پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعي‌ از بانوان‌ مسؤول‌، متخصص‌ و هنرمند كشور

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيش‌ از ظهر امروز در ديدار جمعي‌ از بانوان‌ مسؤول‌، متخصص‌ و هنرمند كشور با ايشان‌، طي‌ سخناني‌ جايگاه‌، مسؤوليتها و نقش‌ زن‌ و مرد در جوامع‌ بشري‌ را بر اساس‌ حكمت‌ الهي‌ و ديدگاه‌ اسلامي‌ تبيين‌ كردند و ضرورت‌ بهره‌ گرفتن‌ از قانون‌ و مقررات‌، بالا بردن‌ سطح‌ خردمندي‌ و تفكر و انديشه‌ زنان‌ و نيز ارتقا سطح‌ فكري‌ كل‌ جامعه‌ را براي‌ حل‌ معضل‌ جهاني‌ زن‌ و مرد مورد تأكيد قرار دادند.
در اين‌ ديدار كه‌ به‌ مناسبت‌ ولادت‌ با سعادت‌ بانوي‌ گرامي‌ اسلام‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) و روز زن‌ انجام‌ شد، مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در سخنانشان‌ زن‌ و مرد را از اجزاي‌ نظام‌ اتم‌ آفرينش‌ خواندند و فرمودند: اگر جوامع‌ بشري‌ شناخت‌ درستي‌ از جايگاه‌ زن‌ و مرد در طبيعت‌ بشري‌ به‌ دست‌ آورند و آن‌ را درست‌ بكار ببرند، نظام‌ كامل‌ الهي‌ تحقق‌ پيدا خواهد كرد و در اين‌ نظام‌، هر موجودي‌ فايده‌ وجودي‌ خود را آنچنان‌ كه‌ بايد خواهد بخشيد، به‌ كسي‌ ظلم‌ نخواهد شد، هيچ‌ استعدادي‌ زايل‌ نمي‌شود و بشريت‌ از فيض‌ همگني‌، همكاري‌ و همايش‌ صحيح‌ زن‌ و مرد بهره‌هاي‌ فراواني‌ خواهد برد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ زيبايي‌ و كامل‌ بودن‌ چهره‌ بشريت‌ را منوط به‌ قرار گرفتن‌ زن‌ و مرد در جايگاه‌ واقعي‌ خود دانستند و فرمودند: در نظام‌ الهي‌ زن‌ و مرد حق‌ ندارند خود را واجب‌تر، ضروري‌تر و مفيدتر از ديگري‌ بدانند و با اين‌ نگاه‌ همه‌ در يك‌ سطح‌ قرار مي‌گيرند. نقش‌ واحد زن‌ و مرد در چرخه‌ زندگي‌ بشر مبتني‌ بر انجام‌ كار با هدف‌ تكميل‌ عالم‌ وجود و نظام‌ حيات‌ بشري‌ خواهد بود و اين‌ مهم‌ همان‌ ديدگاه‌ حكمت‌ الهي‌ در آفرينش‌ زن‌ و مرد است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ وجود قلمرو وسيع‌ و مشترك‌ ميان‌ زن‌ و مرد در عرصه‌ زندگي‌ اجتماعي‌، سياسي‌ و اقتصادي‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: براساس‌ ديدگاه‌ الهي‌ و اسلامي‌، زن‌ و مرد هر يك‌ وظايفي‌ اساسي‌ را در قلمرو اختصاصي‌ حيات‌ خود بر عهده‌ دارند كه‌ بايد به‌ آن‌ عمل‌ كنند. اما در عين‌ حال‌ هر دو در يك‌ پهنه‌ وسيع‌، با مشاركت‌، هماهنگي‌ و اعمال‌ تواناييهاي‌ خود مسؤوليتهايي‌ را به‌ انجام‌ مي‌رسانند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ تفاوتهاي‌ ساختمان‌ وجودي‌ زن‌ و مرد فرمودند: براساس‌ آفرينش‌ الهي‌، زن‌ در ساختمان‌ وجودي‌ خود از ظرافت‌ بيشتري‌ نسبت‌ به‌ مرد برخوردار است‌، بنا بر اين‌ در يك‌ محيط بي‌قانون‌ و يا در محيطي‌ كه‌ در آن‌ حاكميت‌ عقل‌ و منطق‌ ضعيف‌ باشد، آن‌ كه‌ قدرت‌ و خشونت‌ جسماني‌اش‌ بيشتر است‌، ضعيف‌تر را مورد ستم‌ قرار خواهد داد و او را استثمار خواهد كرد. اين‌ همان‌ ضايعه‌اي‌ است‌ كه‌ متأسفانه‌ از آغاز در محيط زندگي‌ بشر پيش‌ آمده‌ است‌ و امروز در دنيا اين‌ مسأله‌ تلخ‌ و زشت‌ در ارتباط زن‌ و مرد مشاهده‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ آمار و ارقام‌ مربوط به‌ ظلم‌ و ستم‌ به‌ زن‌ در دنياي‌ غرب‌ را شرم‌آور توصيف‌ كردند و فرمودند: در كشورهاي‌ غربي‌ و از جمله‌ آمريكا كه‌ دم‌ از تساوي‌ حقوق‌ زن‌ و مرد مي‌زنند آمار وحشتناكي‌ از اعمال‌ خشونت‌ عليه‌ زنان‌ و سو استفاده‌ از زن‌ در محيطهاي‌ مختلف‌ وجود دارد. بنا بر اين‌ با آنچه‌ كه‌ غرب‌ انديشيده‌ است‌ مشكل‌ زن‌ قابل‌ علاج‌ نيست‌ و با برداشتن‌ حجاب‌ از سرزن‌ و اجتناب‌ كردن‌ از قيود شرعي‌، مشكل‌ زن‌ بدتر مي‌شود. اما در مقابل‌ آن‌ تلاش‌ اسلام‌ بر ايجاد محيطي‌ سالم‌ و مبتني‌ بر عقل‌ و خرد است‌ كه‌ در آن‌ دست‌ تطاول‌ نسبت‌ به‌ ضعيف‌ دراز نخواهد شد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ افزايش‌ عامل‌ معنوي‌ در جهت‌ تضعيف‌ عامل‌ مادي‌ و جسماني‌ را لازمه‌ مقابله‌ با بغي‌ و تطاول‌ در مسأله‌ زن‌ و مرد توصيف‌ كردند و فرمودند براي‌ حل‌ مسأله‌ زن‌ و مرد بايد قوانين‌ و مقررات‌ لازم‌ تدوين‌ و تصويب‌ شود، سطح‌ خردمندي‌ و انديشه‌ زنان‌ از طريق‌ فعاليتهاي‌ گوناگون‌ فكري‌، اجتماعي‌، اقتصادي‌، ادبي‌ و هنري‌ افزايش‌ يابد و سطح‌ فكر جامعه‌ نيز به‌ طور عام‌ رشد پيدا كند، زيرا در جامعه‌اي‌ كه‌ همه‌ از هوش‌ و انديشه‌ و حكمت‌ برخوردار باشند هيچكس‌ مورد تعرض‌ ديگري‌ قرار نخواهد گرفت‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ قوانين‌ و مقررات‌ مربوط به‌ زن‌ و مرد را در نظام‌ اسلامي‌، ناظر به‌ سعادت‌ آنان‌ دانستند و فرمودند: بر خلاف‌ جنجالي‌ كه‌ دنياي‌ غرب‌ روي‌ مسأله‌ حجاب‌ به‌ عنوان‌ ناقض‌ حقوق‌ و آزادي‌ زن‌ مي‌كند; مسأله‌ حجاب‌ به‌ حقوق‌ و آزادي‌ زن‌ هيچ‌ ارتباطي‌ ندارد. حجاب‌، امري‌ واجب‌ براي‌ زن‌ و مرد است‌ كه‌ هر يك‌ بايد به‌ نحوي‌ اين‌ محدوديت‌ را رعايت‌ كنند، زيرا با شكسته‌ شدن‌ حجاب‌، همان‌ بلايي‌ بر سر زن‌ خواهد آمد كه‌ امروز در محيطهاي‌ غربي‌، با سو استفاده‌ از زن‌، شاهد آن‌ هستيم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پوسيدگي‌ بنيان‌ خانواده‌ در جوامع‌ غربي‌ و وابسته‌ نبودن‌ زن‌ و شوهر به‌ يكديگر را از عوارض‌ مسأله‌ بي‌حجابي‌ و بي‌بندوباري‌ توصيف‌ كردند و افزودند: اسلام‌ مسأله‌ حجاب‌ را بسيار حكيمانه‌ بررسي‌ كرده‌ است‌. حجاب‌ در قلمرو زندگي‌ خصوصي‌ زن‌ و مرد مطرح‌ است‌ و در اين‌ ميان‌ چادر، حجاب‌ برتر محسوب‌ مي‌شود اما در عين‌ حال‌، متعين‌ هم‌ نيست‌. شرع‌ مقدس‌ اسلام‌، براي‌ حجاب‌ حدي‌ را معين‌ كرده‌ است‌ كه‌ نبايد از آن‌ تخطي‌ شود و افراط و تفريط، هم‌ لازم‌ نيست‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در پايان‌ سخنانشان‌ انواع‌ زينتها، زيور آلات‌، مدها، لباسهاي‌ گوناگون‌ و جلوه‌گريها را براي‌ سعادت‌ بانوان‌، زيان‌آور خواندند و ضرورت‌ دور نگهداشتن‌ زنان‌ و دختران‌ جوان‌ را از اين‌ ظواهر فريبنده‌ و گمراه‌كننده‌، مورد تأكيد قرار دادند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /