‌ مي‌گيرد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ گسترش‌ دامنه‌ تأثيرگذاري‌ نظرات‌ ملاصدرا در دوره‌هاي‌ پس‌ از رحلت‌ وي‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: هر چه‌ زمان‌ گذشته‌ است‌ گستره‌ نظرات‌ صدرالمتالهين‌ وسيعتر شده‌ و جدي‌تر گرفته‌ شده‌ است‌ به‌ طوري‌ كه‌ كمتر از صد سال‌ از وفات‌ ملاصدرا در اصفهان‌ يك‌ حوزه‌ عظيم‌ عقلي‌ به‌ وجود آمد كه‌ معاريف‌ فلسفه‌ در آن‌ به‌ تلمذ فلسفه‌ ملاصدرا پرداختند و مكتب‌ وي‌ به‌ اين‌ ترتيب‌ احياء شد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ به‌ گسترش‌ فلسفه‌ ملاصدرا در حوزه‌هاي‌ علميه‌ اشاره‌ كردند و در پايان‌ سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ ويژگيهاي‌ علمي‌ اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ كنگره‌ بزرگداشت‌ صدرالمتالهين‌ فرمودند: اميد است‌ در سايه‌ اين‌ تلاشها افكار ملاصدرا محافل‌ علمي‌ دنيا را فرابگيرد و اين‌ متاع‌ معنوي‌ و با ارزش‌ به‌ عنوان‌ عاليترين‌ متاع‌ به‌ كشورهاي‌ ديگر صادر شود و براي‌ اين‌ منظور لازم‌ است‌.
علما و بزرگان‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ و دستگاههاي‌ مختلف‌ بويژه‌ صدا و سيما و وزارت‌ ارشاد نيز همكاري‌ كنند تا اين‌ كار با ارزش‌ و بسيار مهم‌ به‌ نتيجه‌ برسد.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ سيد محمد خامنه‌اي‌ رئيس‌ شوراي‌ عالي‌ كنگره‌ بزرگداشت‌ ملاصدرا گزارش‌ كوتاهي‌ از فعاليتهاي‌ ستادي‌ انجام‌ شده‌ براي‌ ارائه‌ يك‌ كار ويژه‌ و يكپارچه‌ در راه‌ برگزاري‌ اين‌ كنگره‌ را به‌ استحضار رساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /