پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اجتماع‌ طلاب‌ و فضلاي‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيش‌ از ظهر امروز در اجتماع‌ طلاب‌ و فضلاي‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ با ايشان‌ كه‌ در صحن‌ مدرسه‌ فيضيه‌ انجام‌ شد، طي‌ سخناني‌ ضرورت‌ بهره‌ گرفتن‌ از مباني‌ و يادگارهاي‌ معنوي‌ حوزه‌ علميه‌ و نيز برنامه‌ريزي‌ در جهت‌ استفاده‌ بهينه‌ از استعدادهاي‌ حوزه‌ را مورد تأكيد قرار دادند. حوزه‌ علميه‌ مطلوب‌ و مقبول‌ اسلام‌ را حوزه‌اي‌ مستقل‌ از حكومت‌ اما پشتيبان‌ و ياري‌دهنده‌ نظام‌ اسلامي‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ اجتماع‌ كه‌ با ابراز احساسات‌ شورانگيز طلاب‌ و فضلاي‌ ايراني‌ و غير ايراني‌ همراه‌ بود از طلاب‌ به‌ عنوان‌ مهمترين‌ و ارزشمندترين‌ عنصر حوزه‌ علميه‌ نام‌ بردند و در بيان‌ اهميت‌ بهره‌ گرفتن‌ طلاب‌ از فضاي‌ معنوي‌ حوزه‌ علميه‌ فرمودند: اركان‌ معنوي‌ و روحي‌ فضاي‌ حوزه‌ علميه‌ را علما، بزرگان‌، زهاد و اهل‌ معرفت‌ و سلوك‌ تشكيل‌ مي‌دهند و طلاب‌ حوزه‌ علميه‌ براي‌ پيش‌ بردن‌ وظيفه‌ سنگيني‌ كه‌ بر دوش‌ دارند، بايد بنيه‌ معنوي‌ خود را به‌ حد اعلا تقويت‌ كنند و ارتباط و اتصال‌ خود را با حضرت‌ حق‌ تحكيم‌ بخشند و اينجانب‌ از بزرگان‌ حوزه‌ درخواست‌ مي‌كنم‌ كه‌ مسأله‌ درس‌ اخلاق‌ و تهذيب‌ نفس‌ طلاب‌ جوان‌ و روشن‌ ضمير را جدي‌ بگيرند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بر اهميت‌ بهره‌ گرفتن‌ طلاب‌ از فرصتها براي‌ درس‌ خواندن‌ و آموختن‌ تأكيد كردند و فرمودند: استعداد حوزه‌ها نبايد هدر برود و براي‌ اين‌ منظور نظام‌ آموزشي‌ حوزه‌ بايد اصلاح‌ شود، فرصتهاي‌ آموزشي‌ مناسب‌ براي‌ طلاب‌ فراهم‌ آيد و از تعطيلات‌ حوزه‌ نيز كاسته‌ شود. همچنين‌ طلاب‌ بايد از هر فرصتي‌ براي‌ آموختن‌ و درس‌ خواندن‌ استفاده‌ كنند، زيرا دنيا و جوامع‌ مسلمان‌ به‌ وجود آنها نيازمندند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ با بيان‌ درخشش‌ معنويتها در جهان‌ امروز فرمودند: در آمريكا كه‌ مركز مدنيت‌ غرب‌ و نمايانگر اوج‌ مظاهر غربي‌ در زمينه‌ علم‌، ثروت‌، فساد، قدرت‌ نظامي‌ و اطلاعاتي‌ است‌ جمعيتي‌ قريب‌ به‌ دوميليون‌ نفر از سياهان‌ كه‌ همه‌ مسلمان‌ نبودند، ناگهان‌ شعار الله‌ اكبر سردادند و اين‌ پديده‌ مهم‌ ايجاب‌ مي‌كند كه‌ مبلغين‌ اسلامي‌ بايد انگيزه‌ آنان‌ را بر اساس‌ يك‌ فكر و منطق‌ اسلامي‌، ماندگار كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ ارتباط مطلوب‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ با حكومت‌ اسلامي‌ را تبيين‌ كردند و فرمودند: حوزه‌ علميه‌ امروز بايد مستقل‌ از حكومت‌ اما ياري‌دهنده‌ و پشتيبان‌ نظام‌ اسلامي‌ باشد و مقررات‌ اسلامي‌ را در اختيار آن‌ قرار دهد. دستگاه‌ قضايي‌، اجرايي‌ و مقننه‌، دانشگاهها، سربازخانه‌ها و كارخانه‌هاي‌ ايران‌ اسلامي‌، نيازمند حوزه‌ هستند و همه‌ جاي‌ اين‌ كشور كه‌ اداره‌ آن‌ در حاكميت‌ مقتدرانه‌ نظام‌ اسلامي‌ است‌ به‌ حوزه‌ و ثمرات‌ آن‌ احتياج‌ دارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اين‌ نكته‌ كه‌ دنيا براي‌ حكومت‌ اسلامي‌ و مسؤولان‌ دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ احترام‌ قائل‌ است‌ فرمودند: مسؤولان‌ دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در مجامع‌ جهاني‌ و نيز در مسائل‌ داخلي‌ باشجاعت‌ و تدبير تصميم‌گيري‌ مي‌كنند و بر همين‌ اساس‌ روشنفكران‌، سياستمداران‌، جوانان‌، دانشگاهيان‌ و طبقات‌ مختلف‌ مردم‌ در كشورهاي‌ گوناگون‌ نظام‌ و دولت‌ كريمه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ را عزيز مي‌شمارند و با احترام‌ به‌ آن‌ مي‌نگرند. امروز هر اقدامي‌ كه‌ موجب‌ عزت‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ بشود در راه‌ اسلام‌ است‌ و كساني‌ كه‌ براي‌ عزت‌ اسلام‌ و مسؤولان‌ نظام‌ قدم‌ برمي‌دارند يك‌ حسنه‌ انجام‌ مي‌دهند و براي‌ خدا كار مي‌كنند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ كمك‌ و پشتيباني‌ از دولت‌ در حوزه‌ علميه‌ بايد به‌ يك‌ فرهنگ‌ تبديل‌ شود فرمودند: حوزه‌ علميه‌ به‌ مانند گوهر گرانبهايي‌ است‌ كه‌ بايد به‌ قدر ارزش‌ وجودي‌ آن‌ مورد استفاده‌ بهينه‌ قرار گيرد و براي‌ اين‌ منظور بايد اصلاح‌ لازم‌ از درون‌ حوزه‌ آغاز شود و جهات‌ آموزشي‌ و محتوايي‌ كتب‌ درسي‌ آن‌ نيز مورد بازنگري‌ قرار گيرد همچنين‌ گسترش‌ تفكر حركت‌ اصلاحي‌ در حوزه‌ سبب‌ نزديك‌ شدن‌ آن‌ به‌ عمل‌ و تحقق‌ مي‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در پايان‌ سخنانشان‌ ضرورت‌ توجه‌ هر چه‌ بيشتر به‌ طلاب‌ و فضلاي‌ غيرايراني‌ در حوزه‌ علميه‌ قم‌ را يادآور شدند و اظهار اميدواري‌ كردند كه‌ آنان‌ پس‌ از بازگشت‌ به‌ كشورشان‌ منشأ آثار مهمي‌ باشند.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ استادي‌، مدير حوزه‌ علميه‌ قم‌ در سخنان‌ كوتاهي‌ حضور معظم‌له‌ را در ميان‌ طلاب‌ و فضلاي‌ حوزه‌ علميه‌ گرامي‌ داشت‌ و آمادگي‌ حوزه‌، طلاب‌ و فضلا را براي‌ اجرا فرامين‌ رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ اعلام‌ كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /