پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم‌ ويژه‌ مديحه‌سرايي‌ و شعرخواني‌

در فرخنده‌ سالروز ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ صديقه‌ طاهره‌، فاطمه‌ زهرا(س‌) دخت‌ گرامي‌ پيامبر عظيم‌الشأن‌ اسلام‌ و ولادت‌ بنيانگذار جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ و سومين‌ روز از هفته‌ بسيج‌، پيش‌ از ظهر امروز، مراسم‌ ويژه‌ مديحه‌سرايي‌ و شعرخواني‌ در فضائل‌ و مناقب‌ آن‌ حضرت‌ با شركت‌ جمع‌ كثيري‌ از مداحان‌ اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ (ع‌) و امت‌ حزب‌الله‌ در حسينيه‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و در حضور حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ برگزار شد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ مراسم‌ طي‌ سخناني‌ ابعاد شخصيت‌ حضرت‌ زهرا(س‌) را پهناور، بي‌ پايان‌ و درك‌ نشدني‌ توصيف‌ كردند و فرمودند: حضرت‌ فاطمه‌ زهرا (س‌) خلاصه‌ نبوت‌ و ولايت‌ و داراي‌ چنان‌ شخصيت‌ والايي‌ است‌ كه‌ انسانها از درك‌ عظمت‌ و وسعت‌ آن‌ ناتوان‌ هستند. مقام‌ و مرتبه‌ آن‌ حضرت‌ تا حدي‌ بود كه‌ غير از دوستان‌، حتي‌ كساني‌ كه‌ رابطه‌ صميمي‌ با آن‌ بزرگوار نداشتند، زبان‌ به‌ مدح‌ او گشوده‌اند .
رهبر معظم‌ انقلاب‌ بر لزوم‌ تلاش‌ در جهت‌ كسب‌ معرفت‌ و شناخت‌ بيشتر ابعاد وجودي‌ حضرت‌ فاطمه‌ (س‌) تأكيد كردند و فرمودند: عظمت‌ آن‌ حضرت‌ در سيره‌ آن‌ بزرگوار آشكار است‌ به‌ طوري‌ كه‌ تأسيس‌ دانشگاه‌ الازهر مصر به‌ عنوان‌ قديمي‌ترين‌ دانشگاه‌ اسلامي‌ جهان‌ در دوران‌ حكومت‌ فاطميون‌ در اين‌ كشور، برگرفته‌ از نام‌ مبارك‌ حضرت‌ زهرا(س‌) و نشاني‌ از پيشينه‌ و قدمت‌ اظهار علاقه‌ و ارادت‌ به‌ آن‌ حضرت‌ در جهان‌ اسلام‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با اشاره‌ به‌ جايگاه‌ والا و منزلت‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) نزد پيامبر عظيم‌الشأن‌ اسلام‌، آن‌ حضرت‌ را ستاره‌ درخشاني‌ دانستند كه‌ بايد با فراگيري‌ سيره‌ و رفتار آن‌ بزرگوار، راه‌ بندگي‌ و عبوديت‌ پروردگار را شناخت‌.
فرمانده‌ كل‌ قوا در بخش‌ ديگري‌ از بياناتشان‌ با اشاره‌ به‌ هفته‌ بسيج‌، حضرت‌ علي‌(ع‌)، همسر وفادار و شايسته‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) را الگوي‌ بسيجيان‌ خواندند و فرمودند: بهترين‌ الگوي‌ بسيجيان‌ در همه‌ عالم‌ حضرت‌ علي‌(ع‌) است‌. اميرالمؤمنين‌ علي‌(ع‌) انسان‌ پاكباخته‌اي‌ در راه‌ خدا بود كه‌ همه‌ همت‌ و تلاشش‌ در راه‌ خدا و براي‌ پيشرفت‌ اسلام‌ بود و من‌ از بسيجيان‌ اين‌ كشور علوي‌ و فاطمي‌ مي‌خواهم‌ كه‌ علي‌ (عليه‌ السلام‌) را الگوي‌ خود قرار دهند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با مروري‌ بر زندگي‌ مملو از اخلاص‌ و قناعت‌ حضرت‌ علي‌(ع‌) اظهار داشتند: بسيجي‌ يعني‌ علي‌ (عليه‌ السلام‌) كه‌ تمام‌ وجودش‌ وقف‌ اسلام‌ بود و آنچه‌ رهبر و پيامبرش‌ مي‌خواست‌ و خدا را خشنود مي‌ساخت‌ انجام‌ مي‌داد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ مداحان‌ اهل‌ بيت‌ عصمت‌ و طهارت‌ (ع‌) را بلبلان‌ گلزار اهل‌ بيت‌ توصيف‌ كردند و ذكر و توسل‌ به‌ حضرت‌ زهرا(س‌) را به‌ صورت‌ مديحه‌ سرايي‌، با ارزش‌ خواندند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در پايان‌ سخنانشان‌ به‌ مداحان‌ و ذاكرين‌ اهل‌ بيت‌ توصيه‌ فرمودند كه‌ در شعرخواني‌، سرايش‌ و مرثيه‌خواني‌ خود از مضامين‌ سازنده‌، جهت‌ بخش‌ و هدايتگر بهره‌ جويند.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ در اين‌ مراسم‌ تني‌ چند از مداحان‌ و شاعران‌ در وصف‌ عظمت‌ و شأن‌ والاي‌ بانوي‌ بزرگ‌ اسلام‌، حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) مديحه‌سرايي‌ كردند.
اين‌ گزارش‌ حاكيست‌ در اين‌ برنامه‌ اعضاي‌ جامعه‌ مداح‌ تهران‌، مجمع‌الذاكرين‌ حسيني‌ و جوامع‌ مداح‌ شهرهاي‌ قم‌، شيراز، كرمان‌، كاشان‌، نائين‌، قزوين‌، يزد، آمل‌، بابل‌، نور و خمين‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /