پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات معظم له در آغاز درس‌ خارج‌ فقه‌

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، عصر امروز، در آغاز درس‌ خارج‌ فقه‌، طي‌ سخناني‌ انتظارات‌ و نيازهاي‌ جامعه‌ و نظام‌ اسلامي‌ را از حوزه‌هاي‌ علميه‌ برشمردند و تصريح‌ كردند حوزه‌هاي‌ علميه‌ بايد امكانات‌ خود را به‌ بهترين‌ وجه‌، براي‌ تأمين‌ نيازهاي‌ ضروري‌ اسلام‌ و حكومت‌ اسلامي‌ در ابعاد مختلف‌، مورد استفاده‌ قرار دهند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضمن‌ با اهميت‌ خواندن‌ فعاليتهاي‌ انجام‌ شده‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ فرمودند: پس‌ از حكومت‌ حضرت‌ علي‌ بن‌ ابي‌ طالب‌ و امام‌ حسن‌ مجتبي‌ عليهما السلام‌، تا كنون‌ هيچ‌ حكومتي‌ با ويژگيهاي‌ نظام‌ اسلامي‌ ايران‌، كه‌ متكي‌ به‌ احكام‌ و مقررات‌ ديني‌ است‌، تشكيل‌ نشده‌ است‌; بنا بر اين‌ جامعه‌ و حكومت‌ اسلامي‌ در عمل‌، نيازمند معارف‌ و مقررات‌ اسلامي‌ است‌ و حوزه‌هاي‌ علميه‌ مسؤوليت‌ تأمين‌ آن‌ را بر عهده‌ دارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ نياز جامعه‌ ديني‌ به‌ علماي‌ دين‌ فرمودند: جامعه‌ امروز ما يك‌ جامعه‌ ديني‌ و متدين‌ است‌ و به‌ وجود علماي‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ معلمين‌ اخلاق‌ و معارف‌، احساس‌ نياز مي‌كند.
بنا بر اين‌ در شرايط كنوني‌، جامعه‌ ما نيازمند علما و بزرگاني‌ است‌ كه‌ بتوانند با بيان‌ خود و نوشتن‌ كتابها، جزوه‌ها و رساله‌ها و نيز انتشار مجلات‌ گوناگون‌، شبهات‌ روشنفكران‌ و جوانان‌ اهل‌ فكر و انديشه‌ را در ابواب‌ مختلف‌، برطرف‌ كنند و به‌ نيازهاي‌ ديني‌ مردم‌ پاسخ‌ دهند و حوزه‌هاي‌ علميه‌ در اين‌ زمينه‌ وظيفه‌ بسيار مهمي‌ را بر دوش‌ دارند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ نقش‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ در پاسخگويي‌ به‌ نياز جوامع‌ مسلمان‌ در اقصي‌ نقاط جهان‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: امروز اسلام‌ به‌ عنوان‌ يك‌ پيام‌ حيات‌ بخش‌ و پاسخي‌ به‌ معضلات‌ زندگي‌ و به‌ عنوان‌ راهي‌ براي‌ رهايي‌ از مشكلات‌ عصر حاضر، مطرح‌ است‌ و انسانها در اقصي‌ نقاط جهان‌ با همين‌ باور به‌ اسلام‌ مي‌گروند.
اكنون‌ در كشورهاي‌ غربي‌، از جمله‌ آمريكا و كشورهاي‌ بزرگ‌ اروپايي‌ و مسيحي‌، اسلام‌ به‌ سرعت‌ در حال‌ پيشرفت‌ است‌ و بسياري‌ از افراد براي‌ شناخت‌ دقيق‌ اين‌ دين‌ مبين‌، تلاش‌ مي‌كنند.
بنا بر اين‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ بايد نياز امروز جوامع‌ مختلف‌ انساني‌ و اسلامي‌ را برآورده‌ سازند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر گرايش‌ روزافزون‌ انسانها به‌ اسلام‌ انقلابي‌ در سطح‌ جهان‌ فرمودند: بسياري‌ از جوامع‌ غير مسلمان‌ در جستجوي‌ پي‌ بردن‌ به‌ ماهيت‌ اسلام‌ هستند. آنها مي‌خواهند بدانند اين‌ چه‌ دين‌ قدرتمندي‌ است‌ كه‌ با بر پايي‌ اين‌ دستگاه‌ عظيم‌ و تشكيل‌ يك‌ حكومت‌ نيرومند، بدون‌ ترس‌ و احساس‌ ضعف‌ در برابر فشارهاي‌ مختلف‌، با ابر قدرتها سينه‌ به‌ سينه‌ شده‌ است‌ و در اداره‌ دنيا و مناسبات‌ جهاني‌ نقش‌ فعال‌ و تعيين‌ كننده‌اي‌ را ايفا مي‌كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از تربيت‌ مدرس‌، محقق‌، مؤلف‌ و صاحبان‌ فن‌ در علم‌ دين‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از مهمترين‌ نيازهاي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ ياد كردند و فرمودند: تعداد بزرگان‌، مجتهدين‌، مدرسين‌ و محققين‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ با توجه‌ به‌ چشم‌انداز آن‌ در دو دهه‌ آينده‌ اندك‌ است‌ و كافي‌ نيست‌. حوزه‌هاي‌ علميه‌ بايد به‌ قصد تربيت‌ محقق‌ و ملا پروري‌ به‌ اندازه‌ مورد نياز، ملا و محقق‌ داشته‌ باشند و به‌ اين‌ مهم‌ به‌ عنوان‌ يك‌ ضرورت‌ جدي‌ و قطعي‌ توجه‌ كنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ توجه‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را به‌ ضرورت‌ تأمين‌ نياز سنتي‌ جامعه‌ به‌ روحانيون‌ و ائمه‌ جماعات‌ مساجد جلب‌ كردند و افزودند: حوزه‌هاي‌ علميه‌ بويژه‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ بايد با استفاده‌ از امكانات‌ موجود كه‌ بخش‌ عمده‌ آن‌ نيروي‌ انساني‌ است‌، به‌ احسن‌ وجه‌ و اتقن‌ وجه‌، خود را براي‌ تأمين‌ نيازهاي‌ امروز اسلام‌ و نظام‌ اسلامي‌ بسازند و اين‌ حركت‌، روز به‌ روز، سرعت‌، استقامت‌ و صحت‌ هر چه‌ بيشتر پيدا كند. هر طلبه‌اي‌ كه‌ در حوزه‌ علميه‌ درس‌ مي‌خواند بايد در يك‌ جهت‌ معين‌ سير كند و پيوسته‌ رفع‌ نيازهاي‌ داخلي‌ و يا خارجي‌ نظام‌ اسلامي‌ را براي‌ تأليف‌، تدريس‌، تعليم‌ و تحقيق‌، مد نظر داشته‌ باشد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ توجه‌ اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را به‌ برنامه‌ريزي‌ در جهت‌ تربيت‌ افراد مورد نياز در زمينه‌هاي‌ تبليغ‌، تبيين‌ و تأليف‌، جلب‌ كردند و فرمودند: حضور طلاب‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ بايد متناسب‌ با نياز امروز جامعه‌ اسلامي‌ باشد، بنا بر اين‌ كسي‌ كه‌ با پنج‌ سال‌ حضور در حوزه‌ علميه‌ مي‌تواند پاسخگوي‌ بخشي‌ از نياز امروز اسلام‌ باشد، نبايد بيش‌ از آن‌ در حوزه‌ بماند و براي‌ اين‌ منظور، برنامه‌ريزي‌ امري‌ ضروري‌ است‌ تا طلاب‌ و فضلاي‌ حوزه‌ها در سطح‌ علوم‌ مختلفي‌ كه‌ كسب‌ كرده‌ اند، از امتيازات‌ متناسب‌ با آن‌ نيز برخوردار شوند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ارائه‌ گواهي‌ و تصديق‌ اجتهاد از سوي‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ را امري‌ لازم‌ و ضروري‌ دانستند و فرمودند: مسأله‌ نيازهاي‌ حوزه‌، فراتر از ارزشگذاري‌ و معادل‌ سنجي‌ با دوره‌هاي‌ مختلف‌ دانشگاهي‌ است‌. جامعه‌ اسلامي‌ به‌ روحانيون‌ در سطوح‌ گوناگون‌ و تخصصها و تواناييهاي‌ مختلف‌ نياز دارد ، بنا بر اين‌ بايد استعدادها شناخته‌ شود. فضلاي‌ جوان‌ در حوزه‌ها به‌ كار گرفته‌ شوند و از بركات‌ حضور آنان‌ استفاده‌ لازم‌ به‌ عمل‌ آيد و اين‌ مهم‌ با نظم‌ و ترتيب‌ و برنامه‌ريزي‌، ممكن‌ خواهد شد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ به‌ وجود برخي‌ انگيزه‌هاي‌ استكباري‌ در معارضه‌ با علماي‌ دين‌ و نيز ريشه‌هاي‌ تاريخي‌ ضديت‌ قدرتهاي‌ استعماري‌ با حوزه‌هاي‌ علميه‌ و روحانيت‌ اسلام‌، اشاره‌ كردند و در پايان‌ سخنانشان‌ فرمودند: سياست‌ استكباري‌ كه‌ رضا خان‌ و پسرش‌ را بر سركار آورد، پيوسته‌ و با انگيزه‌ دين‌ زدايي‌، عليه‌ دين‌ و علماي‌ اسلام‌، فعاليت‌ كرده‌ است‌ و امروز ايادي‌ آنها و كساني‌ كه‌ رسالت‌ ديني‌ را قبول‌ ندارند، به‌ تحقير و توهين‌ علماي‌ دين‌ و حوزه‌هاي‌ علميه‌ مشغول‌ مي‌باشند. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ يك‌ طلبه‌ فاضل‌ در قم‌ با شهريه‌اي‌ بسيار اندك‌ زندگي‌ خود را مي‌گذراند، بنا بر اين‌ اهانت‌ كساني‌ كه‌ مي‌گويند علما و فضلا، نان‌ به‌ دين‌ مي‌خورند، به‌ طور آشكار، ظلم‌، حق‌كشي‌ و بي‌انصافي‌ است‌.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /