1 00:00:00,300 --> 00:00:02,730 بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌ 2 00:00:03,400 --> 00:00:07,230 و الحمدلله ربّ العالمين 3 00:00:46,600 --> 00:00:52,800 و الصّلاة و السّلام علي سيّدنا و نبيّنا ابي‌القاسم المصطفي محمّد 4 00:01:03,300 --> 00:01:10,800 و آله الطّيبين الطّاهرين المعصومين سيّما بقيةالله في الارضين 5 00:01:11,460 --> 00:01:28,330 عيد شما مبارک؛ ان‌شاءالله که خداوند متعال به برکت اين عيد بزرگ و به برکت ياد مولا 6 00:01:29,430 --> 00:01:41,530 دلهاي شما را همواره با الطاف خود و سکينه و آرامش و لطف خود نوراني کند 7 00:01:44,960 --> 00:01:54,360 و توفيق بدهد که از اين مناسبت و امثال اين مناسبت ان‌شاءالله 8 00:01:55,830 --> 00:02:04,460 به نحو مناسبي و به نحو مطلوبي حقيقتاً استفاده کنيم 9 00:02:05,830 --> 00:02:15,000 خب، بحمدالله مجلس امروز ما خيلي خوب شروع شد؛ تلاوت قرآن بسيار خوب 10 00:02:15,760 --> 00:02:23,430 اشعاري که اينجا خواندند، هم از لحاظ قالب، هم از لحاظ محتوا خيلي خوب 11 00:02:24,200 --> 00:02:31,600 شماها هم دلهايتان پُر است از عشق و محبّت به مولي‌الموحّدين 12 00:02:34,230 --> 00:02:47,160 سلام و درود خدا بر او- و همين شوق و همين عشق و همين تولّي‌ و توجّه 13 00:02:47,530 --> 00:02:57,360 ان‌شاءالله بايد وسيله‌اي بشود که ما را بکشاند به آن سمتي که مطلوب مولا است 14 00:02:58,160 --> 00:03:11,530 يک مطلب درباره‌ي خود غدير است؛ اينکه در بعضي از تعبيرات گفته شده است 15 00:03:11,800 --> 00:03:18,230 که عيد غدير عيدالله‌الاکبر و از همه‌ي اعياد بالاتر است 16 00:03:19,530 --> 00:03:30,130 علّت اين و وجه اين چيست؟ خب، در قرآن کريم آياتي هست که به غير از 17 00:03:30,600 --> 00:03:38,130 مسئله‌ي غدير به مسئله‌ي ديگري قابل تطبيق نيست. همين آيه‌ي معروف 18 00:03:38,830 --> 00:03:44,360 اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ کَفَروا مِن دينِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ 19 00:03:45,060 --> 00:03:53,260 اَليَومَ اَکمَلتُ لَکُم دينَکُم وَ اَتمَمتُ عَليکُم نِعمَتي وَ رَضيتُ لَکُمُ الاِسلامَ ديناً 20 00:03:54,360 --> 00:04:11,000 که در اوايل سوره‌ي مائده است، با غير مسئله‌اي در وزن و اهمّيّت و اندازه‌ي مسئله‌ي غدير، قابل تطبيق نيست 21 00:04:13,530 --> 00:04:23,000 فقط يک‌چنين مسئله‌اي است که ميتواند تعبير «اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ کَفَروا مِن دينِکُم» درباره‌اش بيايد 22 00:04:24,800 --> 00:04:36,600 آن‌کساني که در مضمون اين آيات خدشه کرده‌اند، حرفهايي ميزنند، مطالبي گفته‌اند 23 00:04:37,260 --> 00:04:44,500 مخالفين و کساني که قضيّه‌ي غدير را قبول ندارند اين آيه را به نحوي تأويل کرده‌اند 24 00:04:45,260 --> 00:04:58,630 لکن اين بخش از آيه قابل تأويل نيست. امروز روزي است که دشمنان -کفّار- از دين شما مأيوس شدند 25 00:04:59,100 --> 00:05:05,430 چه چيزي مگر بر دين اضافه شد که دشمن را مأيوس کرد؟ 26 00:05:06,730 --> 00:05:15,260 آن احکامي که در اين آيه، در اوّل سوره‌ي مائده، قبل و بعد از اين فِقره آمده است 27 00:05:15,860 --> 00:05:26,300 مگر چقدر اهمّيّت دارد؟ اين تعبير درباره‌ي نماز نيامده است، درباره‌ي زکات نيامده است، درباره‌ي جهاد نيامده است 28 00:05:26,530 --> 00:05:32,400 درباره‌ي هيچ يک از احکام فرعي الهي نيامده است که 29 00:05:32,600 --> 00:05:35,960 اَليَومَ يَئِسَ الَّذينَ کَفَروا مِن دينِکُم 30 00:05:37,560 --> 00:05:44,500 پس اين يک قضيّه‌ي ديگري است؛ غير از اين احکام فرعي است. آن قضيّه چيست؟ 31 00:05:45,100 --> 00:05:56,960 قضيّه‌ي رهبري جامعه‌ي اسلامي؛ قضيّه‌ي نظام حکومت و امامت در جامعه‌ي اسلامي 32 00:05:58,360 --> 00:06:03,660 بله، ممکن است تخلّف کنند -کما اينکه کردند 33 00:06:05,000 --> 00:06:13,700 چند قرن بني‌اميّه و بني‌عبّاس و امثال اينها با نام امامت و خلافت و مانند اينها، پادشاهي کردند 34 00:06:14,200 --> 00:06:21,400 سلطنت کردند- [امّا] اين لطمه‌اي نميزند به فلسفه‌ي غدير 35 00:06:22,560 --> 00:06:31,600 ماجراي تعيين غدير، ماجراي تعيين ضابطه است، تعيين قاعده است 36 00:06:32,100 --> 00:06:40,800 يک قاعده‌اي در اسلام درست شد؛ پيغمبر اکرم در ماه‌هاي آخر عمر، اين قاعده را وضع کرد 37 00:06:40,930 --> 00:06:46,860 آن قاعده چيست؟ قاعده‌ي امامت؛ قاعده‌ي ولايت 38 00:06:47,730 --> 00:06:53,760 جوامع بشري از ديرباز حکومت داشتند 39 00:06:54,660 --> 00:06:59,130 بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است 40 00:06:59,300 --> 00:07:08,600 اسلام اين حکومتها را، اين نوع قدرتمندي‌ها و قدرت‌مداري‌ها را قبول ندارد 41 00:07:09,430 --> 00:07:16,500 امامت را قبول دارد. اين قاعده‌ي اسلام است؛ غدير اين را بيان ميکند 42 00:07:17,060 --> 00:07:30,130 مصداقش هم مشخّص است؛ اميرالمؤمنين کسي است که هيچ‌کس نه در آن زمان و نه در زمانهاي بعد نتوانسته است 43 00:07:30,300 --> 00:07:41,300 کمترين خدشه‌اي به شخصيّت والاي او و به نمايندگي او از مفاهيم و معارف قرآن خدشه کند 44 00:07:42,500 --> 00:07:52,930 خب، بله، دشنام دادند، به خدا هم دشنام ميدهند، به پيغمبر هم -العياذ بالله- دشنام ميدهند، دشنام، دليل نيست 45 00:07:54,600 --> 00:08:03,860 هيچ انساني وقتي که فکر ميکند، وقتي از احساسات و تعصّباتْ خود را رها ميکند 46 00:08:04,000 --> 00:08:16,000 هرگز -ولو تا حدودي- نميتواند در اين پيکره‌ي نوراني، در اين هيکل قدسي، کمترين خدشه‌اي بکند 47 00:08:16,130 --> 00:08:23,260 پيغمبر اين‌ [شخص‌] را به‌عنوان مصداق امامت، معيّن کرد. اين شد قاعده 48 00:08:25,130 --> 00:08:32,060 تا آخر دنيا هرجا مسلمانها بخواهند و همّت کنند 49 00:08:33,060 --> 00:08:41,600 و هدايت شوند از سوي خدا به اينکه اسلام را تحقّق ببخشند و جامعه‌ي اسلامي را تحقّق ببخشند 50 00:08:41,800 --> 00:08:46,930 ضابطه و قاعده‌اش اين است: بايد امامت را احيا کنند 51 00:08:47,300 --> 00:08:56,930 البتّه هرگز هيچ مصداقي به آن مصاديقي که پيغمبر معيّن کردند نميرسد 52 00:08:57,900 --> 00:09:06,930 به کمتر از آنها هم نميرسد؛ بزرگ‌ترين شخصيّت‌هاي علمي و معنوي و عرفاني و 53 00:09:07,730 --> 00:09:14,830 بزرگان سلوکي و معرفتي ما نسبت به اميرالمؤمنين 54 00:09:15,160 --> 00:09:24,530 مثل آن پرتو ضعيفي هستند که ته چاه، انسان يک مختصر روشنايي ميبيند؛ آن را مقايسه کنيد با خورشيد 55 00:09:26,400 --> 00:09:34,930 بله، همان است، همان شعاع است امّا فاصله چقدر است؟ تفاوت چقدر است؟ 56 00:09:36,760 --> 00:09:46,160 برترين شخصيّت‌هاي ما، مثلاً يک شخصي مثل امام بزرگوار ما را که خب يک شخصيّت انصافاً کامل 57 00:09:46,700 --> 00:09:58,130 بزرگ، باعظمت، جامع‌الاطراف و از همه‌جهت يک شخصيّت برجسته و ممتاز بود 58 00:09:58,300 --> 00:10:04,560 اگر بخواهيم با اميرالمؤمنين قياس کنيم، قياسش همين است که عرض کردم 59 00:10:05,400 --> 00:10:13,030 [يعني‌] نور خورشيد را مقايسه کنيد با آن پرتويي که ته چاه مثلاً يا 60 00:10:13,530 --> 00:10:22,860 در گوشه‌ي فلان پستو مثلاً از خورشيد يا از نور ديده ميشود؛ فاصله‌ها اين‌جوري است 61 00:10:23,700 --> 00:10:32,300 بله، اين فاصله‌ها هست لکن ضابطه اين است؛ ضابطه امامت است 62 00:10:33,030 --> 00:10:43,960 قاعده‌ي حکومت و اقتدار و قدرت‌مداري در جامعه‌ي اسلامي، با غدير معيّن شد 63 00:10:44,560 --> 00:10:48,230 و پايه‌گذاري شد؛ اهمّيّت غدير اين است 64 00:10:50,330 --> 00:10:57,060 اهمّيّت غدير فقط اين نيست که اميرالمؤمنين را معيّن کردند؛ اين هم مهم است 65 00:10:57,830 --> 00:11:05,100 امّا از اين مهم‌تر اين است که ضابطه را معيّن کردند، قاعده را معيّن کردند 66 00:11:06,630 --> 00:11:14,930 معلوم شد که در جامعه‌ي اسلامي، حکومت سلطنتي معنا ندارد 67 00:11:15,200 --> 00:11:23,630 حکومت شخصي معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافي معنا ندارد 68 00:11:25,400 --> 00:11:32,400 حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتيازخواهي 69 00:11:32,660 --> 00:11:44,060 و زياده‌خواهي و براي خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌راني معنا ندارد 70 00:11:45,130 --> 00:11:50,400 معلوم شد که در اسلام اين‌جوري است. اين قاعده در غدير وضع شد 71 00:11:51,100 --> 00:11:53,360 وقتي اين قاعده وضع شد، آن‌وقت 72 00:11:53,360 --> 00:11:56,260 يَئِسَ الَّذينَ کَفَروا مِن دينِکُم 73 00:11:57,400 --> 00:12:07,360 ديگر دشمنها از اينکه بتوانند مسير اين دين را تغيير بدهند مأيوس ميشوند 74 00:12:07,530 --> 00:12:18,960 چون مسير دين آن‌وقتي تغيير پيدا ميکند که آن نقطه‌ي اصلي، آن هسته‌ي اصلي تغيير پيدا کند؛ يعني هسته‌ي قدرت 75 00:12:20,630 --> 00:12:29,000 هسته‌ي مديريّت، هسته‌ي رياست؛ اگر تغيير پيدا کند، همه‌چيز تغيير ميکند؛ بله 76 00:12:30,400 --> 00:12:37,800 در واقعيّت عملي، تغييراتي به وجود مي‌آيد و افرادي از قبيل 77 00:12:38,300 --> 00:12:44,360 خلفاي بني‌اميّه و بني‌عباس سرِ کار مي‌آيند به‌عنوان اسلام، حجّاج‌بن‌يوسف هم [سرِ کار] مي‌آيد 78 00:12:45,460 --> 00:12:48,900 امّا اينها ديگر ضابطه را نميتوانند به هم بزنند 79 00:12:50,060 --> 00:12:58,000 امروز اگر کساني در دنياي اسلام؛ آنهايي که با معارف اسلامي آشنا هستند 80 00:12:58,700 --> 00:13:05,560 مراجعه کنند به قرآن، مراجعه کنند به ضوابطي که در قرآن 81 00:13:06,260 --> 00:13:18,860 براي بندگي حق و زندگي و جهت‌گيري بندگان حق -يعني ملّتها- در قرآن معيّن شده است 82 00:13:19,000 --> 00:13:29,330 امکان ندارد به نتيجه‌اي برسند جز نتيجه‌ي امامت اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) و آنچه دنباله‌ي او است 83 00:13:29,460 --> 00:13:35,360 اين ادّعاي ما است و ميتوانيم اين ادّعا را کاملاً ثابت کنيم 84 00:13:35,530 --> 00:13:43,200 هرکسي در دنياي اسلام، روشنفکران، متفکّرين، صاحبان عقيده 85 00:13:44,760 --> 00:13:52,630 کساني که از اوّل با يک عقيده‌ي ديگري بار آمده‌اند، اگر قرآن را 86 00:13:53,030 --> 00:14:02,830 و ارزشهاي قرآني و ضوابط قرآني را براي زندگي جوامع بشري ملاک قرار بدهند، به هيچ نتيجه‌اي نميرسند جز 87 00:14:03,530 --> 00:14:12,500 اينکه کسي مثل عليّ‌بن‌ابي‌طالب (عليه‌السّلام) بايستي بر جوامع اسلامي حکومت بکند 88 00:14:12,600 --> 00:14:21,460 يعني راه، اين است؛ راه، امامت است. اين مربوط به غدير 89 00:14:21,630 --> 00:14:28,160 خب، وقتي غدير اين‌قدر اهمّيّت دارد، آن‌وقت آن آيه‌ي شريفه‌ي ديگر که 90 00:14:29,130 --> 00:14:37,500 ياَيُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ مآ اُنزِلَ اِلَيکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه 91 00:14:37,860 --> 00:14:47,900 معنايش روشن ميشود. [ميفرمايد] اگر اين حکم را ابلاغ نکني، اصلاً رسالتت را انجام نداده‌اي 92 00:14:48,900 --> 00:14:52,730 پيغمبر ۲۳ سال است دارد مجاهدت ميکند 93 00:14:53,460 --> 00:15:02,830 آن مجاهدات مکّه، آن مجاهدات مدينه، آن جنگها، آن فداکاري‌ها، آن گذشتها، آن سختگيري‌هاي بر خود 94 00:15:03,430 --> 00:15:09,800 آن هدايت عظيم بشري که آن بزرگوار انجام داده است 95 00:15:10,230 --> 00:15:16,600 اينها همه در اين مدّت انجام گرفته- اين چه حادثه‌اي 96 00:15:17,000 --> 00:15:21,860 و چه عارضه‌اي است که اگر نباشد، همه‌ي اينها [گويي‌] نيست 97 00:15:23,000 --> 00:15:26,300 وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه 98 00:15:26,930 --> 00:15:33,330 اين نميتواند چند حکم فرعي باشد؛ اين يک چيزي فراتر از اينها است؛ آن چيست؟ امامت است 99 00:15:34,530 --> 00:15:43,030 اوّل‌امام کيست؟ خود پيغمبر. امام صادق (عليه‌السّلام) در منا فرمود 100 00:15:43,400 --> 00:15:46,600 اِنَّ رَسولَ اللهِ کانَ هُوَ الاِمام 101 00:15:47,100 --> 00:15:49,600 پيغمبر، امام اوّل است 102 00:15:50,630 --> 00:15:53,000 ثُمَّ مِن بَعدِهِ عَليِّ‌بنِ‌اَبي‌طالِب 103 00:15:53,160 --> 00:16:03,660 و بعد بقيّه‌ي ائمّه. خداي متعال بعد از آنکه ابراهيم پيغمبر را آن‌همه امتحان کرد 104 00:16:05,230 --> 00:16:12,000 آن‌همه مراحل سخت را ابراهيم گذراند -در نوجواني در آتش افتاد 105 00:16:12,600 --> 00:16:19,700 بعد آمد در بابل و در آن مناطقي که بود اين‌همه تلاش کرد و زحمت کشيد 106 00:16:20,330 --> 00:16:24,360 به سنّ پيري که رسيد، آن‌وقت خدا ميفرمايد 107 00:16:24,500 --> 00:16:27,130 اِنّي جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِمامًا 108 00:16:27,400 --> 00:16:35,130 حالا ميخواهم تو را امام قرار بدهم. امامت يعني اين. اين، اعتقاد است 109 00:16:35,400 --> 00:16:45,800 اعتقاد اسلاميِ مبتني بر مباني مستحکم و استدلالات غيرقابل خدشه است 110 00:16:46,360 --> 00:16:50,830 ما دعوت ميکنيم از همه‌ي دنياي اسلام و از همه‌ي متفکّرين 111 00:16:51,430 --> 00:17:04,500 اين وحدتي که امروز دنياي اسلام نياز دارد، با تدبّر در آيات قرآن و با تأمّل در همين حقايق براحتي به دست مي‌آيد 112 00:17:05,700 --> 00:17:11,100 اگر اهل فکر و اهل مبنا، اين مسائل را دنبال کنند 113 00:17:11,900 --> 00:17:19,800 البتّه، از اين طرف هم بايستي احساسات آنها را تحريک نکنند 114 00:17:20,230 --> 00:17:29,030 يک عدّه‌اي خيال ميکنند اثبات تشيّع به اين است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد 115 00:17:29,260 --> 00:17:37,000 اهل سنّت و ديگران بنا کند مدام بدوبيراه گفتن؛ نه، اين خلاف سيره‌ي ائمّه است 116 00:17:38,260 --> 00:17:48,630 اينکه شما مي‌بينيد راديوها يا تلويزيون‌هايي در دنياي اسلام به وجود مي‌آيد که کار آنها اين است 117 00:17:49,130 --> 00:17:59,860 که به‌عنوان شيعه و به نام شيعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقيّه‌ي فِرق اسلامي بدگويي کنند 118 00:17:59,930 --> 00:18:05,200 اين معلوم است که بودجه‌اش بودجه‌ي خزانه‌داري انگليس است 119 00:18:05,800 --> 00:18:15,700 اين بودجه‌اش بودجه‌ي انگليس [است‌]، اين شيعه‌ي انگليسي است. هيچ‌کس خيال نکند که گسترش شيعه و اعتقاد تشيّع 120 00:18:15,930 --> 00:18:25,400 و استحکام ايمان شيعي به اين بدوبيراه گفتن و به اين [طرز] حرف زدن است؛ نخير؛ اينها عکس عمل ميکند 121 00:18:26,460 --> 00:18:34,330 وقتي شما بدوبيراه گفتيد، دُور او يک حصاري کشيده ميشود از عصبانيّت، از احساسات 122 00:18:34,460 --> 00:18:40,660 و ديگر حرف حق هم برايش قابل تحمّل نيست 123 00:18:42,000 --> 00:18:46,830 ما حرف حسابي خيلي داريم، حرف منطقي خيلي داريم 124 00:18:48,360 --> 00:18:55,000 حرفهايي که هرکسي که صاحب فکر است اگر بشنود، آنها را قبول ميکند، خيلي‌ [از اين حرفها] داريم 125 00:18:55,300 --> 00:19:04,300 بگذاريد اين حرفها شنيده بشود، بگذاريد اين حرفها امکان نفوذ در دلهاي طرف مقابل را پيدا کند 126 00:19:04,430 --> 00:19:15,560 وقتي شما فحش دادي، وقتي بدوبيراه گفتي، يک سدّي کشيده ميشود و اين حرف اصلاً شنيده نميشود، گوش نميکنند 127 00:19:16,000 --> 00:19:26,660 آن‌وقت گروه‌هاي خبيث و وابسته و مزدور و پول‌بگير از آمريکا و سيا و اينتليجنس‌سرويس 128 00:19:26,830 --> 00:19:35,560 مثل داعش و جبهةالنّصره و امثال اينها- با استفاده‌ي از يک مشت آدمهاي عاميِ نادانِ غافل 129 00:19:35,560 --> 00:19:43,730 اين اوضاع را به راه مي‌اندازند که ملاحظه کرديد در عراق و در سوريه و در جاهاي ديگر به راه انداختند 130 00:19:46,060 --> 00:19:52,000 اين کارِ دشمن است. دشمن، منتظر فرصت است؛ دشمن از هر فرصتي استفاده ميکند 131 00:19:52,200 --> 00:19:57,530 ما حرف حق داريم، حرف منطقي داريم، حرف محکم داريم 132 00:19:58,760 --> 00:20:04,060 يک نمونه‌ي کوچکش اين بود که من امروز به شما عرض کردم. اين راجع به غدير 133 00:20:04,260 --> 00:20:11,660 [بعد] راجع به اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام). تمام ارزشها و صفاتي که انسان 134 00:20:12,100 --> 00:20:20,930 چه به‌عنوان انسان مؤمن به اسلام، چه به‌عنوان انسان مؤمن به هر ديني 135 00:20:21,300 --> 00:20:28,200 و چه به‌عنوان انسان بي‌اعتقاد به هر ديني؛ هرجور انساني 136 00:20:28,600 --> 00:20:36,830 به آنها احترام ميگذارد و تکريم ميکند، در عليّ‌بن‌ابي‌طالب جمع است 137 00:20:37,930 --> 00:20:47,300 يعني عليّ‌بن‌ابي‌طالب (سلام‌الله‌عليه) شخصيّتي است که اگر شما شيعه باشيد احترامش ميکنيد 138 00:20:47,630 --> 00:20:57,130 اگر سنّي باشيد احترامش ميکنيد، اگر اصلاً مسلمان نباشيد و او را بشناسيد و برويد دنبال احوالش احترام ميکنيد 139 00:20:57,730 --> 00:21:04,430 جورج جرداق مسيحي، آن کتاب پنج جلدي را نوشته 140 00:21:04,600 --> 00:21:17,500 افرادي از اهل سنّت که درباره‌ي فضائل اميرالمؤمنين در طول سالهاي متمادي نوشته‌اند بسيارند 141 00:21:18,600 --> 00:21:26,060 يک مسيحي درباره‌ي اميرالمؤمنين سالها قبل عاشقانه کتاب مينويسد 142 00:21:27,360 --> 00:21:35,630 همين شخصيّت آمد اينجا پيش من و راجع به کتابش صحبت شد، گفت من از دوران نوجواني 143 00:21:35,930 --> 00:21:43,030 با نهج‌البلاغه آشنا شدم، نهج‌البلاغه مرا به شخصيّت عليّ‌بن‌ابي‌طالب هدايت کرد 144 00:21:43,900 --> 00:21:48,660 اين کتاب را نوشت: [الامام‌] علي صوت العدالة الانسانيّه 145 00:21:49,660 --> 00:21:56,030 کسي که اصلاً دين هم نداشته باشد -يعني به هيچ ديني معتقد نباشد 146 00:21:56,300 --> 00:22:03,630 وقتي شخصيّت اميرالمؤمنين را بشناسد، در مقابل او خضوع ميکند، تعظيم ميکند 147 00:22:05,900 --> 00:22:14,260 در اميرالمؤمنين سه جور صفات هست: يکي آن صفات معنويِ الهي است 148 00:22:14,860 --> 00:22:24,460 که با هيچ ميزاني براي ماها اصلاً قابل سنجش نيست؛ ايمان، آن ايمانِ متعاليِ عميق 149 00:22:24,930 --> 00:22:33,430 سبقت در اسلام، فداکاري در راه اسلام. اخلاص 150 00:22:35,830 --> 00:22:44,960 يک سرِ سوزن عاملي غير از نيّت خدايي در عمل او وجود ندارد 151 00:22:45,600 --> 00:22:52,200 ما [اين را] اصلاً ميفهميم؟ براي امثال بنده اصلاً اين حالت قابل درک است؟ 152 00:22:55,000 --> 00:23:04,060 همه‌ي کارها براي خدا، براي رضاي الهي، براي اجراي امر الهي؛ [يعني‌] اخلاص 153 00:23:04,700 --> 00:23:12,230 اينها اصلاً چيزهايي است که براي ما قابل توزين نيست؛ قابل توضيح هم درست نيست 154 00:23:12,830 --> 00:23:20,960 علم و معرفت بِالله؛ معرفت بِالله. ما از خدا چه ميفهميم؟ 155 00:23:21,460 --> 00:23:30,560 ما وقتي ميگوييم «سُبحانَ رَبِّي العَظيمِ وَ بِحَمدِه»، از اين عظمت چه ميفهميم، اميرالمؤمنين چه ميفهمد؟ 156 00:23:32,100 --> 00:23:43,630 معرفت بِالله. اينها يک سلسله از صفات اميرالمؤمنين است که اصلاً براي ما واقعاً قابل توصيف نيست 157 00:23:44,700 --> 00:23:55,030 قابل فهم نيست؛ [اگر] بيايند بنشينند براي ما توضيح هم بدهند، ما درست به عمقش پي نميبريم، از بس عظيم است 158 00:23:55,260 --> 00:24:01,430 از بس عميق است؛ اين يک دسته از صفات اميرالمؤمنين است 159 00:24:03,860 --> 00:24:10,900 يک دسته ديگر، صفات برجسته‌ي انساني او است؛ اينها همان چيزهايي است که 160 00:24:11,630 --> 00:24:20,630 انسان مسلمان و غير مسلمان و مسيحي و غير مسيحي و بي‌دين و با دين و همه را مجذوب ميکند: شجاعت 161 00:24:23,830 --> 00:24:31,260 رحم؛ آن انساني که در ميدان جنگ آن‌جور ميجنگد 162 00:24:32,760 --> 00:24:43,630 وقتي سروکارش با يک خانواده‌ي يتيم‌دار مي‌افتد، آن‌جور با يتيمان همراهي ميکند 163 00:24:44,130 --> 00:24:51,300 خم ميشود، بچّه يتيم‌ها را بازي ميدهد، روي دوش خودش سوار ميکند 164 00:24:51,860 --> 00:25:01,430 اينها اصلاً همان چيزهايي است که ربطي به اين ندارد که ما متديّن باشيم 165 00:25:01,660 --> 00:25:07,660 و به چه ديني متديّن باشيم تا اينها را احترام کنيم؛ هر انساني در مقابل اين 166 00:25:08,000 --> 00:25:13,600 عظمت وقتي قرار ميگيرد احساس خضوع و تعظيم ميکند 167 00:25:14,500 --> 00:25:24,700 ايثار؛ ايثار يعني ديگري را بر خودت ترجيح بدهي؛ يعني گذشت؛ يعني آنجايي که حق با شما است 168 00:25:25,360 --> 00:25:33,500 به‌خاطر خدا، به‌خاطر يک مصلحتي از اين حق -البتّه حقّ شخصي- صرف‌نظر کني 169 00:25:34,530 --> 00:25:48,260 چه حقّ مالي، چه حقّ آبرويي، چه هر حقّ ديگري از حقوق خود؛ معناي ايثار اين است 170 00:25:49,930 --> 00:25:57,930 اينها هم يک دسته از صفات اميرالمؤمنين است که اگر انسان بخواهد بشمرد اين خصوصيّات را يک کتاب ميشود 171 00:25:58,900 --> 00:26:01,930 يک طومار طولاني‌اي خواهد شد 172 00:26:03,500 --> 00:26:09,930 دسته‌ي سوّم از خصوصيّات اميرالمؤمنين، خصوصيّات حکومتي است 173 00:26:10,700 --> 00:26:17,360 که نتيجه‌ي همان مسئله‌ي امامت است؛ امامت يعني اين‌جور حکومت‌کردن 174 00:26:17,830 --> 00:26:27,330 البتّه شدّت و ضعف دارد که آن حدّ اعلايش در شخصيّتي مثل اميرالمؤمنين هست 175 00:26:27,330 --> 00:26:36,000 خصوصيّات حکومتي مثل چه؟ مثل «عدالت»، مثل «انصاف 176 00:26:38,200 --> 00:26:55,500 مثل «برابر قراردادن همه‌ي آحاد مردم»، حتّي آن‌کساني که در جامعه‌ي شما زندگي ميکنند، امّا در دين شما نيستند 177 00:26:56,530 --> 00:27:06,230 اميرالمؤمنين وقتي شنيد بسربن‌ارطاة رفت وارد شهر شد و وارد [حريم‌] خانواده‌ها شد 178 00:27:06,730 --> 00:27:11,500 يک خطبه‌ي دردناکي دارد 179 00:27:12,400 --> 00:27:24,300 بَلَغَني اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم لِيَدخُلُ المَرأَةَ المُسلِمَةِ وَ الاُخرَي المُعاهَدَةِ فَيَنتَزِعُ حِجلَها 180 00:27:25,600 --> 00:27:35,800 شنيدم که اين نيروهاي ظالم و ستمگر و گستاخ وارد خانه‌ي زنهاي مسلمان و زنهاي غير مسلمان 181 00:27:36,030 --> 00:27:41,200 مُعاهَد يعني همان يهود و نصارايي که در جامعه‌ي اسلامي زندگي ميکردند 182 00:27:41,400 --> 00:27:47,760 ميشدند و لباسهاي اينها را، حِجِل اينها را، دستبندهاي اينها را، پابندهاي اينها را 183 00:27:47,960 --> 00:27:53,530 ميکشيدند و ميبردند و غارت ميکردند؛ بعد ميفرمايد که اگر انسان 184 00:27:53,660 --> 00:28:01,430 از غصّه‌ي يک‌چنين چيزي بميرد و جان بدهد، او را ملامت نبايد کرد 185 00:28:02,300 --> 00:28:07,800 ببينيد شخصيّت اين است، ترحّمش به مردم، دلسوزي‌اش نسبت به مردم 186 00:28:08,060 --> 00:28:17,730 آن هم همه‌ي مردم؛ خب در جامعه‌ي اسلامي، يهودي و نصراني و غير اينها زندگي ميکنند که اينها مُعاهَدند 187 00:28:18,360 --> 00:28:26,200 خب از خصوصيّات حکومتي او اين است: «عدل»، «انصاف»، «برابري 188 00:28:27,300 --> 00:28:33,860 اجتناب از زخارف دنيا و زينتهاي دنيا براي شخص خود 189 00:28:34,500 --> 00:28:45,900 از بلاهاي حکومتهاي دنيا يکي همين است؛ چون رئيس کشور که شديم، منابع مالي کشور در اختيار ما است 190 00:28:47,330 --> 00:28:55,130 وسوسه بشويم؛ [بگويم‌] اينجا زمينِ خوب هست، اينجا امکاناتِ خوب هست، اينجا پولِ خوب هست 191 00:28:55,960 --> 00:29:03,830 از اينها يک سهمي حالا [برداريم‌]. آنهايي که خيلي شقي و بدبخت و روسياهند 192 00:29:04,030 --> 00:29:11,160 همه‌اش را براي خودشان برميدارند، مثل رضاخان؛ آنهايي که يک خرده‌اي انصافشان بيشتر است 193 00:29:11,500 --> 00:29:17,860 يک کمي‌اش را به ديگران ميدهند، غالباً هم به اطرافيان خودشان؛ يک مقدار هم خودشان برميدارند 194 00:29:18,530 --> 00:29:26,300 اين جزو بلاياي حکومتها است؛ همين حکومتهاي دموکراسي دنيا هم همه همين‌جور هستند. مي‌شنويد 195 00:29:26,860 --> 00:29:35,100 زن فلان رئيس جمهور در تعطيلي مثلاً زمستاني يا تابستاني به فلان جزيره‌ي 196 00:29:35,400 --> 00:29:42,730 خوش آب و هوا مسافرت کرده، اين‌قدر ميليون دلار خرج کرده! از کجا؟ 197 00:29:44,900 --> 00:29:55,230 فلان خانواده‌ي اشرافي سلطنتي براي مسافرت وارد فلان شهر شدند، اين تعداد هتل، اين تعداد امکانات 198 00:29:55,800 --> 00:30:07,100 در اختيارشان بود، در ظرف ده روز، بيست روز که ماندند، اين مقدار ميليارد -مبالغ ميلياردي- خرجشان شد 199 00:30:09,330 --> 00:30:18,530 حکومت امامت با اين چيزها مخالف است. استفاده‌ي شخصي از امکانات عمومي ممنوع 200 00:30:21,000 --> 00:30:24,460 اجتناب از دنيا براي شخص خود 201 00:30:24,800 --> 00:30:31,360 تدبير»؛ براي جامعه‌ي اسلامي تدبير انديشيدن 202 00:30:32,060 --> 00:30:38,330 دشمن را جدا کردن، دوست را جدا کردن، دشمن را به چند طبقه تقسيم کردن 203 00:30:38,630 --> 00:30:46,560 اميرالمؤمنين سه جنگ داشت؛ اين سه جنگ با سه دسته دشمن بود امّا با اينها مثل هم نجنگيد 204 00:30:47,030 --> 00:30:56,660 جنگ با معاويه و با شام يک‌جور بود، جنگ با بصره جور ديگري بود 205 00:30:57,100 --> 00:31:03,100 آن‌وقتي که حضرت با طلحه و زبير ميجنگيد، جور ديگري ميجنگيد 206 00:31:04,760 --> 00:31:17,900 آنجا زبير را ميخواست، وسط ميدان جنگ با او حرف ميزد، نصيحت ميکرد که «برادر سوابق ما يادت باشد 207 00:31:19,560 --> 00:31:23,930 اين همه ما با هم شمشير زديم، اين همه با هم کار کرديم 208 00:31:25,700 --> 00:31:35,100 اثر هم کرد، البتّه زبير کاري که بايد ميکرد نکرد، بايد ميپيوست به اميرالمؤمنين، اين کار را نکرد 209 00:31:35,330 --> 00:31:42,800 امّا ميدان جنگ را رها کرد و رفت؛ رفتار او در جنگ با طلحه و زبير اين‌جوري است 210 00:31:43,660 --> 00:31:46,530 امّا رفتار او با شام اين‌جوري نيست 211 00:31:47,660 --> 00:31:53,900 به معاويه حضرت چه بگويد؟ بگويد ما و تو با همديگر بوديم؟ کِي با هم بودند؟ 212 00:31:54,800 --> 00:31:59,760 در جنگ بدر مقابل هم ايستادند؛ اميرالمؤمنين 213 00:32:00,360 --> 00:32:07,860 جدّ او و دايي او و قوم و خويش و فک‌وفاميل او را از دم تيغ گذرانده 214 00:32:08,360 --> 00:32:15,030 سابقه‌اي با هم ندارند. او هم از همان دشمني‌ها دارد استفاده ميکند و با اميرالمؤمنين ميجنگد 215 00:32:16,100 --> 00:32:24,630 اميرالمؤمنين دشمنها را تقسيم‌بندي ميکرد؛ در قضيّه‌ي نهروان 216 00:32:25,500 --> 00:32:35,130 که [دشمنان] ده هزار نفر بودند، حضرت گفت از اين ده هزار نفر هرکسي که بيايد اين طرفِ اين پرچمي که من نصب کرده‌ام، ما با او جنگ نداريم 217 00:32:35,300 --> 00:32:42,660 آمدند، اکثر [آنها] آمدند اين طرف. حضرت فرمود برويد، رهايشان کردند 218 00:32:43,230 --> 00:32:49,230 بله، آنهايي که ماندند و لجاج کردند و تعصّب کردند، با آنها جنگيد 219 00:32:49,800 --> 00:33:00,560 بر آنها هم غلبه پيدا کرد. يعني تدبير در اداره‌ي کشور؛ شناختن دشمن، شناختن دوست؛ همه‌ي دشمنان يک‌جور نيستند 220 00:33:03,360 --> 00:33:09,630 از بعضي‌ها صرف‌نظر کرد. بعضي‌ها با اميرالمؤمنين همان اوّل کار بيعت نکردند 221 00:33:10,660 --> 00:33:17,030 مالک اشتر بالاسر حضرت ايستاده بود، شمشير هم دستش بود، گفت يا اميرالمؤمنين! اجازه بده اين 222 00:33:17,330 --> 00:33:22,700 آدمي که با تو بيعت نميکند گردنش را بزنم؛ حضرت خنديدند، گفتند نه، اين 223 00:33:23,030 --> 00:33:31,300 جوان هم که بود، آدم بد اخلاقي بود، آدم تندي بود؛ حالا هم پير شده، تندتر شده، بگذار برود؛ ولش کردند و رفت 224 00:33:31,830 --> 00:33:40,500 اين تدبير است؛ بالاترين تدبير اين است که يک کسي که در رأس قدرت است 225 00:33:40,500 --> 00:33:46,030 بداند با چه کسي طرف است و با هر کسي چه‌جور بايد رفتار بکند 226 00:33:46,460 --> 00:33:54,730 از خصوصيّات حکومتي اميرالمؤمنين يکي اين بود. «سرعت عمل»؛ معطّل نميکرد 227 00:33:55,730 --> 00:34:01,430 بمجرّد اينکه تشخيص ميداد که بايد اين اقدام را کرد، حرکت ميکرد 228 00:34:03,600 --> 00:34:11,060 «تبيين»؛ حقايق را براي مردم بيان ميکرد؛ شما خطبه‌هاي نهج‌البلاغه را نگاه کنيد 229 00:34:11,060 --> 00:34:17,300 بسياري از آنها تبيين واقعيّاتي است که در جامعه‌ي آن روز وجود داشته 230 00:34:17,630 --> 00:34:25,930 چه خطبه‌هاي حضرت، چه نامه‌هاي حضرت- بخشي از نهج‌البلاغه خطبه‌ها است، بخشي نامه‌ها است 231 00:34:26,260 --> 00:34:36,360 آن نامه‌ها غالباً نامه‌ي به کساني است که حضرت به آنها اعتراضي دارد؛ يا دشمنانند مثل معاويه و امثال اينها 232 00:34:36,530 --> 00:34:41,830 يا عمّال خود آن حضرتند که حضرت به آنها ايراد دارد؛ غالباً اين‌جوري است 233 00:34:42,660 --> 00:34:49,430 بعضي‌ها هم توصيه و دستورالعمل و فرمان است، مثل عهد مالک اشتر 234 00:34:49,860 --> 00:35:01,630 در همه‌ي اينها تبيين ميکند، حقايق را بيان ميکند براي مردم. يکي از رشته‌هاي کار اميرالمؤمنين اين است 235 00:35:03,130 --> 00:35:10,730 مسئله‌ي «هدايت جامعه به تقوا»؛ در اين خطبه‌هاي اميرالمؤمنين 236 00:35:11,360 --> 00:35:19,830 کمتر خطبه‌اي است که امر به تقوا در آن نباشد: اتَّقواالله؛ چون تقوا همه‌چيز است 237 00:35:20,260 --> 00:35:27,160 وقتي تقوا در يک جامعه‌اي بود، همه‌ي مشکلات مادّي و معنوي جامعه حل خواهد شد؛ تقوا اين‌جوري است 238 00:35:27,730 --> 00:35:34,600 [البتّه‌] تقوا با آن معناي صحيحي که دارد؛ تقوا فقط اين نيست که انسان 239 00:35:35,200 --> 00:35:44,200 چشم از نامحرم بدوزد يا مثلاً فرض کنيد فلان عمل حرام را انجام ندهد؛ اين هست، اين جزو تقوا است، امّا تقوا خيلي وسيع‌تر از اينها است 240 00:35:44,600 --> 00:35:53,660 آن معناي واقعي تقوا که عبارت است از مراقب خود بودن، مراقب حرکات خود بودن 241 00:35:54,030 --> 00:36:00,960 و سعي در حفظ خود در جادّه‌ي مستقيم و صراط مستقيم؛ اين معناي تقوا است 242 00:36:01,300 --> 00:36:08,430 اگر اين باشد در جامعه، همه‌ي مشکلات حل ميشود. اميرالمؤمنين دائماً مردم را به تقوا دعوت ميکرد 243 00:36:09,630 --> 00:36:15,700 ببينيد، اين هم بخش سوّم از صفات اميرالمؤمنين که صفات حکومتي است 244 00:36:16,000 --> 00:36:21,600 غير از صفات شخصي، غير از آن جنبه‌هاي معنوي و الهي 245 00:36:22,360 --> 00:36:28,830 غيرقابل فهم براي ما، غيرقابل توصيف براي زبانهاي قاصر و ناقص ما 246 00:36:32,700 --> 00:36:41,600 در عمل به حق بي‌باک بود، ملاحظه نميکرد؛ در عمل به عدل بي‌باک بود 247 00:36:41,960 --> 00:36:47,700 ملاحظه نميکرد؛ رودربايستي در زندگي اميرالمؤمنين نبود 248 00:36:49,500 --> 00:36:58,860 همان آدمي که به مالک اشتر ميگويد بگذار اين امتناع‌کننده از بيعت برود 249 00:36:59,230 --> 00:37:08,330 در موارد ديگري سخت‌گيري ميکند، دقّت ميکند، اصرار ميکند 250 00:37:08,630 --> 00:37:16,330 اين شخصيّت اميرالمؤمنين است؛ يعني شخصيّت جامعي که واقعاً «تو بزرگي و در آئينه‌ي کوچک ننمايي 251 00:37:17,100 --> 00:37:22,960 ما نميتوانيم با اين چشمهاي ضعيف و ناتوان، با اين ديد ناقص 252 00:37:23,830 --> 00:37:32,130 با اين دلهاي پوشيده‌ي از اوهام، آن شخصيّت عظيم را ببينيم 253 00:37:35,000 --> 00:37:45,430 امّا خب، يک چيزي از آن بزرگوار، يک توصيفي از آن بزرگوار ميدانيم و ميگوييم؛ اين انسان در غدير معيّن شد 254 00:37:45,660 --> 00:37:54,400 خب، ما حالا چه کار کنيم؟ ما که معلوم است مثل اميرالمؤمنين نميتوانيم زندگي کنيم 255 00:37:54,660 --> 00:37:59,860 نميتوانيم عمل کنيم، نميتوانيم باشيم؛ خود آن بزرگوار هم فرمود 256 00:38:00,200 --> 00:38:03,130 اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلي ذلِک 257 00:38:03,660 --> 00:38:12,960 حضرت به حکّام و وُلات و استاندارهاي خودش فرمود اين‌جور که من دارم عمل ميکنم، شماها قادر نيستيد اين‌جوري عمل کنيد 258 00:38:13,260 --> 00:38:18,830 ما بايستي اين قلّه را نگاه کنيم. بارها ما عرض کرده‌ايم: اين قلّه است 259 00:38:19,860 --> 00:38:30,900 به شما ميگويند آقا! آن قلّه هدف است، به سمت آن قلّه حرکت کنيد. وظيفه‌ي ما اين است، به سمت قلّه حرکت کنيم 260 00:38:32,260 --> 00:38:39,960 همين صفات اميرالمؤمنين را [در نظر] بگيريد، به‌قدر وسعمان، به‌قدر توانمان در اين جهت حرکت کنيم 261 00:38:40,300 --> 00:38:42,400 در جهت عکس حرکت نکنيم 262 00:38:42,930 --> 00:38:50,330 جامعه‌ي ما در جهت زهد اميرالمؤمنين حرکت کند 263 00:38:51,360 --> 00:38:57,660 نه اينکه مثل اميرالمؤمنين زهد بوَرزد -که نه ميتوانيم و نه از ما آن را ميخواهند 264 00:38:57,960 --> 00:39:04,400 امّا در آن جهت حرکت کنيم؛ يعني از اسراف، زياده‌روي، چشم‌وهم‌چشمي 265 00:39:04,900 --> 00:39:08,400 دور بشويم؛ اين‌جوري ميشويم شيعه‌ي اميرالمؤمنين 266 00:39:10,130 --> 00:39:14,800 عمل ما کساني را مؤمن به ما ميکند 267 00:39:15,660 --> 00:39:22,660 فرمود: کونوا لَنا زَيناً وَ لا تَکونوا عَلَينا شَيناً 268 00:39:23,800 --> 00:39:31,400 فرمود زينت ما باشيد. زينت ما بودن يعني چه؟ يعني جوري عمل کنيد که وقتي کسي نگاه کرد 269 00:39:31,800 --> 00:39:39,900 بگويد: به‌به! شيعيان اميرالمؤمنين چقدر خوبند! آن که رشوه ميطلبد 270 00:39:40,460 --> 00:39:44,000 اين زينت نيست، عيب است 271 00:39:46,600 --> 00:39:52,830 آن که از بيت‌المال زيادي ميخواهد و زيادي ميگيرد 272 00:39:53,100 --> 00:40:02,000 اين عيب براي شيعه است؛ آن که بر بدي‌ها چشم ميبندد 273 00:40:02,600 --> 00:40:11,400 و براي هدايت جامعه به سوي تقوا هيچ احساس مسئوليّتي نميکند، اين عيب است براي نظام اسلامي و جامعه‌ي اسلامي 274 00:40:14,030 --> 00:40:21,130 آن کسي که در زندگي شخصي خود اهل اسراف است، اين عيب است 275 00:40:22,200 --> 00:40:29,760 ما متأسّفانه گرفتار شده‌ايم؛ گرفتار اسراف شده‌ايم، گرفتار زياده‌روي شده‌ايم 276 00:40:30,660 --> 00:40:41,160 ما سالها است دراين‌باره مدام نصيحت ميکنيم خودمان را، مردم را، ديگران را؛ مدام ميگوييم، تکرار ميکنيم 277 00:40:41,700 --> 00:40:52,030 خب بايد جلو برويم، اسراف را در جامعه کم کنيم. مردهاي ما، زنهاي ما، جوانهاي ما، پيرهاي ما 278 00:40:53,030 --> 00:40:59,800 اسراف را -اسراف در لباس، اسراف در خوراک، اسراف در تجمّلات زندگي 279 00:41:00,430 --> 00:41:07,400 اسراف در زينتها و آويزه‌هاي گوناگون- [کنار بگذارند]. يا چشم‌وهم‌چشمي 280 00:41:08,860 --> 00:41:18,130 که در اين عروسي، در اين مهماني، اين خانم اين‌جوري پوشيده، اين‌جوري زينت آويخته به خودش 281 00:41:18,930 --> 00:41:27,100 از اين نشانه‌ي آرايش و مانند اينها استفاده کرده، من نبايد عقب بمانم 282 00:41:27,460 --> 00:41:35,660 اينها همان خطاها و خطرهاي بسيار بزرگ است. همينها است که زندگي را خراب ميکند 283 00:41:36,230 --> 00:41:43,960 همينها است که در جامعه بي‌عدالتي به وجود مي‌آورد، و در نهايت همينها است که اقتصاد را نابود ميکند 284 00:41:45,200 --> 00:41:50,060 بخش مهمي از نابوديِ اقتصاد به اين چيزها برميگردد 285 00:41:51,460 --> 00:42:00,930 اگر يک جامعه‌اي بخواهد از لحاظ استحکام درونيِ اقتصاد خود 286 00:42:01,800 --> 00:42:08,430 به نقطه‌اي برسد که آسيب‌پذير نباشد، يکي از کارهاي واجبي که بايد انجام بدهد 287 00:42:08,830 --> 00:42:13,900 اين است که اسراف و زياده‌روي و زياد مصرف کردن و مانند اينها را کنار بگذارد 288 00:42:14,700 --> 00:42:21,830 البتّه مصاديق زيادي دارد، بنده هم زياد در اين زمينه‌ها صحبت کرده‌ام و ديگر نميخواهم همان حرفها را تکرار کنم 289 00:42:22,000 --> 00:42:29,330 در زمينه‌ي آب، در زمينه‌ي نان، در زمينه‌ي غذا، در زمينه‌ي انواع و اقسام مصارفِ ما 290 00:42:29,560 --> 00:42:38,800 اسراف و زياده‌روي و بي‌مورد مصرف کردن و بد مصرف کردن و مانند اينها زياد داريم؛ اينها را بايد مراقبت کنيم 291 00:42:39,760 --> 00:42:43,730 خيلي از اين کارها کار دولت نيست، کار شخص ماها است 292 00:42:44,400 --> 00:42:50,360 خودمان، در داخل خانواده‌ي خودمان، در داخل زندگي خودمان. اين پيروي از اميرالمؤمنين است 293 00:42:50,830 --> 00:42:58,400 اَلحَمدُ للهِ‌ِ الَّذي جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤمِنينَ وَ اَولادِهِ المَعصومين 294 00:42:58,400 --> 00:43:04,630 اين تمسّک به ولايت چه‌جوري است؟ 295 00:43:05,600 --> 00:43:09,860 بله، يک بخشي از اين تمسّک به ولايت، قلبي است 296 00:43:10,530 --> 00:43:17,500 يعني شما قبول داريد ولايت را؛ خيلي هم خوب است، خيلي هم لازم است، بلاشک مؤثّر هم هست 297 00:43:18,060 --> 00:43:27,160 امّا همه‌ي تمسّک، اين نيست؛ تمسّک اين است که ما نگاه کنيم و اين صفاتي که براي ما قابل دنبال‌گيري است 298 00:43:27,260 --> 00:43:36,100 آن ايثار و آن معنويّت و آن معرفت و آن خداشناسي و آن عبادت و 299 00:43:36,760 --> 00:43:42,430 آن ناله‌ها و آن توجّه به خدا و مانند اينها که از ماها برنمي‌آيد 300 00:43:43,100 --> 00:43:46,560 و در اين زمينه‌ها که ما خيلي خيلي خيلي عقبيم 301 00:43:47,000 --> 00:43:58,230 در زمينه‌ي صفات بشري، در زمينه‌ي صفات مربوط به اداره‌ي جامعه و حکومت و غيره، و اينها از ما برمي‌آيد 302 00:43:59,000 --> 00:44:05,100 [البتّه] در حدّ آن بزرگوار و کمتر از او نميرسيم امّا ميتوانيم در اين جهت حرکت بکنيم 303 00:44:05,400 --> 00:44:10,160 اين کارها را بايد بکنيم؛ آن‌وقت اين شد تمسّک به ولايت اميرالمؤمنين 304 00:44:11,600 --> 00:44:16,700 بالاخره حرف زياد است. برادران عزيز، خواهران عزيز، توجّه بکنيد 305 00:44:16,960 --> 00:44:22,430 ببينيد راجع به دشمن و دشمن‌شناسي و ايستادگي در مقابل دشمن و مانند اينها ما 306 00:44:22,560 --> 00:44:31,330 خيلي حرف ميزنيم، خيلي هم ميگوييم، راست هم ميگوييم؛ يعني همين شعارهايي که شماها و دوستان ميدهيد 307 00:44:31,700 --> 00:44:37,600 و بزرگان، مسئولين ميگويند ما در مقابل دشمن [مي‌ايستيم‌]، راست است، درست است 308 00:44:38,100 --> 00:44:44,660 ما هم ميدانيم دشمن هست امّا توجّه بکنيد دشمن گاهي 309 00:44:45,230 --> 00:44:52,000 استفاده ميکند از ضعفهاي ما بدون اينکه او زحمتي کشيده باشد 310 00:44:53,000 --> 00:44:58,900 ما خودمان را بايستي درست کنيم، اصلاح کنيم که از ضعفهاي ما دشمن استفاده نکند 311 00:45:00,330 --> 00:45:12,900 امروز چشم دوخته‌اند دشمنان ما به نيازها و کمبودها و اختلالهاي اقتصادي داخل کشور 312 00:45:13,360 --> 00:45:19,000 اينکه ما مرتّب راجع به مسئله‌ي اقتصاد، اقتصاد مقاومتي و مانند اينها 313 00:45:19,700 --> 00:45:28,660 در اين چند سال مرتّب اوّل سال، وسط سال، آخر سال ميگوييم، تکرار ميکنيم، به‌خاطر اين است که دشمن 314 00:45:29,330 --> 00:45:33,760 به اين نقطه‌ي خاص توجّه کرده است 315 00:45:34,560 --> 00:45:38,960 [ميخواهند] اقتصاد کشور را خراب کنند، وضع مردم بد باشد 316 00:45:39,730 --> 00:45:47,760 جيب مردم خالي بشود، امکانات مردم کم بشود، پول مردم بي‌ارزش بشود، قدرت خريدشان کم بشود 317 00:45:48,800 --> 00:45:58,930 تا ناراضي بشوند؛ هدف، اين است. مردم را از اسلام و از نظام اسلامي ناراضي کنند 318 00:45:58,930 --> 00:46:08,000 اين، هدف دشمن است. لذا روي اقتصاد تکيه ميکنند براي اينکه وضع مردم خراب بشود 319 00:46:08,200 --> 00:46:13,600 تا به‌خاطر خرابي وضع، از اسلام و از نظام اسلامي منصرف بشوند 320 00:46:13,960 --> 00:46:21,400 خب اين وظيفه‌ي کيست که در مقابل اين وضعيّت ايستادگي کند؟ وظيفه‌ي همه؛ وظيفه‌ي دولت هست 321 00:46:21,930 --> 00:46:28,630 وظيفه‌ي مجلس هست، وظيفه‌ي مسئولين گوناگون هست، وظيفه‌ي آحاد مردم هم هست 322 00:46:29,400 --> 00:46:32,360 همه وظيفه داريم، بايد انجام بدهيم 323 00:46:34,060 --> 00:46:40,030 البتّه حرکت عمومي کشور خوشبختانه حرکت خوبي است 324 00:46:40,600 --> 00:46:47,300 بنده زياد مي‌شناسم، به من خيلي مراجعه ميشود؛ نامه مينويسند 325 00:46:47,960 --> 00:46:55,960 مراجعه ميکنند، پيغام ميدهند، کارها را ارائه ميدهند و بنده هم حوصله ميکنم و خيلي از اينها را ميبينم 326 00:46:57,200 --> 00:47:07,160 جوانهايي که امروز در اين کشور براي احياء اسلام، براي اقامه‌ي دين با جد مشغول کارند 327 00:47:08,300 --> 00:47:11,830 بحمدالله روزبه‌روز دارند زياد ميشوند 328 00:47:12,930 --> 00:47:18,600 اينها همانهايي هستند که به فضل الهي، به حول‌وقوّه‌ي الهي 329 00:47:18,800 --> 00:47:24,100 هر دشمني از جمله آمريکا و صهيونيست را به زانو خواهند فکند 330 00:47:46,660 --> 00:47:55,630 اينکه بنده مکرّر در صحبتهاي مختلف ميگويم و مدام تکرار ميکنم که من به آينده خوشبينم 331 00:47:56,800 --> 00:47:59,830 به‌خاطر مشاهده‌ي اين واقعيّتها است 332 00:48:00,960 --> 00:48:08,360 ما خيلي از واقعيّتهاي خوب داريم که اينها ميتواند ما را جلو ببرد 333 00:48:08,360 --> 00:48:15,000 پيش‌ران حرکت عمومي جامعه باشد؛ جوانهاي خوب، جوانهاي مؤمن 334 00:48:15,860 --> 00:48:24,730 جوانهاي آماده، آنهايي که براي حضور در ميدانهاي مجاهدت 335 00:48:25,260 --> 00:48:32,460 و دفاع از کشور و دفاع از دين، اشک ميريزند که اجازه بدهند اينها بروند دفاع کنند 336 00:48:32,660 --> 00:48:38,430 بحث دو نفر و ده نفر و صد نفر نيست؛ بسيارند 337 00:48:39,400 --> 00:48:44,130 اين همان انگيزه‌اي است که کشور را نجات خواهد داد؛ اين را بايد تقويت کرد 338 00:49:06,700 --> 00:49:19,730 خب، شما که ميخواهيد فدا کنيد، چرا فداي اسلام نکنيد؟ [چرا] فداي رهبر، رهبر مگر کيست؟ فداي اسلام، فداي اين راه، فداي اهداف [بکنيد 339 00:50:02,630 --> 00:50:04,900 والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته‌