پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي‌ مجمع‌ بين‌المللي‌ استادان‌ زبان‌ فارسي‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ امروز در ديدار اعضاي‌ مجمع‌ بين‌المللي‌ استادان‌ زبان‌ فارسي‌ با ايشان‌، طي‌ سخناني‌ از زبان‌ فارسي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ ميراث‌ عظيم‌، باشكوه‌ و بسيار ارزشمند فرهنگي‌ براي‌ ملتهاي‌ فارسي‌ زبان‌ ياد كردند و خصوصيات‌ مهم‌ آن‌ را برشمردند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ از زبان‌ فارسي‌ به‌ عنوان‌ رمز هويت‌ ملي‌ نام‌ بردند و فرمودند: زبان‌ فارسي‌ در واقع‌ جويبار پرفيضي‌ از گنجينه‌ عظيم‌ مواريث‌ فرهنگي‌ ايرانيان‌ و ملتهاي‌ فارسي‌ زبان‌ است‌ و براي‌ ملتهاي‌ ديگر نيز پديده‌اي‌ بسيار بزرگ‌ و شكوهمند محسوب‌ مي‌شود. زبان‌ فارسي‌ از گسترش‌ واژگاني‌ و ظرفيت‌ تركيب‌پذيري‌ برخوردار است‌، آهنگي‌ گوشنواز، به‌ هنجار و زيبا دارد و با تكيه‌ بر خصوصيات‌ واژگاني‌ و تركيبي‌ خود مي‌تواند هر بخشي‌ از گستره‌ معارف‌ بشري‌ را ارائه‌ دهد و آن‌ را بيان‌ كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، زبان‌ فارسي‌ را زبان‌ شعر، فلسفه‌ و معارف‌ دانستند و فرمودند: زبان‌ فارسي‌ وسيله‌اي‌ انحصاري‌ براي‌ دست‌ يافتن‌ به‌ مفاهيم‌ والا و حكمت‌ عظيم‌ و بي‌نظيري‌ است‌ كه‌ در ميراث‌ فرهنگي‌ اين‌ زبان‌، در كتابهاي‌ علمي‌، ادبيات‌، حكمت‌ و اخلاق‌ به‌ صورت‌ شعر و نثر وجود دارد و بر همين‌ اساس‌ زبان‌ فارسي‌ براي‌ تمام‌ كساني‌ كه‌ علاقه‌مند به‌ معارف‌ والاي‌ بشري‌ هستند، يك‌ ذخيره‌ مهم‌، با ارزش‌، قابل‌ فراگيري‌ و پيگيري‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ جاذبه‌ زبان‌ فارسي‌ را عامل‌ گسترش‌ آن‌ به‌ هند و آسياي‌ صغير دانستند و افزودند: بدون‌ ترديد اسلام‌ از طريق‌ زبان‌ فارسي‌ و فارسي‌زبانان‌ به‌ چين‌، شبه‌ قاره‌ و بخشي‌ از آسياي‌ ميانه‌ گسترش‌ يافته‌ است‌ و بسياري‌ از كساني‌ كه‌ در اين‌ مناطق‌ به‌ اسلام‌ گرويده‌اند، هنوز يادگارها و نشانه‌هاي‌ زبان‌ فارسي‌ را در كلمات‌ و اصطلاحات‌ ديني‌ خود حفظ كرده‌اند و اين‌ خود مايه‌ سربلندي‌ و افتخار است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ مظلوميت‌ زبان‌ فارسي‌ اشاره‌ كردند و با تأكيد بر ضرورت‌ تلاش‌ در جهت‌ اعتلاي‌ هر چه‌ بيشتر آن‌ فرمودند: زبان‌ فارسي‌، زباني‌ فاخر، زيبا، رسا و پرظرفيت‌ است‌ و محموله‌ بسيار عظيمي‌ از گنجينه‌ معارف‌ بشري‌ و ميراث‌ ذهنيات‌ و عقليات‌ بشري‌ را با خود به‌ همراه‌ دارد، بنا بر اين‌ فارسي‌زبانان‌ و علاقه‌مندان‌ و دوستداران‌ اين‌ زبان‌ در سراسر جهان‌ و صاحبان‌ ذوق‌ و انديشه‌ بايد با جديت‌ كامل‌ و اهتمام‌ فراوان‌، تلاش‌ مضاعفي‌ را براي‌ اعتلاي‌ زبان‌ فارسي‌ به‌ عمل‌ آورند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از عرضه‌ مفاهيم‌ عظيم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ خصوصيت‌ مهم‌ زبان‌ فارسي‌ ياد كردند و فرمودند: امروز در ايران‌ به‌ بركت‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ، بسياري‌ از سخنان‌ والا، درست‌ و دلنواز بر زبانها جاري‌ مي‌شود كه‌ بسياري‌ از ملتها درك‌ درستي‌ از آن‌ ندارند. بنا بر اين‌ زبان‌ فارسي‌ كه‌ محموله‌ عظيمي‌ از اين‌ معارف‌ را در اختيار دارد، مي‌تواند نقش‌ بزرگي‌ را در انتقال‌ آن‌ به‌ جوامع‌ بشري‌ ايفا كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ ضرورت‌ پاسداري‌ از زبان‌ فارسي‌ در ايران‌ و كشورهاي‌ فارسي‌ زبان‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ وظيفه‌ بزرگ‌ مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: براي‌ گسترش‌ زبان‌ فارسي‌ و ايجاد عناصر حيات‌ و تكامل‌ در اين‌ زبان‌، بايد از ظرفيتهاي‌ موجود در آن‌ حداكثر استفاده‌ به‌ عمل‌ آيد و توجه‌ مسؤولان‌ فرهنگستان‌ زبان‌ فارسي‌ به‌ اين‌ مهم‌ ضروري‌ است‌. همچنين‌ زبان‌ فارسي‌ در زمينه‌ تركيب‌، زبان‌ معجزه‌گري‌ است‌ و بايد از ظرفيت‌ عظيم‌ و شگفت‌آور تركيبي‌ آن‌ استفاده‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ زبان‌ را پديده‌اي‌ زنده‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: زنده‌ بودن‌ زبان‌ به‌ آن‌ است‌ كه‌ مي‌تواند از بيرون‌ محدوده‌ خود لغتهاي‌ ديگر را جذب‌ كند و براي‌ وارد كردن‌ لغتهاي‌ ديگر به‌ زبان‌ فارسي‌ لازم‌ است‌ آنها، پارسي‌ گونه‌ شوند و اوزان‌ و هنجار اين‌ لغات‌ فارسي‌ شود. پارسي‌گري‌ به‌ مفهوم‌ دادن‌ هنجار فارسي‌ به‌ لغتهاي‌ غير فارسي‌ است‌ و اين‌ مهم‌ بايد در فرهنگستان‌ زبان‌ و ادب‌ فارسي‌ مورد توجه‌ قرار گيرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ درآميختن‌ زبان‌ فارسي‌ با لغات‌ جعلي‌ و دساتيري‌ را خيانت‌ به‌ زبان‌ فارسي‌ دانستند و در پايان‌ سخنانشان‌ با تأكيد بر لزوم‌ پالايش‌ زبان‌ فارسي‌ از كلمات‌ جعلي‌ و اشتباه‌ فرمودند: زبان‌ فارسي‌ كلمه‌ طيبه‌اي‌ است‌ و اصل‌ ثابتي‌ دارد و انتظار مي‌رود كه‌ روز به‌ روز پيشرفت‌ كند و جهانيان‌ بتوانند از اين‌ زبان‌ استفاده‌هاي‌ فراواني‌ را به‌ عمل‌ آورند.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ آقاي‌ مهندس‌ ميرسليم‌ وزير فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ گزارشي‌ را از دستاوردهاي‌ برگزاري‌ نخستين‌ مجمع‌ بين‌المللي‌ استادان‌ زبان‌ فارسي‌ را به‌ استحضار رساند.
در اين‌ ديدار آقاي‌ دكتر هاشمي‌ گلپايگاني‌ وزير فرهنگ‌ و آموزش‌ عالي‌، آقاي‌ دكتر حداد عادل‌ رئيس‌ فرهنگستان‌ زبان‌ و ادب‌ فارسي‌ و همچنين‌ 150 تن‌ از استادان‌ زبان‌ فارسي‌ از ايران‌ و چهل‌ كشور جهان‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /