پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم‌ انقلاب‌ در آغاز گردهمايي‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر كشور

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، صبح‌ امروز طي‌ سخناني‌ كه‌ در آغاز گردهمايي‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر كشور ايراد فرمودند، اهداف‌ فعاليتهاي‌ تبليغاتي‌ جبهه‌ مشترك‌ استكبار و صهيونيزم‌ را عليه‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامي‌ ايران‌ تبيين‌ كردند و علماء و ائمه‌ جمعه‌ سراسر كشور، اعم‌ از شيعه‌ و سني‌ را به‌ تلاش‌ در جهت‌ خنثي‌ كردن‌ توطئه‌هاي‌ تبليغاتي‌ دشمنان‌ اسلام‌، موظف‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ استقرار حكومتي‌ براساس‌ احكام‌ اسلام‌ را در ايران‌، مرهون‌ صلابت‌ امام‌ عظيم‌الشأن‌ و تبعيت‌ ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ از رهبري‌ ديني‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: دستگاههاي‌ اداره‌كننده‌ سياستهاي‌ عمده‌ جهاني‌، از جمله‌ شمار زيادي‌ از صهيونيستها و متعصبين‌ در مباني‌ صليبي‌، به‌ وجود آمدن‌ يك‌ نظام‌ ديني‌ را در دنيا، پديده‌ خطرناكي‌ در جهان‌ مي‌دانند و بر همين‌ اساس‌، با درك‌ جدي‌ بودن‌ اين‌ خطر، مبارزه‌اي‌ مستمر را عليه‌ انقلاب‌ و نظام‌ اسلامي‌ ترتيب‌ داده‌اند .
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ به‌ وجود آمدن‌ حركت‌ اسلام‌ گرايي‌ در مصر و الجزاير و نيز قيام‌ ملتي‌ به‌ نام‌ اسلام‌ در قلب‌ اروپا را موجب‌ تشديد مبارزه‌ استكبار عليه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ دانستند و فرمودند: مسلمانان‌ در اقصي‌ نقاط جهان‌ از حاكميت‌ اسلام‌ در سرزمين‌ ايران‌، اميد و نشاط مي‌گيرند و جوانان‌ و روشنفكراني‌ كه‌ به‌ اسلام‌ روي‌ آورده‌اند با الهام‌ از همين‌ كانون‌ نوراني‌ در راه‌ احساسات‌ اسلامي‌ خود، مبارزه‌ و فداكاري‌ مي‌كنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، احياي‌ انگيزه‌هاي‌ اسلامي‌ در جوامع‌ مختلف‌ بويژه‌ در قشر جوان‌ را يادآور شدند و فرمودند: در ايران‌، حكومتي‌ برمبناي‌ قرآن‌ و قوانين‌ منطبق‌ بر احكام‌ اسلام‌، استقرار يافته‌ است‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ علماي‌ دين‌ با استكبار مبارزه‌ مي‌كند، در صحنه‌ سازندگي‌ به‌ پيش‌ مي‌رود، با اتحاد شرق‌ و غرب‌ مواجه‌ مي‌شود، هشت‌ سال‌ جنگ‌ را با افتخار پشت‌ سر مي‌گذارد، با تبليغاتش‌ استكبار را به‌ وحشت‌ مي‌اندازد و در صحنه‌ سياسي‌ جهان‌ نيز بگونه‌اي‌ عمل‌ مي‌كند كه‌ به‌ اعتراف‌ ديگران‌، آمريكا صريحا از جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ شكست‌ خورده‌ است‌ و اين‌ همه‌ به‌ نوبه‌ خود، جوانان‌ روشن‌ ضمير را در هر نقطه‌اي‌ از جهان‌، به‌ وجد و هيجان‌ آورده‌ و روح‌ اميد را در آنان‌ دميده‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ تلاش‌ دشمن‌ براي‌ خاموش‌ كردن‌ كانون‌ حيات‌ بخش‌ اسلام‌ در ايران‌ ، با استفاده‌ از شيوه‌ها و نيرنگهاي‌ مختلف‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: در صحنه‌ سياست‌ و فرهنگ‌، به‌ هنگام‌ مواجهه‌ با دشمن‌، بايد همانند ميدان‌ جنگ‌ عمل‌ كنيم‌ و قدرت‌ مانور و تحرك‌ را در خود افزايش‌ دهيم‌، برنامه‌هاي‌ خود را متناسب‌ با شناخت‌ دقيقي‌ كه‌ از موقعيت‌، مواضع‌ و جابجايي‌ دشمن‌ به‌ دست‌ آورده‌ايم‌; تنظيم‌ كنيم‌ و سنگرهاي‌ خود را نيز به‌ تناسب‌ موقعيت‌ دشمن‌ بسازيم‌، تا بتوانيم‌ ضربه‌ او را به‌ خودش‌ برگردانيم‌ و راه‌ رخنه‌ دشمن‌ را مسدود كنيم‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اهميت‌ درك‌ لحظه‌ها و غفلت‌ نكردن‌ از زمان‌ را در مقابله‌ با دشمن‌ خاطرنشان‌ كردند و فرمودند: ترديدي‌ نيست‌ كه‌ دشمنان‌ اسلام‌، در صدد تهاجم‌ اقتصادي‌ عليه‌ ايران‌ اسلامي‌ هستند اما در عين‌ حال‌ فعاليتهاي‌ بنيادين‌ اقتصادي‌ در كشور، در حال‌ انجام‌ است‌ و تهاجم‌ اقتصادي‌ دشمن‌، اضطراب‌آور نيست‌، تحميل‌ جنگ‌ نظامي‌، نامعقول‌ و تقريبا غير ممكن‌ است‌. بنا بر اين‌ تهاجم‌ فرهنگي‌ دشمن‌ و از جمله‌، مسأله‌ بسيار مهم‌ و مؤثر تبليغات‌، تنها موضوع‌ نگران‌كننده‌اي‌ است‌ كه‌ بايد به‌ آن‌ توجه‌ كنيم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از راديوهاي‌ بيگانه‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ عمده‌ توطئه‌هاي‌ تبليغاتي‌ دشمن‌ ياد كردند و فرمودند: اكنون‌ در بسياري‌ از نقاط جهان‌ از جمله‌ در افغانستان‌ و مناطق‌ تازه‌ استقلال‌يافته‌ و در حوادث‌ مربوط به‌ روسيه‌ و نيز مسائل‌ بالكان‌، راديوها در حال‌ آتش‌ افروزي‌ هستند و ملتهاي‌ ضعيف‌ و ناآگاه‌ را تحت‌ تأثير شكننده‌ خود قرار مي‌دهند، اما خوشبختانه‌ در ايران‌، هوشياري‌ و آگاهيهاي‌ عمومي‌، مردم‌ را در برابر امواج‌ تبليغات‌ خدعه‌آميز، به‌ طور نسبي‌ مصونيت‌ داده‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ توجه‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر كشور را به‌ سه‌ محور عمده‌ تبليغات‌ توطئه‌آميز دشمنان‌ اسلام‌ جلب‌ كردند و فرمودند: دشمن‌ در تبليغات‌ خود مي‌كوشد در ميان‌ مردم‌ نسبت‌ به‌ آينده‌ كشور، نااميدي‌ و بي‌اعتمادي‌ ايجاد كند، در اصول‌ مسلم‌ انقلاب‌، شك‌ و ترديد به‌ وجود بياورد و ميان‌ ملت‌ ايران‌ و امت‌ بزرگ‌ اسلامي‌، فاصله‌ و سد ايجاد كند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ نااميد كردن‌ مردم‌ را نسبت‌ به‌ آينده‌، عمده‌ترين‌ و مهمترين‌ هدف‌ تبليغاتي‌ دشمن‌ برشمردند و فرمودند: هدف‌ از اين‌ تلاش‌ تبليغاتي‌ استكبار، مختل‌ كردن‌ كل‌ حركت‌ اسلامي‌ ملت‌ ايران‌ است‌ اما با اين‌ وجود، امروز قلوب‌ آحاد مردم‌ مسلمان‌ ايران‌، جوشان‌ از اميد به‌ آينده‌ و مالامال‌ از اعتماد به‌ نظام‌ اسلامي‌ است‌. ايجاد شك‌ و ترديد در توانايي‌ و كارايي‌ دولتمردان‌، بزرگ‌ كردن‌ برخي‌ موارد كوچك‌، نسبت‌ دادن‌ مطالب‌ دروغ‌ و جعلي‌ به‌ مسؤولان‌ و مطرح‌ كردن‌ اتهامات‌ ناجوانمردانه‌ در زمينه‌ مسائل‌ مالي‌ و نيز القاء وجود اختلافات‌ اساسي‌ ميان‌ مسؤولان‌ كشور، از جمله‌ مواردي‌ هستند كه‌ دشمن‌ آنها را در تبليغات‌ خود با هدف‌ ايجاد نااميدي‌ در مردم‌ نسبت‌ به‌ آينده‌ دنبال‌ مي‌كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ تشكيك‌ در اصول‌ مسلم‌ انقلاب‌، از جمله‌ ايجاد شبهه‌ در توأم‌ بودن‌ دين‌ و سياست‌ را يك‌ محور عمده‌ در توطئه‌ تبليغاتي‌ دشمن‌ دانستند و فرمودند: در طول‌ ساليان‌ متمادي‌، دستهاي‌ مرموزي‌ با كمال‌ خباثت‌ و موذيگري‌ تلاش‌ كردند تا با القاء جدايي‌ دين‌ از سياست‌، دين‌ را به‌ گوشه‌ محرابها، مساجد و خانه‌ها بكشانند اما در نتيجه‌ تبليغاتي‌ صحيح‌ و مجاهدتي‌ خستگي‌ ناپذير، اين‌ ملت‌ اعتقاد پيدا كرده‌ است‌ كه‌ دين‌ از سياست‌ جدا نيست‌. حكومت‌، جزئي‌ از اجزاء دين‌ است‌ و اداره‌ سياست‌، يك‌ تكليف‌ ديني‌ محسوب‌ مي‌شود. دين‌ براي‌ اداره‌ زندگي‌ مردم‌ است‌ و جدا بودن‌ آن‌ از سياست‌ ممكن‌ نيست‌ و انقلاب‌ و حكومت‌ اسلامي‌ نيز براساس‌ همين‌ باور در ايران‌ به‌ وجود آمد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در تشريح‌ اهداف‌ تبليغاتي‌ استعماري‌ جدايي‌ دين‌ از سياست‌ فرمودند: دشمن‌ با تشكيك‌ در اصل‌ دخالت‌ دين‌ در سياست‌، در پي‌ آن‌ است‌ علماء از صحنه‌ سياست‌ كنار بروند تا رضاخانها، قاجاريه‌ها، حكام‌ وابسته‌، مزدوران‌ اجنبي‌ و بندگان‌ شهوات‌، امور بندگان‌ خدا را در دست‌ بگيرند و بر سر ملتها همان‌ ظلم‌ و ستم‌ را بياورند كه‌ در طول‌ قرنهاي‌ متمادي‌ آوردند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از ايجاد شك‌ و ترديد در اصل‌ ولايت‌ فقيه‌، به‌ عنوان‌ يك‌ خط تبليغاتي‌ دشمن‌ ياد كردند و فرمودند: ولايت‌ فقيه‌ به‌ مفهوم‌ حاكميت‌ دين‌ شناس‌، چيزي‌ است‌ كه‌ در عالم‌ اعتبار و در جستجوي‌ ذهني‌ و عقلاني‌، بهتر از آن‌ براي‌ بشريت‌ متصور نيست‌ و امروز اين‌ مهم‌ در جامعه‌ اسلامي‌ ايران‌، واقعيت‌ پيدا كرده‌ است‌. ايجاد ترديد در پافشاري‌ بر اصول‌ و مباني‌ اسلامي‌ در برابر منافع‌ ملي‌ نيز يك‌ هدف‌ تبليغاتي‌ دشمن‌ است‌ اما مسلم‌ آن‌ است‌ كه‌ منافع‌ بلند مدت‌ جامعه‌ اسلامي‌، جز در سايه‌ اسلام‌ و قرآن‌ تحقق‌ نخواهد يافت‌ و تنها اسلام‌ و قرآن‌ و حاكميت‌ ارزشهاي‌ الهي‌ مي‌تواند به‌ معناي‌ واقعي‌ پاسخگوي‌ نيازهاي‌ واقعي‌ انسان‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ايجاد فاصله‌ ميان‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با امت‌ اسلام‌ را به‌ عنوان‌ محوري‌ اساسي‌ در تبليغات‌ دشمن‌ مورد توجه‌ قرار دادند و فرمودند: امروز جوانان‌ مسلمان‌ در مصر، الجزاير، سودان‌ و ديگر كشورهاي‌ شمال‌ آفريقا، خاورميانه‌ و شرق‌ آسيا به‌ نام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ و امام‌ عظيم‌الشأن‌ (ره‌) شعار مي‌دهند و اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ پيوسته‌ صدها كتاب‌ عليه‌ تشيع‌ و نظام‌ اسلامي‌ در جهان‌ انتشار مي‌يابد كه‌ هدف‌ از آن‌، خاموش‌ كردن‌ شعله‌ عشق‌ و ايمان‌ جوانان‌ مسلمان‌ در سراسر جهان‌، نسبت‌ به‌ ايران‌ اسلامي‌ است‌. دشمنان‌ اسلام‌ با استفاده‌ از شيوه‌هاي‌ مختلف‌، اهتمام‌ خود را بر قطع‌ اين‌ ارتباط معنوي‌، متمركز كرده‌اند و مي‌كوشند كه‌ سدي‌ را ميان‌ ملت‌ ايران‌ با ساير ملتهاي‌ مسلمان‌، ايجاد كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ضرورت‌ تلاش‌ مجدانه‌ علماء، روحانيون‌ و ائمه‌ جمعه‌ را براي‌ خنثي‌ كردن‌ تبليغات‌ جهت‌دار دشمن‌، عليه‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامي‌، مورد تأكيد قرار دادند و در پايان‌ سخنانشان‌ ضمن‌ با اهميت‌ خواندن‌ جايگاه‌ امامت‌ جمعه‌ براي‌ آگاه‌ كردن‌ مردم‌ از خطرات‌ دشمن‌ فرمودند: ما در ميدان‌ جنگ‌ تبليغاتي‌ با قدرتهاي‌ استكباري‌ قرار داريم‌ و بر اين‌ اساس‌ هر آنچه‌ كه‌ بر زبانها جاري‌ مي‌شود، بايد به‌ مثابه‌ گلوله‌هايي‌ باشد كه‌ ضررهاي‌ جبران‌ ناپذير را بر دشمن‌ تحميل‌ مي‌كند و حتي‌ يك‌ گلوله‌ كه‌ دشمن‌ را منتفع‌ مي‌كند نيز نبايد پرتاب‌ شود.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از بيانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ رسولي‌ محلاتي‌ رئيس‌ شوراي‌ سياستگذاري‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر كشور گزارشي‌ از فعاليتها و عملكرد يك‌ساله‌ اين‌ شورا را ارائه‌ كرد.
در ادامه‌ كار اين‌ گردهمايي‌ آيت‌الله‌ مشكيني‌ رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌ و امام‌ جمعه‌ قم‌ پيرامون‌ امتيازات‌ ويژه‌ مؤمنين‌ در جهان‌ آخرت‌ و انجام‌ عبادات‌ ويژه‌ بخصوص‌ شب‌ زنده‌ داري‌ و شكر نعمت‌ انقلاب‌ بياناتي‌ ايراد كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /