پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار كارگزاران‌ كنگره‌ عظيم‌ حج

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيش‌ از ظهر امروز در ديدار كارگزاران‌ كنگره‌ عظيم‌ حج‌ با ايشان‌، طي‌ سخناني‌ بر اهميت‌ بهره‌ گيري‌ از فضاي‌ معنوي‌ حج‌، اتحاد مسلمين‌ و اعلام‌ برائت‌ از مشركين‌ به‌ عنوان‌ دو واجب‌ قطعي‌ و هميشگي‌ تأكيد كردند و ضرورت‌ تلاش‌ در جهت‌ تثبيت‌ عزت‌ اسلام‌ در برابر شرك‌ و كفر را در ايام‌ حج‌ يادآور شدند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بيان‌ مفهوم‌ مسأله‌ معنويت‌ در حج‌ فرمودند: روح‌ معنويت‌ در حج‌ مبتني‌ بر توجه‌ و اخلاص‌ به‌ ذات‌ مقدس‌ احديت‌ و اظهار عبوديت‌ در برابر عظمت‌ پروردگار است‌ و زائران‌ بيت‌الله‌الحرام‌ بايد خود را در فضاي‌ كاملا معنوي‌ و چشمه‌ جوشان‌ معنويت‌ حج‌ شستشو دهند و خود را پاكيزه‌ كنند و در صورتي‌ كه‌ حج‌ براي‌ حجاج‌ جنبه‌ مادي‌، ظاهرسازي‌ و دوري‌ از معنويت‌ پيدا كند، از فلسفه‌ حج‌ دور افتاده‌اند و از سرمايه‌اي‌ كه‌ خداي‌ متعال‌ در حج‌ به‌ آنان‌ هديه‌ مي‌كند خود را محروم‌ كرده‌اند .
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از متصديان‌ امور حج‌ به‌ عنوان‌ اهل‌ معنويت‌ و انس‌ با خدا و اهل‌ ذكر ياد كردند و فرمودند: مسؤولان‌ و دست‌اندركاران‌ امور حج‌ بايد علاوه‌ بر بيان‌ و گفتار، با عمل‌، حضور، توجه‌ و رفتار خود حجاج‌ را با معنويت‌ حج‌ كه‌ سبب‌ تكامل‌، پالايش‌ و تزكيه‌ آنان‌ مي‌شود آشنا و نزديك‌ كنند تا با دستي‌ آكنده‌ از سرمايه‌ معنويت‌ به‌ وطن‌ بازگردند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ تأمين‌ آرمانها و اهداف‌ اسلامي‌ را در حج‌ به‌ عنوان‌ يك‌ امر مهم‌ و ضروري‌ مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: هدف‌ از اجتماع‌ اقوام‌ مختلف‌ اسلامي‌ در حرم‌ امن‌ الهي‌ و انجام‌ فريضه‌ حج‌، تحقق‌ يك‌ امر فرامليتي‌ و فراشخصيتي‌ است‌; تا در آنجا مسلمانان‌ با هم‌ بودن‌ را حس‌ كنند و ضرورت‌ وحدت‌ اسلامي‌ را براي‌ تأمين‌ منافع‌ مشترك‌ دريابند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ احتراز مسلمانان‌ از دشمنان‌ مشترك‌ را يكي‌ از اهداف‌ اجتماعي‌ حج‌ دانستند و فرمودند: روح‌ و حقيقت‌ اسلام‌ مبتني‌ بر توحيد است‌ و خانه‌ خدا، نماد و رمز توحيد محسوب‌ مي‌شود. بنا بر اين‌ شعار توحيدي‌ به‌ مفهوم‌ احتراز مسلمانان‌ از دشمنان‌ مشترك‌، همان‌ اعلام‌ برائت‌ از مشركين‌ است‌. در اين‌ اجتماع‌ عظيم‌ بايد اسلام‌ به‌ رخ‌ كفر و شرك‌ كشيده‌ شود و موجوديت‌ توحيد در مقابل‌ شرك‌ سينه‌ سپر كند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ مخالفت‌ دشمنان‌ مسلمانان‌، با عزت‌ اسلام‌ فرمودند: استكبار جهاني‌ با ذلت‌ اسلام‌ مخالفتي‌ ندارد، او مخالف‌ عزت‌ اسلام‌ است‌. دشمنان‌ ما با اسلامي‌ مخالفند كه‌ در مقابل‌ آمريكا سينه‌ سپر مي‌كند و ملتها را به‌ سوي‌ خود فرا مي‌خواند; اسلام‌ عزيز است‌ و عزت‌ اسلام‌ بايد با ايستادگي‌ در برابر استكبار و به‌ ذلت‌ كشاندن‌ او تثبيت‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ هدف‌ قدرتهاي‌ شيطاني‌ از اتهامها، توطئه‌ها و دروغ‌پراكنيها بر ضد ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ را ابراز مخالفت‌ با عزت‌ اسلام‌ دانستند و در پايان‌ سخنانشان‌ فرمودند: دست‌ مفسد دشمنان‌ در داخل‌ كشور تلاش‌ مي‌كند تا نظام‌ اسلامي‌ را به‌ لحاظ فرهنگي‌، سياسي‌ و اقتصادي‌ با مشكل‌ مواجه‌ سازد. آنها مزاحمت‌، خباثت‌ و خرابكاري‌ مي‌كنند تا از ادامه‌ حركت‌ مشكل‌ و پرشتاب‌ بازسازي‌ و سازندگي‌ ممانعت‌ به‌ عمل‌ آورند.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ محمدي‌ ري‌شهري‌ نماينده‌ ولي‌فقيه‌ و سرپرست‌ حجاج‌ ايراني‌ در اظهارات‌ كوتاهي‌ به‌ تلاشهاي‌ انجام‌ شده‌ به‌ منظور عمل‌ به‌ واجب‌ قطعي‌ حج‌ در برگزاري‌ مراسم‌ اعلام‌ برائت‌ از مشركين‌ اشاره‌ كرد و گفت‌: با وجود تضييقات‌ زيادي‌ كه‌ دولت‌ عربستان‌ همه‌ ساله‌ در راه‌ برگزاري‌ اين‌ مراسم‌ به‌ عمل‌ آورده‌ است‌، دست‌اندركاران‌ امور حج‌ موفق‌ شده‌اند فرياد برائت‌ از مشركين‌ را به‌ گوش‌ مسلمانان‌ جهان‌ برسانند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /