پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار علما، ائمه‌ جماعات‌، فضلا و طلاب‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ استان‌ مازندران‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، شب‌ گذشته‌ در ديدار علما، ائمه‌ جماعات‌، فضلا و طلاب‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ سراسر استان‌ مازندران‌ با ايشان‌، طي‌ سخناني‌ از اعلاي‌ كلمه‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ وظيفه‌ اساسي‌ روحانيت‌ ياد كردند و ضرورت‌ مشاركت‌ و همكاري‌ مردم‌ در سازندگي‌ كشور و نيز نقش‌ روحانيون‌ در اين‌ زمينه‌ را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار به‌ سابقه‌ مجاهدتهاي‌ علما و روحانيون‌ استان‌ مازندران‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: در دوران‌ مختلف‌ تا امروز، روحانيت‌ مازندران‌، مجاهدتها و تلاشهاي‌ زيادي‌ را به‌ انجام‌ رساندند و در اين‌ راه‌ سختيهايي‌ را نيز متحمل‌ شدند، اما در عين‌ حال‌ اين‌ استان‌، تأمين‌كننده‌ نياز مردم‌ به‌ عالم‌، مرجع‌، فاضل‌، محقق‌ و مؤلف‌ مي‌باشد. بسياري‌ از چهره‌هاي‌ منور علمي‌ و تاريخي‌ مازندران‌ براي‌ همگان‌ معروف‌ و مشهورند و اين‌ استان‌ از جهت‌ علمي‌ و معنوي‌ هيچ‌ كمبودي‌ ندارد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ضمن‌ برشمردن‌ ويژگيهاي‌ بارز روحانيت‌ در برقراري‌ ارتباط صميمانه‌ با مردم‌ فرمودند: روحانيت‌ اسلام‌ در سالهاي‌ 1341 تا1357 پيشتاز مبارزات‌ عليه‌ رژيم‌ ستم‌ شاهي‌ بود و با تحمل‌ مشكلات‌ و محروميتها، پيام‌ مبارزه‌ و نهضت‌ را به‌ اعماق‌ اين‌ كشور منتقل‌ مي‌كرد و با آحاد مردم‌، صميمانه‌ترين‌ ارتباط را به‌ وجود مي‌آورد و اين‌ در حالي‌ بود كه‌ هيچ‌ تشكيلات‌ حزبي‌ و گروه‌ فعال‌ سياسي‌، توان‌ انجام‌ چنين‌ كاري‌ را نداشت‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در بيان‌ رسالت‌ امروز روحانيت‌ فرمودند: وظيفه‌ ملبسين‌ به‌ علم‌ دين‌ در همه‌ حال‌، اعلاي‌ كلمه‌ اسلام‌ است‌، اما اكنون‌ اين‌ سؤال‌ مطرح‌ است‌ كه‌ رسالت‌ امروز روحانيت‌ در ايران‌ بزرگ‌ و مقتدر كه‌ احكام‌ دين‌ در آن‌ ملاك‌ عمل‌ است‌، چيست‌ ؟ ايران‌ از نظر جغرافياي‌ سياسي‌ و سوق‌ الجيشي‌، موقعيت‌ ممتازي‌ را در جهان‌ دارد. اين‌ سرزمين‌ پهناور و ثروتمند، با يك‌ ملت‌ بزرگ‌ و برخوردار از استعدادهاي‌ درخشان‌، داراي‌ سابقه‌ كهن‌ تاريخي‌ و فرهنگ‌ غني‌ و عميق‌ و نيز عزتي‌ كه‌ در هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ به‌ دست‌ آورد، اكنون‌ زير پرچم‌ اسلام‌ و قرآن‌ زندگي‌ مي‌كند و چشم‌ و چراغ‌ منطقه‌ و جهان‌ محسوب‌ مي‌شود. بنا بر اين‌ بايد ديد كه‌ روحانيت‌ اسلام‌ در شرايط نوين‌ ايران‌ و جهان‌، عهده‌دار چه‌ رسالتي‌ است‌ ؟ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، نظام‌ اسلامي‌ ايران‌ را پديده‌اي‌ بسيار عظيم‌ و داراي‌ تأثيرات‌ پي‌ در پي‌ و روزافزون‌ در سطح‌ جهان‌ دانستند و فرمودند: در پانزده‌ سال‌ قبل‌ و پيش‌ از آن‌ كه‌ انقلاب‌ ملت‌ ايران‌، نفوذ اسلامي‌ را در سطح‌ جهان‌ گسترش‌ دهد، هر كس‌ كه‌ قصد داشت‌ در كشورهاي‌ عربي‌ و اسلامي‌، پرچم‌ آزادگي‌ را به‌ دست‌ گيرد، بايد به‌ سراغ‌ مرام‌ اشتراكي‌ و ماركسيستي‌ مي‌رفت‌، اما امروز به‌ بركت‌ انقلاب‌ و قدرت‌ و عزت‌ اسلامي‌ در ايران‌، هر كس‌ كه‌ پرچم‌ آزادگي‌ را در جهان‌ بلند مي‌كند، دم‌ از اسلام‌خواهي‌ مي‌زند و در قلب‌ اروپا كشور وجود دارد كه‌ به‌ نام‌ اسلام‌ مي‌جنگد و براي‌ آن‌ فداكاري‌ مي‌كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در ادامه‌ سخنانشان‌، آنچه‌ را كه‌ در شرايط امروز ايران‌ و جهان‌ از روحانيت‌ اسلام‌ انتظار مي‌رود تبيين‌ كردند و فرمودند: معرفت‌ ديني‌ بايد در بين‌ روحانيون‌ گسترش‌ و عمق‌ پيدا كند و طلاب‌ و فضلاي‌ جوان‌، در كسب‌ علم‌ دين‌ با شدت‌ و جديت‌ بكوشند، زيرا ديگر ممكن‌ نيست‌ كه‌ بدون‌ مهارت‌ و تبحر در علم‌ دين‌، بتوان‌ وظايف‌ مهم‌ را به‌ انجام‌ رساند.
هر كس‌ بايد با تحقق‌ و تأمل‌، انجام‌ كار بر روي‌ قرآن‌ و حديث‌ و آثار برجسته‌ ديني‌، يك‌ گام‌ به‌ جلو بردارد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ضرورت‌ آگاهي‌ روحانيت‌ را از حوادث‌ و عوارض‌ ايران‌ و جهان‌ مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: روحانيون‌ بايد شيوه‌هاي‌ گوناگون‌ بيان‌ و تنظيم‌ و تدوين‌ را براي‌ انتقال‌ سخن‌ دين‌ خدا، متناسب‌ با مستمعين‌ مختلف‌ بياموزند، در دنياي‌ امروز معارف‌ متعدد بشري‌ وجود دارد و دانشمندان‌ و متفكرين‌ در زمره‌ مخاطبان‌ علماي‌ دين‌ هستند، بنا بر اين‌ پيام‌ دين‌ بايد بايد به‌ صورتي‌ برگزيده‌ و با انديشه‌اي‌ خردمند و آگاه‌، منظم‌ و بيان‌ شود و لازمه‌ اين‌ مهم‌، شناخت‌ دنيا و اطلاع‌ از پيشرفتها و معارف‌ آن‌ و نيز آگاهي‌ از شبهات‌ و اشكالاتي‌ است‌ كه‌ در شكلهاي‌ جديد مطرح‌ مي‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضرورت‌ آشنا كردن‌ مردم‌ با مسائل‌ روز و تكاليف‌ لحظه‌اي‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ وظيفه‌ مهم‌ روحانيت‌ اسلام‌ بويژه‌ روحانيون‌ ساكن‌ شهرستانها يادآور شدند و فرمودند : هر لحظه‌، تكليفي‌ دارد كه‌ اگر انجام‌ نشود، لحظه‌ بعد تكليف‌ ديگري‌ را ايجاب‌ مي‌كند. مردم‌ مسلمان‌ ايران‌ در هر لحظه‌اي‌ از اين‌ تاريخ‌ پرماجرا و پرشتاب‌، تكليفي‌ را بر عهده‌ داشته‌اند و اين‌ روحانيت‌ اسلام‌ است‌ كه‌ بايد تكليف‌ و وظيفه‌ را براي‌ مردم‌ روشن‌ و تبيين‌ كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ برخوردار بودن‌ روحانيت‌ از شأن‌ انديشه‌ و بيان‌ را خاطر نشان‌ كردند و فرمودند: متفكرين‌، فرزانگان‌، خردمندان‌ و روشنفكران‌، از شأن‌ فكر و انديشه‌ براي‌ هدايت‌ مردم‌ برخوردارند، اما علماي‌ دين‌ علاوه‌ بر آن‌، شأن‌ ديگري‌ هم‌ دارند و آن‌ بهره‌ گرفتن‌ از زبان‌ و بيان‌ براي‌ تنوير افكار مردم‌ است‌. امام‌ جمعه‌ در خطبه‌هاي‌ نماز سياست‌ و مسائل‌ جهاني‌، بازسازي‌، گندم‌ كاري‌، اخلاق‌، آخرت‌ و مسائل‌ ديگر زندگي‌ را براي‌ ارشاد مردم‌ بيان‌ مي‌كند و درست‌ هم‌ همين‌ است‌، زيرا استفاده‌ از بيان‌، جزو وظائف‌ روحانيت‌ محسوب‌ مي‌شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ضرورت‌ ترويج‌ مشاركت‌ مردم‌ در امر سازندگي‌ كشور و تهذيب‌ اخلاق‌ در آنان‌ را يادآور شدند و در پايان‌ سخنانشان‌ فرمودند: دين‌داري‌ و تعبد مردم‌، عموميت‌ پيدا كردن‌ تقوا در جامعه‌، خدا ترسي‌ و پرهيز از گناه‌ و مراقبت‌ از نفس‌، مسأله‌ مهمي‌ است‌ كه‌ علماي‌ دين‌ بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اهتمام‌ ورزند. ايران‌ اسلامي‌، مملكت‌ امام‌ زمان‌ (عليه‌ السلام‌)، اهل‌ بيت‌ پيامبر (ص‌) و ائمه‌ معصومين‌ (عليهم‌ السلام‌) است‌ و جنبه‌هاي‌ معنوي‌ و مادي‌ آن‌ بايد برجسته‌ و بارز باشد. آبروي‌ اسلام‌ و قرآن‌ و اهل‌ بيت‌ پيامبر (ص‌) در گرو سازندگي‌ است‌ و بر همين‌ اساس‌ مشاركت‌ مردم‌ در سازندگي‌، يك‌ فريضه‌ محسوب‌ مي‌شود.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌، پيش‌ از سخنان‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، حجج‌ اسلام‌ والمسلمين‌ روحاني‌، نماينده‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در استان‌ مازندران‌، نور مفيدي‌، نماينده‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در گرگان‌ و دشت‌ و طبرسي‌، امام‌ جمعه‌ ساري‌، هر يك‌ در سخنان‌ كوتاهي‌ مقدم‌ معظم‌له‌ را به‌ استان‌ مازندران‌ گرامي‌ داشتند و شور و شعف‌ آحاد مردم‌ اين‌ خطه‌ را نشان‌ از پيوند عميق‌ و مستحكم‌ امت‌ با ولايت‌ و رهبري‌ توصيف‌ كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /