پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پنجمين‌ سالگرد ارتحال‌ امام‌ خميني‌(ره‌)

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ولي‌ امر مسلمين‌ پيش‌ از ظهر امروز، در مراسم‌ پنجمين‌ سالگرد ارتحال‌ امام‌ خميني‌(ره‌) كه‌ در حرم‌ مطهر آن‌ بزرگوار برگزار شد، طي‌ سخناني‌، اين‌ فقدان‌ بزرگ‌ را به‌ ملت‌ عظيم‌الشأن‌ ايران‌ و مشتاقان‌ و شيفتگان‌ امام‌ در سراسر جهان‌ تسليت‌ گفتند و بر استقامت‌ در راه‌ امام‌ و پيگيري‌ اهداف‌ والاي‌ نظام‌ اسلامي‌، به‌ عنوان‌ خط روشن‌ زندگي‌ تأكيد كردند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، در بيان‌ ويژگيهاي‌ بارز شخصيت‌ استثنائي‌ حضرت‌ امام‌ فرمودند: ايمان‌ امام‌ و عمل‌ صالح‌ آن‌ حضرت‌، در تشكيل‌ نظام‌ اسلامي‌، نمونه‌ و استثنائي‌ بود; تزكيه‌ و تهذيب‌ نفس‌ در آن‌ مرد بزرگ‌ نيز آن‌ چنان‌ بود كه‌ در اوج‌ قدرت‌، شهرت‌ و محبوبيت‌، اوج‌ عبوديت‌ خداوند را براي‌ خود انتخاب‌ كرد و علو مرتبه‌ و درجه‌اي‌ كه‌، امروز در سراسر جهان‌ براي‌ امام‌ بزرگوار، مشاهده‌ مي‌شود از اين‌ ويژگيهاي‌ سه‌ گانه‌ ناشي‌ مي‌شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، از حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) به‌ عنوان‌ زيباترين‌ چهره‌ عدالتخواهي‌ در عصر كنوني‌ نام‌ بردند و در تبيين‌ عمل‌ صالح‌ امام‌ براي‌ پي‌ريزي‌ حكومت‌ و نظام‌ اسلامي‌ فرمودند: نظام‌ اسلامي‌ در ايران‌ كه‌ امام‌ بنيانگذار و مؤسس‌ آن‌ است‌ به‌ مفهوم‌ قرار دادن‌ زندگي‌ اين‌ ملت‌ در قالب‌ اسلامي‌ و جهت‌گيري‌ اسلامي‌ مي‌باشد، كه‌ مايه‌ اصلي‌ آن‌، ايمان‌ به‌ خدا و صورت‌ و قالب‌ آن‌ مقررات‌ و شريعت‌ اسلامي‌ است‌ و امام‌ با قدرت‌ ايمان‌، اراده‌ و همت‌ خود و با تكيه‌ بر ميليونها انسان‌ عاشق‌ و مشتاق‌، اين‌ نظام‌ استثنائي‌ و ناشناخته‌ براي‌ بشر مادي‌ را بنا نهاد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، ايمان‌، پرهيزگاري‌، ورع‌ و پاكدامني‌ و صالح‌ بودن‌ انسانهاي‌ تشكيل‌ دهنده‌ اجزاء دستگاه‌ سياسي‌ نظام‌ اسلامي‌ ايران‌ را به‌ عنوان‌ يكي‌ از ويژگيهاي‌ حكومت‌ اسلامي‌ نام‌ بردند و فرمودند: در نظامي‌ كه‌ امام‌ پديد آورد دستگاه‌ سياسي‌ از انسانهاي‌ با صلاحيتي‌ تشكيل‌ يافته‌ است‌ كه‌ اهل‌ دنيا نيستند و هدف‌ براي‌ آنها، جز اسلام‌، احكام‌ الهي‌ و فراتر از همه‌ رضايت‌ خداوند چيز ديگري‌ نيست‌ و مسئولان‌ نظام‌ در طول‌ ساليان‌ پرتلاطم‌ پس‌ از انقلاب‌، نشان‌ دادند كه‌ از چهره‌ منور آن‌ مرد بزرگ‌ نشانه‌هاي‌ برجسته‌اي‌ دارند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ هم‌ چنين‌ استقلال‌ دستگاههاي‌ سياسي‌ نظام‌ اسلامي‌ را يكي‌ ديگر از ويژگيهاي‌ بارز حكومت‌ اسلامي‌ دانستند و با تأكيد براستثنائي‌ بودن‌ برنامه‌ نظام‌ اسلامي‌ در ساختن‌ دنيا و آخرت‌ مردم‌ فرمودند: آباد كردن‌ دنيا و آخرت‌ مردم‌، هدف‌ برنامه‌ نظام‌ است‌. براساس‌ اين‌ برنامه‌، انسانها بايد با سرافرازي‌ رفاه‌، و آسايش‌ زندگي‌ كنند و اين‌ امر مقدمه‌ كسب‌ رضايت‌ خداوند است‌. نظام‌ اسلامي‌ قدرت‌ اصلاح‌ دين‌ و دنياي‌ مردم‌ را نشان‌ داده‌ است‌، بگونه‌اي‌ كه‌ نظام‌ اسلامي‌ به‌ رغم‌ 8 سال‌ جنگ‌، ويراني‌ كارخانه‌ها، راهها، محاصره‌ اقتصادي‌، و مواجهه‌ با انواع‌ فشارهاي‌ سياسي‌ و تبليغاتي‌، امروز برنامه‌ بازسازي‌ كشور و بويژه‌ كارهاي‌ زيربنايي‌ را با جديت‌ تمام‌ دنبال‌ مي‌كند و ناظران‌، برنامه‌ و مجريان‌ آن‌ را تحسين‌ مي‌كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ اجراي‌ يك‌ برنامه‌ گسترده‌ اسلامي‌ در كشور براي‌ تربيت‌ و تهذيب‌ نفس‌ انسانها و از جمله‌ جوانان‌ كشور، به‌ سمت‌ آموزش‌ قرآن‌، فراگيري‌ دين‌ و عمل‌ به‌ احكام‌ و مقررات‌ اسلامي‌ اشاره‌ كردند و ايمان‌، صبر و آگاهي‌ ملت‌ ايران‌ را در پناه‌ اسلام‌، در مقايسه‌ با ملتهاي‌ ديگر، استثنائي‌ دانستند.
ولي‌ امر مسلمين‌، در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ ايستادگي‌ و استقامت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در برابر هرم‌ قدرت‌ جهاني‌ و در رأس‌ آن‌، آمريكا فرمودند: امروز ايران‌ اسلامي‌ در قضيه‌ فلسطين‌، اين‌ سخن‌ قاطع‌ را اعلام‌ مي‌كند، كه‌ كشور فلسطين‌ متعلق‌ به‌ ملت‌ فلسطين‌ است‌ و دولت‌ صهيونيست‌، دولتي‌ غاصب‌ مي‌باشد كه‌ مطلقا مشروعيت‌ ندارد. و مذاكراتي‌ كه‌ در مورد فلسطين‌ صورت‌ مي‌گيرد هيچ‌ ارزش‌ و اعتباري‌ ندارد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ فشار قدرتهاي‌ جهاني‌ بر مردم‌ مسلمان‌ بالكان‌ را نشان‌ از ترس‌ آنان‌ از اسلام‌ و تشكيل‌ يك‌ دولت‌ و ملت‌ مسلمان‌ در اروپا توصيف‌ كردند و فرمودند: قدرتهاي‌ مسلط جهان‌ امروز، به‌ طور حساب‌ شده‌ از صربها حمايت‌ مي‌كنند و مانع‌ از رسيدن‌ كمك‌ و ابزار و تجهيزات‌ جنگي‌ به‌ مسلمانان‌ بوسني‌ مي‌شوند. ما اعتقاد داريم‌ كه‌ مسلمانان‌ در جمهوريهاي‌ تازه‌ استقلال‌ يافته‌، آسياي‌ ميانه‌، مسلمانان‌ كشمير، جمهوري‌ آذربايجان‌ و مسلمانان‌ در آسيا، خاورميانه‌ و آفريقا حق‌ دارند كه‌ به‌ شيوه‌ اسلامي‌ زندگي‌ كنند و احكام‌ و شريعت‌ اسلامي‌ را به‌ اجراء در آورند و هيچ‌ قدرتي‌ حق‌ ندارد مانع‌ عملي‌ شدن‌ اين‌ خواست‌ مسلمانان‌ بشود.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ تهمتهاي‌ هرم‌ قدرت‌ بين‌المللي‌ عيله‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ را تحريف‌ واقعيتها و علت‌ آن‌ را در تسليم‌ نشدن‌ ملت‌ و دولت‌ ايران‌ در برابر خواسته‌هاي‌ ظالمانه‌ آنان‌ دانستند و فرمودند: تهمت‌ قدرتهاي‌ استعماري‌ به‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در مورد عدم‌ رعايت‌ حقوق‌ بشر، يك‌ دروغ‌ بزرگ‌ است‌. آنها مخالف‌ اجراي‌ حدود اسلامي‌ هستند و مايل‌ نيستند كه‌ حدود الهي‌ اجراء شود. ما متن‌ قرآن‌ را بر فرآورده‌هاي‌ اذهان‌ قاصر حقوقدانان‌ غربي‌ كه‌ معارفي‌ را براي‌ خود خلق‌ و اختراع‌ كرده‌اند مقدم‌ مي‌دانيم‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ بر استقامت‌ ملت‌ ايران‌ در پيگيري‌ اهداف‌ والاي‌ نظام‌ اسلامي‌ تأكيد كردند و در پايان‌ سخنانشان‌ فرمودند: تنها راه‌ خوشبختي‌ ملت‌ ايران‌ تمسك‌ به‌ احكام‌ الهي‌ و اسلامي‌، تكيه‌ بر استعدادها و تواناييهاي‌ خود، قطع‌ اميد از قدرتهاي‌ مسلط جهاني‌ و نترسيدن‌ از آنان‌ است‌.
در اين‌ مراسم‌ با عظمت‌، علاوه‌ بر حضور گسترده‌ انبوه‌ مشتاقان‌ و عاشقان‌ امام‌ از سراسر كشور و هزاران‌ تن‌ از شيفتگان‌ امام‌ از سراسر جهان‌، آيت‌الله‌ مشكيني‌ رئيس‌ مجلس‌ خبرگان‌، حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ رئيس‌ جمهور، آيت‌الله‌ يزدي‌ رئيس‌ قوه‌ قضائيه‌ و صدها تن‌ از مقامات‌ و شخصيت‌هاي‌ عاليرتبه‌ كشوري‌ و لشكري‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /