پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ صبح‌ امروز در ديدار رئيس‌، اعضاي‌ هيأت‌ رئيسه‌، نمايندگان‌ و مسئولان‌ اداري‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ با ايشان‌ طي‌ سخناني‌ مراتب‌ رضايت‌ و خشنودي‌ خود را از مديريت‌، وضع‌ داخلي‌ و كيفيت‌ كار مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ ابراز كردند و از «احساس‌ مسئوليت‌»، «استقلال‌»، «شجاعت‌»، «فرزانگي‌» و بكار گرفتن‌ فكر، علم‌ و تخصص‌ به‌ عنوان‌ ويژگيهاي‌ ضروري‌ نمايندگان‌ مردم‌، براي‌ قرار دادن‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در جايگاه‌ حقيقي‌ خود نام‌ بردند.
در اين‌ ديدار كه‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد تشكيل‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ انجام‌ شد مقام‌ معظم‌ رهبري‌ احساس‌ آرامش‌ و اطمينان‌ مردم‌ از مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ را از بركات‌ مجلس‌ چهارم‌ دانستند و فرمودند: يكسال‌ ديگر بر مجلس‌ پرافتخار اسلامي‌ گذشت‌ در حالي‌ كه‌ حامل‌ سرافرازي‌ و افتخار بيشتر است‌. امروز مجلس‌ ما در دنيا نمونه‌ است‌ و نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ عموما از چهره‌هاي‌ پاك‌، منزه‌، مردمي‌، شجاع‌، اهل‌ تقوي‌، علم‌ و معرفت‌، اهل‌ تخصص‌ و مجاهدت‌ و برخوردار از زباني‌ رسا، هستند و هيچ‌ نگراني‌ و تشويشي‌ را در كسي‌ كه‌ منصف‌ باشد ايجاد نمي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بخشي‌ از سخنانشان‌ به‌ بيان‌ نحوه‌ عملكرد چهار دوره‌ مجلس‌ شوراي‌ ملي‌ در اول‌ مشروطيت‌ پرداختند و با عبرت‌آميز خواندن‌ تاريخ‌ عملكرد آن‌ مجلس‌ فرمودند: طمع‌ در وابستگي‌ به‌ قدرت‌ حاكمه‌، رشوه‌خواري‌ و رسيدن‌ به‌ مقام‌ موجب‌ شد كه‌ اكثر نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ ملي‌ در دوره‌هاي‌ بعد بتدريج‌ احساس‌ مسئوليت‌، استقلال‌، شجاعت‌، آگاهي‌، معرفت‌ و فرزانگي‌ را فراموش‌ كنند و در مدت‌ 50 سال‌ با كوتاه‌ آمدن‌ در برابر تسلط قدرت‌هاي‌ بيگانه‌اي‌ چون‌ انگليس‌ و آمريكا، كشور و ملت‌ ايران‌ را در حساسترين‌ مقاطع‌ تاريخ‌ جهان‌ عقب‌ نگه‌ دارند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ سپس‌ ضمن‌ تأكيد بر لزوم‌ استمرار حركت‌ صحيح‌ نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در انجام‌ وظايف‌ خود فرمودند: مسئوليت‌ مجلس‌، آن‌ است‌ كه‌ از خود منش‌ سالمي‌ را بنا نهد، تا در آينده‌ بتواند هر عضو نامناسب‌ و نامتناسبي‌ را، كه‌ رفتاري‌ مغاير با اين‌ منش‌ داشته‌ باشد از خود دور كند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ ضمن‌ تأكيد برلزوم‌ استمرار هوشياري‌ و بيداري‌ آحاد مردم‌ و مسئولان‌ نظام‌ فرمودند: امروز ملت‌، دولت‌، مجلس‌ و مسئولان‌ قضايي‌ كشور بيدار و هوشيارند. اما هوشياري‌ امروز كافي‌ نيست‌ و براي‌ تداوم‌ خدمت‌ الهي‌ بايد اين‌ هوشياري‌ استمرار يابد و مراكز مسئوليت‌ در نظام‌ اسلامي‌ نيز مراقب‌ باشند تا كوچكترين‌ اقدامي‌ را كه‌ موجب‌ اميدواري‌ دشمن‌ شود انجام‌ ندهند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ضرورت‌ برخورداري‌ دولت‌ از كمك‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ را خاطرنشان‌ كردند و فرمودند: دولت‌ و مجلس‌ بايد دوش‌ به‌ دوش‌ يكديگر كار كنند. كمك‌ نمايندگان‌ مردم‌ به‌ دولت‌ لازمه‌ پيشبرد امور است‌ زيرا بي‌توجهي‌ در هدايت‌ دولت‌ نتيجه‌ خوبي‌ را بدست‌ نخواهد داد. استقلال‌، شجاعت‌ و احساس‌ مسئوليت‌ نمايندگان‌ مجلس‌ بايد هميشه‌ مورد توجه‌ باشد و اين‌ مهم‌ بدان‌ معنا نيست‌ كه‌ بين‌ دولت‌ و مجلس‌ تعارضي‌ پديد آيد.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر دشوار بودن‌ مسئله‌ اداره‌ امور كشور فرمودند: امروز مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ پشتيبان‌ دولت‌ است‌ و دولت‌ نيز در جهت‌ اجراي‌ قوانين‌ مصوب‌ مجلس‌ حركت‌ مي‌كند هر چند اداره‌ امور كشور كار دشواري‌ است‌ اما هيچكس‌ از اشتباهات‌ و خطاهايي‌ كه‌ غالبا در رده‌هاي‌ دوم‌ و سوم‌ دولت‌ و كارگزاران‌ انجام‌ مي‌شود نبايد دفاع‌ كند. نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ بايد از ابزارهاي‌ قانوني‌ خود كه‌ مهمترين‌ آن‌ قانونگذاري‌ است‌ براي‌ هدايت‌ صحيح‌ دولت‌ و جلوگيري‌ از اشتباهات‌ و خطاها، استفاده‌ كند و دولت‌ نيز مكلف‌ به‌ اطاعت‌ از آن‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ اهميت‌، حساسيت‌ و دشواري‌هاي‌ دوران‌ سازندگي‌ را مورد تأكيد قرار دادند و با بيان‌ جدي‌ بودن‌ تلاش‌هاي‌ خصمانه‌ي‌ دشمنان‌ خارجي‌ نظام‌ اسلامي‌ فرمودند: دشمنان‌ ما تلاش‌ گسترده‌اي‌ را بكار گرفته‌اند تا اجازه‌ ندهند جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ اهداف‌ تعيين‌ شده‌ خود را محقق‌ كند، لذا در چنين‌ شرايطي‌ مجلس‌ مؤمن‌، متعهد، آگاه‌، شجاع‌ و آشناي‌ به‌ وظايف‌ خود بايد همدوش‌ دولت‌ توانا، مقتدر و مسلط بر اوضاع‌ كشور و رئيس‌ جمهور آزموده‌ شده‌ و حاضر در همه‌ ميدانها با سرعت‌ و قدرت‌ امور كشور را به‌ پيش‌ ببرند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ ملت‌ ايران‌ را در آگاهي‌، بردباري‌، حكمت‌ و ژرف‌نگري‌، نمونه‌ و قابل‌ ستايش‌ دانستند و در پايان‌ سخنانشان‌ فرمودند: مردم‌ ايران‌ دشمن‌ را بخوبي‌ مي‌شناسند و مسئوليتها و خدمات‌ عناصر خدمتگزار را نيز مي‌فهمند و مشكلات‌ را تحمل‌ مي‌كنند. بنابراين‌ با اين‌ مردم‌، دولت‌ و مجلس‌ بايد روز به‌ روز، كارها روانتر و بدون‌ اشكال‌ انجام‌ شود.
بنا براين‌ گزارش‌ پيش‌ از بيانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حجت‌الاسلام‌ و المسلمين‌ ناطق‌ نوري‌ رئيس‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ در سخنان‌ كوتاهي‌ به‌ بيان‌ فرازهائي‌ از عملكرد مجلس‌ چهارم‌ پرداخت‌ و گفت‌: طي‌ عملكرد دو ساله‌ مجلس‌ چهارم‌ بيشترين‌ و با اهميت‌ترين‌ طرحها و لوايح‌ مورد بحث‌ و بررسي‌ و تصويب‌ قرار گرفته‌ است‌. و نمايندگان‌ مجلس‌ به‌ عنوان‌ بازو و كمك‌ و يا هدايت‌ دولت‌ وظايف‌ خود را انجام‌ داده‌اند.
آقاي‌ ناطق‌نوري‌ به‌ تصويب‌ طرحهائي‌ در جهت‌ حمايت‌ از اقشار آسيب‌پذير و محروم‌ جامعه‌ اشاره‌ كرد و عملكرد مجلس‌ در بعد نظارتي‌ و پرهيز از گرايش‌هاي‌ خطي‌ و جناحي‌، رسيدگي‌ به‌ شكايات‌ مختلف‌ در كميسيون‌هاي‌ مربوطه‌ و نيز استفاده‌ از نظرات‌ كارشناسي‌ به‌ هنگام‌ تصويب‌ طرحها و لوايح‌ از رهگذر فعال‌ كردن‌ مركز پژوهش‌هاي‌ مجلس‌ را ياد آور شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /