پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار فضلا و نخبگان‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ شب‌ گذشته‌ در ديدار فضلا و نخبگان‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ با ايشان‌ كه‌ در مدرسه‌ فيضيه‌ ترتيب‌ يافت‌، طي‌ سخنان‌ مهمي‌ ضرورت‌ ترميم‌ و رشد و بالندگي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را در جهت‌ مطرح‌ كردن‌ مفاهيم‌ و افكار نو و نيز باز كردن‌ آفاق‌ جديد، مورد تأكيد قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار، ضرورت‌ استفاده‌ بهينه‌ از استعدادهاي‌ برجسته‌ موجود در حوزه‌هاي‌ علميه‌ را يادآور شدند و با بيان‌ اهميت‌ جلوتر بودن‌ حوزه‌ها نسبت‌ به‌ زمان‌ خود فرمودند: اكنون‌ امواج‌ فقه‌، فلسفه‌، كلام‌ و حقوق‌، دنيا را فراگرفته‌ است‌ و متاع‌ فكر از طريق‌ امواج‌ و كامپيوتر در كوتاه‌ترين‌ زمان‌ از هر نقطه‌اي‌ از جهان‌ به‌ نقاط ديگر منتقل‌ مي‌شود و بر همين‌ اساس‌، حوزه‌هاي‌ علميه‌ بايد گامهاي‌ بلندي‌ را جهت‌ رشد كمي‌ و كيفي‌ برنامه‌هاي‌ خود بردارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ توجه‌ بزرگان‌، فضلا و طلاب‌ جوان‌ و دستگاه‌ مديريت‌ حوزه‌ علميه‌ را به‌ لزوم‌ گسترش‌ مواد درسي‌ حوزه‌ها، متناسب‌ با نيازهاي‌ موجود در بخشهاي‌ مختلف‌ جامعه‌ جلب‌ كردند و خطاب‌ به‌ آنان‌ فرمودند: فقه‌، كار اصلي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ است‌ و بايد به‌ زمينه‌هاي‌ نوظهور گسترش‌ يابد. توجه‌ به‌ آفاق‌ و گستره‌هاي‌ جديد در امر فقاهت‌، نيز لازم‌ است‌ و براي‌ اين‌ مهم‌ شجاعت‌ طرح‌ و ورود به‌ اين‌ مباحث‌ بايد در حوزه‌هاي‌ علميه‌ پديدار شود.
مباحث‌ كلامي‌ امروز در دنيا گسترش‌ يافته‌ است‌. مقتضي‌ است‌ نظام‌ حوزه‌ از طريق‌ توليد افكار نو در مسأله‌ كلامي‌ و فلسفي‌ به‌ شبهات‌ عظيم‌ كلامي‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ پاسخ‌ دهد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ توجه‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را به‌ تعليم‌ و روش‌ يابي‌ علمي‌ تبليغ‌ و فراهم‌ كردن‌ مواد و مقدمات‌ علمي‌ تبليغ‌ و استفاده‌ از امواج‌ صوتي‌ و تصويري‌، ضروري‌ دانستند و در پايان‌ سخنانشان‌ فرمودند: روح‌ كار و تلاش‌ و اهتمام‌ به‌ علاج‌ و رفع‌ مشكلات‌ بايد در جوانان‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ تقويت‌ شود. اصلاح‌ جدي‌ كتب‌ درسي‌ در حوزه‌ها، ايجاد رشته‌هاي‌ مستقل‌ براي‌ كلام‌، باز كردن‌ ميداني‌ براي‌ عرضه‌ افكار جديد در زمينه‌ علوم‌ عقلي‌ و كلامي‌ همراه‌ با تقسيم‌ تدريجي‌ طلاب‌ براساس‌ اهداف‌ نيز، ضروري‌ است‌ و دستگاه‌ مديريت‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، علاوه‌ بر جديت‌ و برنامه‌ريزي‌ در اين‌ خصوص‌ بايد نسبت‌ به‌ برگزاري‌ همايشها و اجتماعات‌ علمي‌، جهت‌ تحقق‌ اهداف‌ مورد نظر اقدام‌ كند.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از بيانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، آيت‌الله‌ مشكيني‌ امام‌ جمعه‌ قم‌ و رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌ طي‌ سخناني‌ ضمن‌ طرح‌ برخي‌ مباحث‌ اخلاقي‌، از دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ به‌ عنوان‌ دولت‌ كريمه‌ اسلامي‌ ياد كرد و براي‌ پياده‌ كردن‌ تماميت‌ اسلام‌ در ايران‌، حراست‌ و حمايت‌ از دولت‌ را ضروري‌ خواند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /