پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با ورزشكاران شركت كننده در المپيك و پارالمپيك

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
اولاً از همه ى ورزشكارهاى عزيزى كه اين جا تشريف داريد، به خاطر نمودهاى شخصيت و هويت اسلامى و ايرانى كه در يكى از حساسترين عرصه ها و صحنه هاى بين المللى از خودتان نشان داديد، تشكر مى كنم.
هر ورزشكار قهرمانِ ما كه در عرصه يى از عرصه هاى ورزش حضور پيدا مى كند و چشمهايى را در سرتاسر دنيا به سوى خود جلب مى كند، در واقع ترجمه يى است از احساسات ملى و هويت اسلامى كشور و ملت ما؛ هرچه در اين زمينه ها تلاش كنيد، تلاشِ باارزشى كرده ايد.
امروز در دنيا مسأله ى ورزش و ورزش قهرمانى جايگاهى دارد كه در واقع از اين تريبون، براى نشان دادن هويت ملت بزرگِ ما، شماها استفاده كرديد و اين جاى تشكر دارد. حالا آنهايى كه مدال آورده ايد و بيشتر چشمها را به سمت خودتان جلب كرديد در جاى خود؛ آنهايى هم كه مدال نياوردند، ولى تلاش و سعى خودشان را به دنيا نشان دادند و مورد تحسين قرار گرفتند هم در همين افتخار سهيم و شريك هستند. بنابراين من از اين جهت كه شماها در عرصه يى از عرصه هاى گوناگون اين كشور و اين ملت، نماد شخصيت ملت بزرگ ما هستيد، از شماها تشكر مى كنم و از اين كه كار ورزش قهرمانى را دنبال مى كنيد، خرسند مى شوم و اين را يك كار باارزش مى دانم.
يك سود ديگر ورزش قهرمانى، توسعه ى ورزش در كل كشور است كه من بارها روى اين مسأله تكيه كرده ام؛ چه در ورزش غيرجانبازان و معلولان، چه بخصوص در ورزش جانبازان و معلولان. وقتى شماها كه از لحاظ جسمانى مشكلى هم داريد - مشكل ناخواسته - تلاش مى كنيد و مردم كوشش، همت و اراده ى شما را مى بينند، تشويق مى شوند به ورزش كردن؛ ورزش كار بسيار لازمى براى كشور ماست؛ از اين جهت هم كارتان باارزش است.
يك جهت لطيف و بسيار مهم ديگر در كار مجموعه ى قهرمانهاى ما كه بحمداللَّه نشان داده شده، نشان دادن ديندارى و علاقه مندى به ارزشهاى اسلامى است؛ اين خيلى باارزش است؛ هم در ورزش جانبازان و معلولان، انسان اين مسأله را مشاهده مى كند، هم در ورزش قهرمانهاى ديگر. وقتى يك قهرمان كشور ما جلوِ چشم ميليونها و شايد صدها ميليون جمعيت دنيا، بعد از پيروزى خودش، خدا را شكر مى كند و دستش را به آسمان بلند مى كند يا سجده مى كند، اين را دست كم نگيريد؛ اين پيام معنويت را در دنيا پخش مى كند؛ دنيايى كه با ميلياردها دلار سعى شده كه معنويت در آن بى فروغ شود و چراغ معنويت آن خاموش شود. مى دانيد صهيونيست ها در اين صد سال اخير و بخصوص در اين دهها سال اخير چه خرجى كرده اند تا انسانها را بدون هويت معنوى بار بياورند و به بى بندوبارى و بى اعتقادى و لااباليگرى در عقيده و ايمان دينى بكشانند؟ شما وقتى بعد از پيروزى روى تشك كشتى يا محل وزنه بردارى يا در هر نقطه ى ديگرى، دست تان را بلند مى كنيد، خدا را شكر مى كنيد، به سجده مى افتيد يا نام بزرگان دين را بر زبان مى آوريد، در واقع داريد همه ى سرمايه يى را كه آنها خرج كرده اند، با يك حركت ساده دور مى كنيد؛ خداى متعال به شماها كمك و الهام مى كند كه اين كار را انجام بدهيد. حتماً اين حسين آقاى رضازاده آن روز اوّلى كه فرياد كشيد «يا ابوالفضل»، نمى دانست كه اين چقدر اثر مى گذارد؛ او احساس دينى خودش را بروز داد؛ يا آن برادرى كه سجده مى كند، يا آن كه دستش را بلند مى كند - كه من بارها در ورزشهاى قهرمانى خودمان اين صحنه را از تلويزيون ديده ام - اين ها در حقيقت معنويت را القا مى كنند.
شما ببينيد الان چقدر خرج مى كنند و زحمت مى كشند، براى اين كه حجاب را در دنيا از بين ببرند؛ كشورهايى كه خودشان را مهد آزادى هم مى دانند، مى بينيد كه چه مى كنند براى مبارزه ى با حجاب. حالا همه ى آن تشكيلاتى كه با حجاب مبارزه مى كنند يك طرف، اين خواهر ورزشكارِ مؤمن و دخترِ جوانِ ما كه با حجاب اسلامى و لباس محجّب - يا با چادر يا با آن شكل زيباى ارزشى - جلوِ دوربينهاى دنيا ظاهر مى شود و نشان مى دهد كه به اين ارزش پايبند است و اين صحنه در همه ى دنيا منعكس مى شود، اين يك طرف ديگر؛ او در واقع با اين كار، همه ى آن تبليغات را خنثى مى كند.
اين كارِ آقاى آرش عزيزمان هم از آن كارهاى بسيار برجسته بود؛ خيلى كار باارزشى بود. ايشان اگر مسابقه اش را برگزار مى كرد و پيروز هم مى شد، ارزش كارش اين قدر نبود. البته در دنيا سعى كردند كه به سر اين كار بزنند؛ نتوانستند. همه شان دست به يكى كردند كه: المپيك را خراب كرديد؛ سياسى كرديد. خودِ آنها از همه چيز به نفع سياستهاى استعمارى خودشان بهره بردارى و استفاده مى كنند؛ اما وقتى يك جوان مسلمان و مؤمن از يك ارزش دفاع مى كند؛ از يك ملت مظلوم دفاع مى كند و با يك قلدرِ بين المللى گردن كلفتِ چاقوكشِ عربده كش، با اين زبان و با اين منش درمى افتد، اين طور عليه او جنجال و جوسازى مى كنند. البته غلط مى كنند! آنها در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتند و ضربه فنى شدند! با اين كار سيلى خوردند؛ حالا بعد از آن هرچه مى خواهند جنجال كنند، بكنند؛ ايشان كار خودش را كرد.
از جمله ى كارهاى خيلى خوب و باارزشى كه من ديدم بعضى از قهرمانها مى كنند - البته من نمى گويم شماها حتماً اين كار را بكنيد؛ اما آنهايى كه كردند، خيلى كار باارزشى بود - و پريروز اين كار را از روزنامه خواندم، آن است كه بعضى از ورزشكارهاى مدال گيرِ ما مدالهايشان را خرج حرم حضرت اباالفضل يا بازسازى بم كردند.
بنده كم مى نشينم پاى برنامه هاى ورزشىِ تلويزيون؛ چون يك خرده هيجان برنامه هاى ورزشى من را اذيت مى كند؛ خيلى طاقت چنين هيجانى را ندارم كه بنشينم و لحظه به لحظه ى مسابقه را تماشا كنم؛ لكن گاهى اوقات مى نشينم و اصرار دارم. آن شبى كه ايشان - آقاى رضازاده - آن كار قشنگ را كرد، من پاى تلويزيون بودم؛ هم حركت يك ضرب را ديدم و هم حركت دو ضرب و بالا بردن ركورد را، و همان موقع فهميدم كه احساسات جوانها و مردم و ميليونها انسان در اين كشور، الان در چه وضعى است؛ حقيقتاً و قلباً از اين جوان تشكر كردم و تشكرم را هم همان جا منتقل كردم. البته من از همه ى شماها هم حقيقتاً متشكر هستم.
عزيزان من! هرچه مى توانيد اين محيط و اين فضا و اين گرايش معنوى و عشق به معنويت را در خودتان تقويت كنيد. امروز نه فقط كشور، بلكه دنيا و همه ى جوانهاى آن به اين معنويت نياز دارند؛ امروز دنيا در خلأ معنويت زندگى مى كند و شماها كسانى هستيد كه گاهى اوقات يك كار كوچك شما، مى تواند بيشتر از دهها كتاب تأثير و گسترش داشته باشد. البته نمى گويم هميشه اين جور است؛ اما واقعاً گاهى يك حركت كوچك شما كه نشان دهنده ى گرايش به معنويت است، تأثيرش در سطح وسيعى است و از تأثير كتابها و نوشته ها و سخنرانيها بيشتر است؛ اين موقعيت را مغتنم بشمريد.
ان شاءاللَّه خداوند به همه تان توفيق بدهد و از همه تان راضى باشد؛ ما از شماها راضى هستيم و ازتان تشكر مى كنيم و شماها را به خدا مى سپاريم. ان شاءاللَّه همه تان عاقبت بخير شويد و روزبه روز ان شاءاللَّه افتخارات تان بيشتر شود. من از مربى ها و مديرها و عناصر خوبى كه زحمت شماها را كشيدند و اين امكان را براى كشور فراهم كردند، صميمانه متشكرم.
بنده اگر وقت داشتم و اگر حال داشتم و اگر جوان بودم، مى آمدم به جرگه ى شماها؛ منتها متأسفانه ما ديگر پير هستيم و گرفتارى مان هم زياد؛ همين طور نگاه مى كنيم به شماها و لذت مى بريم. ان شاءاللَّه موفق باشيد؛ زنده باشيد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته