پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم‌ سالگرد ارتحال‌ بنيانگذار جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌ (رض‌)

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيش‌ از ظهر امروز در مراسم‌ سالگرد ارتحال‌ بنيانگذار جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌ (رض‌) خاطره‌ امام‌ بزرگوار و مرحوم‌ حاج‌ سيد احمد خميني‌ را گرامي‌ داشتند و طي‌ سخناني‌ پيشرفتها و دستاوردهاي‌ عظيم‌ انقلاب‌ و نظام‌ اسلامي‌ را در عرصه‌ داخلي‌ و جهاني‌ برشمردند و استوار بودن‌ نظام‌ اسلامي‌ را در جهتگيريهاي‌ انقلابي‌ مورد تأكيد قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در سخنانشان‌ وابستگي‌ به‌ قدرتهاي‌ بيگانه‌ را بزرگترين‌ آفت‌ براي‌ يك‌ كشور دانستند و فرمودند: در كشوري‌ كه‌ وابسته‌ به‌ يك‌ قدرت‌ خارجي‌ است‌، استعدادها، منابع‌ عظيم‌ انساني‌ و مادي‌ ملت‌، در جهت‌ خواست‌ بيگانگان‌ مصرف‌ مي‌شود، شخصيتهاي‌ دلسوز و علاقه‌مند آن‌ كشور منزوي‌ و يا نابود مي‌شوند، مواضع‌ جهاني‌اش‌ تابع‌ ميل‌ و خواست‌ سلطه‌گران‌ قرار مي‌گيرد، مذهب‌، اخلاق‌، فرهنگ‌ و آداب‌ آن‌ ملت‌ را استعمار تعيين‌ مي‌كند، مغزهاي‌ متفكر ملت‌ در انزوا قرار مي‌گيرند و در حقيقت‌ وابستگي‌، سر منشاء تمامي‌ آفتهاي‌ ملي‌ محسوب‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ابعاد وابستگي‌ رژيم‌ ستمشاهي‌ به‌ قدرتهاي‌ بيگانه‌ را تشريح‌ كردند و افزودند: انقلاب‌ اسلامي‌ يك‌ رژيم‌ كاملا وابسته‌ و سرسپرده‌ را از بيخ‌ و بن‌ بركند و آن‌ را از ميان‌ برد. اولين‌ چيزي‌ كه‌ براي‌ انقلاب‌ اهميت‌ دارد آن‌ است‌ كه‌ نظامي‌ مستقل‌ و بي‌اعتنا به‌ قدرتهاي‌ خارجي‌ را به‌ وجود آورد. نظامي‌ كه‌ مصالح‌ و منافع‌ ملت‌ براي‌ او مهم‌ است‌ همچنانكه‌ نظام‌ اسلامي‌ و دولتمردان‌ امروز ايران‌ همين‌ هدف‌ را دنبال‌ مي‌كنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تصميم‌گيري‌، اقدامات‌ و موضعگيريهاي‌ دولت‌ اسلامي‌ ايران‌ را منبعث‌ از مصالح‌، منافع‌ و خواست‌ ملت‌ بزرگ‌ ايران‌ دانستند و فرمودند: دشمنان‌ و مخالفين‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌، امروز از استقلال‌ دولت‌ و ملت‌ ايران‌ ناراحت‌ و نگرانند و بر همين‌ اساس‌ دولت‌ آمريكا، ايران‌ اسلامي‌ را كه‌ در مقابل‌ خواست‌ نامشروع‌ آمريكا ايستاده‌ است‌، دشمن‌ خود به‌ حساب‌ مي‌آورد. آمريكا كشوري‌ افزون‌طلب‌ و زياده‌ خواه‌ است‌ و با دست‌اندازي‌ به‌ امور كشورهاي‌ ديگر اهداف‌ استعماري‌ را دنبال‌ مي‌كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ اظهارات‌ صريح‌ رئيس‌ جمهور آمريكا مبني‌ بر دخالت‌ در امور داخلي‌ كشورهاي‌ ديگر اشاره‌ كردند و فرمودند: هدف‌ از مبارزه‌ آمريكا مبارزه‌ در راه‌ ظلم‌ و دست‌اندازي‌ به‌ كشورهاي‌ مختلف‌ جهان‌ است‌. ملتها از وجود چنين‌ انگيزه‌هايي‌ در ميان‌ دولتمردان‌ آمريكا به‌ شدت‌ متنفرند و بسياري‌ از مردم‌ آمريكا نيز از اين‌ حركت‌ و سياست‌ آمريكا ابراز تنفر و انزجار مي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ قطع‌ پيوندهاي‌ وابستگي‌ ايران‌ را هدف‌ اساسي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: امروز ملت‌ ايران‌ در هيچ‌ يك‌ از مواضع‌ داخلي‌ و بين‌المللي‌ خود در ابعاد سياسي‌، اقتصادي‌، فرهنگي‌ و تبليغي‌، رعايت‌ ميل‌،خواست‌ و اراده‌ قدرتهاي‌ بزرگ‌ و بويژه‌ آمريكا را نمي‌كند و با حفظ روحيه‌ انقلابي‌ در مقابل‌ خواست‌ قدرتها و اراده‌ استكباري‌ آنها مي‌ايستد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ فراگيري‌ حوزه‌ تأثير انقلاب‌ كبير اسلامي‌ در تمامي‌ عرصه‌هاي‌ زندگي‌ بشريت‌ و بويژه‌ امت‌ اسلامي‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: ما براي‌ آن‌ كه‌ كشوري‌ مستقل‌ و آباد و ملتي‌ شجاع‌ و پيشرو داشته‌ باشيم‌ نيازي‌ به‌ مداخله‌ در امور ملتهاي‌ ديگر نداريم‌. ملت‌ ايران‌ ملتي‌ مبارز است‌ و مبارزه‌جويي‌ او عليه‌ ظلم‌ و تبعيض‌ و تحميل‌ مي‌باشد و هيچ‌ انگيزه‌ و نيتي‌ براي‌ دخالت‌ در امور داخلي‌ كشورها ندارد. و وجهه‌ جهاني‌ و بين‌المللي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همان‌ پيام‌ معنويت‌ و راه‌ روشني‌ است‌ كه‌ در پيش‌ چشم‌ ملتها قرار دارد و امروز ملتهايي‌ كه‌ پيمودن‌ اين‌ راه‌ را انتخاب‌ كرده‌اند، كم‌ نيستند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ فقدان‌ جهتگيري‌ معنوي‌ را در دنياي‌ مادي‌ امروز مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: دستهاي‌ سردمداران‌ مادي‌ و شبكه‌هاي‌ اختاپوسي‌ قدرتهاي‌ مادي‌ در تلاش‌ هستند تا دنيا را به‌ سمت‌ ما ديگري‌ هر چه‌ بيشتر سوق‌ دهند كه‌ ثمره‌ آن‌ افزايش‌ خودكشيها، آوارگي‌ جوانان‌، متلاشي‌ شدن‌ خانواده‌ها و به‌ ستوه‌ آمدن‌ نسلهاي‌ جوان‌ است‌. بشريت‌ امروز از كمبود معنويت‌ رنج‌ مي‌برد و گناه‌ حذف‌ معنويت‌ از صحنه‌ زندگي‌ مردم‌ جهان‌ متوجه‌ قدرتهاي‌ بزرگ‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ وارد كردن‌ عنصر معنويت‌ در زندگي‌ انسان‌ را اولين‌ پيام‌ انقلاب‌ و امام‌، به‌ عنوان‌ يك‌ انسان‌ والاي‌ معنوي‌ و متعبد دانستند و با تأكيد بر همراهي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با حق‌جويان‌ و عدالتخواهان‌ جهان‌ فرمودند: امروزه‌ بسياري‌ از گروههاي‌ عدالتخواه‌ و آزاديخواه‌ جهان‌ و مبارزان‌ با ظلم‌ و تبعيض‌ در شرق‌ و غرب‌ عالم‌ تصريح‌ مي‌كنند كه‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ درس‌ گرفته‌ اند. پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تا كنون‌ در هر نقطه‌اي‌ از جهان‌ كه‌ نداي‌ عدالتخواهي‌ بلند شده‌ است‌، نظام‌ و انقلاب‌ اسلامي‌ با حق‌جويان‌ و عدالتخواهان‌ همراهي‌ كرده‌ و آنان‌ را با خود و متناسب‌ با خود يافته‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ احياي‌ هويت‌ اسلامي‌، بازگشت‌ به‌ اسلام‌ و بيداري‌ مسلمانان‌ را پيام‌ بزرگ‌ و مهم‌ انقلاب‌ عنوان‌ كردند و فرمودند: امروز در هر نقطه‌اي‌ از جهان‌ همه‌ كساني‌ كه‌ مسلمانند، به‌ مسلماني‌ خود افتخار مي‌كنند. در قلب‌ اروپا، دختران‌ محجبه‌ دبستاني‌ با افتخار، مسلمان‌ بودن‌ خود را اعلام‌ مي‌كنند و بر حفظ حجاب‌ خود اصرار مي‌ورزند.
ملت‌ مسلمان‌ بوسني‌ و هرزگوين‌، با وجود تمامي‌ دشمنيها و فشارها براي‌ حفظ هويت‌ اسلامي‌ ايستاده‌ است‌ و خسارات‌ آن‌ را تحمل‌ مي‌كند. امروز اسلام‌ زنده‌ است‌ و هويت‌ اسلامي‌ ارجمند و عزيز شمرده‌ مي‌شود. حركتهاي‌ اسلامي‌ رو به‌ رشد است‌ و با استعانت‌ از پروردگار حركت‌ آزادي‌ اسلامي‌ و پيشرفت‌ تفكر اسلامي‌ روز به‌ روز قويتر خواهد شد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ بيداري‌ اسلامي‌ را تنها راه‌ علاج‌ صهيونيست‌ و نجات‌ بخش‌ سرزمين‌ فلسطين‌ خواندند و ضمن‌ مردود دانستن‌ تبليغات‌ دشمنان‌ در مورد صدور انقلاب‌ فرمودند: دشمنان‌ انقلاب‌ اسلامي‌ اشتباه‌ مضاعفي‌ را مرتكب‌ شده‌ اند. زيرا نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در صدد صادر كردن‌ انقلاب‌ نيست‌ و تفكر و پيام‌ انقلاب‌ ، يعني‌ پيام‌ آزادي‌ و بيداري‌ اسلامي‌ نيازي‌ به‌ صادر شدن‌ ندارد. تجربه‌ موفق‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ پيش‌ چشم‌ ملتهاست‌ و آنها به‌ خودي‌ خود از اين‌ موفقيتها و عزت‌ ايران‌ و اسلام‌ درس‌ مي‌گيرند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ بيداري‌ اسلامي‌ در كشورهاي‌ گوناگون‌ و احياي‌ روح‌ معنويت‌ در ميان‌ ملتها را مرهون‌ انقلاب‌ اسلامي‌ دانستند و خطاب‌ به‌ ملت‌ ايران‌ فرمودند: امروز استكبار جهاني‌ و در راس‌ آنها آمريكاي‌ جهانخوار و تمامي‌ افراد مستبد و مخالفان‌ حق‌ و عدالت‌ در جهان‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيده‌اند كه‌ نفس‌ وجود انقلاب‌ اسلامي‌ و استوار بودن‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ براي‌ آنان‌ خطرناك‌ است‌. بنا بر اين‌ در تلاشند تا نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ را از بين‌ برده‌ و مضمحل‌ كنند. و در حالي‌ كه‌ از اين‌ كار خود مأيوسند باز هم‌ به‌ تلاش‌ خود ادامه‌ مي‌دهند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ جلوگيري‌ از مطرح‌ شدن‌ ايران‌ اسلامي‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ كشور مستقل‌ و آباد يك‌ هدف‌ اساسي‌ دشمنان‌ اسلام‌ برشمردند و فرمودند: دشمنان‌ ملت‌ ايران‌ مي‌خواهند در استقلال‌ اين‌ ملت‌ خدشه‌ وارد كنند و بر همين‌ اساس‌ در تلاشند كه‌ نگذارند اين‌ ملت‌ كشور خود را بسازد، ايران‌ را آباد كند و زندگي‌ را در اين‌ سرزمين‌، مايه‌ رشك‌ ساير ملتها قرار دهد. بنا بر اين‌ امروز آباداني‌ ايران‌ اسلامي‌ و آشكار شدن‌ بركات‌ آن‌، بزرگترين‌ جهاد در راه‌ تحكيم‌ اسلام‌ و انقلاب‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ تلاش‌ در جهت‌ آباداني‌ هر چه‌ بيشتر ايران‌ اسلامي‌ را وظيفه‌ ملت‌ ايران‌ دانستند و فرمودند: همه‌ مردم‌ بايد در سازندگي‌ كشور شركت‌ كنند و وحدت‌ و يكپارچگي‌ خود را كه‌ مانند تيري‌ در چشم‌ دشمن‌ فرومي‌رود، حفظ كنند تا در سايه‌ اسلام‌ بتوانيم‌ ايراني‌ را بنا نهيم‌ كه‌ همه‌ جهانيان‌ معجزه‌ اسلام‌ را در سازندگي‌ يك‌ كشور و يك‌ ملت‌ به‌ چشم‌ خود ببينند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ سخنانشان‌ بر دلسوزي‌ و علاقه‌مندي‌ مسؤولان‌ كشور تأكيد كردند و فرمودند: ملت‌ ايران‌ تا كنون‌ رشد خود را نشان‌ داده‌ است‌، فرهنگ‌ خود را پيش‌ برده‌ است‌، علم‌ و معرفت‌ خود را روز به‌ روز در كشور گسترش‌ داده‌ است‌ و پيشرفتهاي‌ كشور روز به‌ روز بيشتر شده‌ است‌ و امروز براي‌ ادامه‌ پيشرفت‌ اسلام‌ و فراگير شدن‌ هر چه‌ بيشتر بيداري‌ اسلامي‌، ملت‌ ايران‌ بايد وحدت‌ و برادري‌ خود را همچنان‌ حفظ كند و به‌ همكاري‌ خود با دولتمردان‌ دلسوز و علاقه‌مند در ساختن‌ و بازسازي‌ كشور ادامه‌ دهند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /