پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولان‌ دستگاه‌ قضايي‌ و قضات‌ سراسر كشور

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ پيش‌ از ظهر امروز در ديدار مسئولان‌ دستگاه‌ قضايي‌ و قضات‌ سراسر كشور طي‌ سخناني‌ بر اهميت‌ انتظام‌ و استحكام‌ در دستگاه‌ قضايي‌ تأكيد كردند و فرمودند: در كشور، جامعه‌ و نظام‌ اسلامي‌ ايران‌ كه‌ قوانين‌ براساس‌ عدالت‌، احقاق‌ حق‌، رفع‌ استضعاف‌ و كمك‌ به‌ مظلوم‌ در مقابل‌ ظالم‌ استوار است‌، رعايت‌ دقيق‌ حدود و ضوابط و مرزبندي‌ها يك‌ فضيلت‌ مضاعف‌ محسوب‌ مي‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضمن‌ بر شمردن‌ اهميت‌ مسئله‌ قضاوت‌ و دستگاه‌ قضايي‌ در هر يك‌ از كشورهاي‌ جهان‌ فرمودند: اساس‌، محور و نقطه‌ مركزي‌ توجه‌ در يك‌ نظام‌ اسلامي‌، بر عدالت‌ متمركز است‌ و بر همين‌ اساس‌ دستگاه‌ قضايي‌ بايد تضمين‌ كننده‌ عدالت‌ در جامعه‌ باشد و مانع‌ از آن‌ شود كه‌ افرادي‌ با سوءاستفاده‌ از قدرت‌ مالي‌، جسمي‌، سياسي‌ و يا موقعيت‌ شغلي‌ خود به‌ ديگران‌ اجحاف‌ و تعدي‌ كنند. قانون‌ و نظم‌ با هدف‌ تأمين‌ عدالت‌ تنظيم‌ شده‌ است‌ و جلوگيري‌ از نقض‌ آن‌ هدف‌ اساسي‌ دستگاه‌ قضايي‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اهتمام‌ خويش‌ را در پيگيري‌ مجدانه‌ مسائل‌ مربوط به‌ دستگاه‌ قضايي‌ مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: توقع‌ نظام‌ اسلامي‌ و ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ از دستگاه‌ قضايي‌ آن‌ است‌ كه‌ مظلوم‌ در هر نقطه‌اي‌ از كشور به‌ احقاق‌ حق‌ خود از رهگذر مراجعه‌ به‌ دستگاه‌ قضايي‌ مطمئن‌ و اميدوار باشد و ظالم‌ و متخلف‌ نيز مطمئن‌ باشد كه‌ دست‌ پولادين‌ و پنجه‌ بي‌اغماض‌ قوه‌ قضاييه‌ هر لحظه‌ گريبان‌ او را مي‌گيرد. تحقق‌ اين‌ وضعيت‌ بيان‌ كننده‌ موفقيت‌ و كمال‌ دستگاه‌ قضايي‌ خواهد بود.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ حضور عناصر مؤمن‌ و كارآمد در قوه‌قضاييه‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: در رأس‌ دستگاه‌ قضايي‌ فردي‌ عالم‌، مجتهد، فاضل‌، با سابقه‌اي‌ درخشان‌ و همراه‌ با افتخارات‌ زياد در دوران‌ قبل‌ و بعد از انقلاب‌ حضور دارد و مسئولين‌ ارشد قوه‌ قضاييه‌ نيز از جمله‌ چهره‌هاي‌ شايسته‌، برجسته‌ و شاخص‌ هستند. امروز در دستگاه‌ قضايي‌، قضاتي‌ وجود دارند كه‌ براي‌ آنها فقط حق‌ مطلق‌ و قانون‌ الهي‌ و اسلامي‌ معتر است‌ و اين‌ مسئله‌ مهم‌ ارزش‌ بسيار زيادي‌ دارد و اينجانب‌ به‌ سبب‌ در اختيار داشتن‌ چنين‌ قضاتي‌ از خداوند متعال‌ سپاسگزارم‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ خطاب‌ به‌ قضات‌ و مسئولان‌ دستگاه‌ قضايي‌ كشور فرمودند: وجدان‌ شما آگاه‌ و بيدار است‌ و بايد حسنه‌ بزرگ‌ و با ارزش‌ پاكدامني‌، پارسايي‌، استغناء و بي‌نيازي‌ را حفظ كنيد و صداقت‌ و امانت‌ را به‌ مانند ستاره‌اي‌ درخشان‌ در خود فروزان‌ نگه‌ داريد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ رعايت‌ حقوق‌ انسانها در كل‌ جامعه‌ بويژه‌ مراجعين‌ به‌ دستگاه‌ قضايي‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ خواست‌ اسلامي‌ خاطرنشان‌ كردند و در تقبيح‌ دستگاههاي‌ مدعي‌ حقوق‌ بشر فرمودند: كساني‌ كه‌ سال‌ گذشته‌ دهها نفر را زنده‌ زنده‌ در آتش‌ سوزاندند و سياست‌ تبعيض‌ نژادي‌ آشكاري‌ را در كشورشان‌ به‌ مورد اجراء گذاشته‌اند حق‌ ندارند كلمات‌ «حقوق‌ بشر» را بر زبان‌ آلوده‌ خود بياورند و از ديگران‌ آن‌ را مطالبه‌ كنند. مغزهاي‌ كوچكي‌ كه‌ مقهور شهوات‌ هستند امروز تلاش‌ مي‌كنند تا با رواج‌ فساد و فحشاء در جامعه‌ خود فطرت‌ و خلقت‌ الهي‌ و حساب‌ و نظم‌ آفرينش‌ را بر هم‌ بزنند لذا اينگونه‌ افراد فاقد هر گونه‌ حقي‌ براي‌ دفاع‌ از حقوق‌ بشر هستند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ مجامع‌ و هيأتهاي‌ مدعي‌ حقوق‌ بشر را به‌ سبب‌ سكوت‌ در برابر يكي‌ از بزرگترين‌ فجايع‌ تروريستي‌ جهان‌ مورد سرزنش‌ قرار دادند و فرمودند: كميته‌ها و هيأت‌هاي‌ به‌ اصطلاح‌ مدافع‌ حقوق‌ بشر كه‌ همه‌ چيز را تابع‌ سياست‌ كرده‌اند چشم‌ خود را بر روي‌ فاجعه‌ بزرگ‌ تروريستي‌ در حرم‌ مطهر علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع‌) فرو بستند و در مورد آن‌ مطلقا هيچ‌ سخني‌ نگفتند و آنها كه‌ پيوسته‌ بزرگترين‌ خطر دنياي‌ كنوني‌ را تروريسم‌ معرفي‌ مي‌كنند درباره‌ فاجعه‌ عاشوراي‌ مشهد مهر خاموشي‌ بر لب‌ زده‌اند. بنابراين‌ چگونه‌ به‌ خود حق‌ مي‌دهند كه‌ در مورد رعايت‌ حقوق‌ بشر در كشورهاي‌ ديگر دنيا دخالت‌ كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بيان‌ ماهيت‌ پليد عاملان‌ بمب‌گذاري‌ در حرم‌ ثامن‌الحجج‌ علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع‌) فرمودند: امروز چه‌ كسي‌ مي‌تواند انفجار بمب‌ را در مركزي‌ كه‌ محل‌ اجتماع‌ توده‌هاي‌ مردم‌ است‌، يك‌ عمل‌ چريكي‌ و يا اقدامي‌ شجاعانه‌ بداند. منفجر كردن‌ اين‌ بمب‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از بزرگترين‌ فجايع‌ تروريستي‌ جهان‌ تنها نشان‌ از خباثت‌ خفاشاني‌ دارد كه‌ از مواجهه‌ با جوانان‌ حزب‌ اللهي‌ و مؤمن‌ ملت‌ انقلابي‌ ايران‌ گريزان‌ هستند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ ضرورت‌ جذب‌ افراد صالح‌ و دفع‌ عناصر ناباب‌ و مضر در دستگاه‌ قضايي‌ را به‌ عنوان‌ اساس‌ و مبناي‌ سازماندهي‌ قوه‌ قضاييه‌ مورد تأكيد قرار دادند و در پايان‌ سخنانشان‌ از شهيد بزرگوار آيت‌الله‌ بهشتي‌ در پي‌ريزي‌ بناي‌ مستحكمي‌ براي‌ دستگاه‌ قضايي‌ نظام‌ اسلامي‌ تجليل‌ كردند.
در اين‌ ديدار كه‌ به‌ مناسبت‌ برگزاري‌ سمينار سراسري‌ هفته‌ قوه‌ قضاييه‌ و همزمان‌ با سالروز شهادت‌ مظلومانه‌ آيت‌الله‌ بهشتي‌ و 72 تن‌ از ياران‌ با وفايش‌ در اقدام‌ تروريستي‌ گروهك‌ منافقين‌ انجام‌ شد، پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ آيت‌الله‌ يزدي‌ رئيس‌ قوه‌ قضاييه‌ وضعيت‌ دستگاه‌ قضايي‌ كشور را به‌ لحاظ بازنگري‌ در تشكيلات‌ آن‌، ارتقاء سطح‌ كيفي‌ و كمي‌ قضات‌ و نحوه‌ نظارت‌ بر عملكرد آنان‌ تشريح‌ كرد.
وي‌ در سخنان‌ خود به‌ بيان‌ اين‌ نكته‌ پرداخت‌ كه‌ در نتيجه‌ اقدامات‌ بعمل‌ آمده‌ روند رشد تعداد پرونده‌هاي‌ مختومه‌ در دستگاه‌ قضايي‌ طي‌ پنجسال‌ گذشته‌ به‌ نحو چشمگيري‌ افزايش‌ يافته‌ و در سال‌ گذشته‌ بيش‌ از چهار ميليون‌ و يكصدهزار پرونده‌ مختومه‌ شده‌ است‌.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /