پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين شورا را ستاد مرکزي فرهنگ کشور خواندند و با تاکيد بر اهميت بي بديل مقوله فرهنگ افزودند: بايد با شناخت واقعيات، برنامه ريزي صحيح، مديريت دقيق، نظارت هوشمندانه و پرهيز از برخورد افراطي يا تفريطي زمينه هاي رشد و ترقي فرهنگي و اخلاقي جامعه را به وجود آورد.

حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از حرکت روبه رشد کشور در زمينه هاي علمي ، تحقيقاتي ، فرهنگي و فعاليتهايي که شورايعالي انقلاب فرهنگي در اين جهت انجام داده است خاطرنشان کرده اند : در قبال فرهنگ دو تفکر افراطي وجود دارد، عده اي فرهنگ را مقوله اي رها و غير قابل مديريت مي دانند و معتقدند بايد فرهنگ عمومي را به حال خود رها کرد و در مقابل عده اي ديگري معتقدند بايد با سخت گيري شديد و کنترل همه مسائل - غالب هاي خاصي را در فرهنگ عمومي و حتي مسائل و اخلاق شخصي، به جامعه تحميل کرد، اما هر دو اين برخورد ها افراطي و مضر است و به مقوله فرهنگ بايد با نگاه معقول اسلامي نگريست.
ايشان زمينه سازي براي رشد فضيلت ها و معنويات را حق مردم بر گردن نظام دانستند و افزودند : براي اداي اين حق ، بايد برنامه ريزي دقيق و ظريفي انجام داد و راه رشد فرهنگ عمومي را هموار ساخت .
رهبر معظم انقلاب اسلامي فضاي آزاد را زمينه حقيقي رشد و تکامل انسان برشمردند و خاطر نشان کردند: نظام اسلامي به صورت مبنايي و به معناي حقيقي کلمه به آزادي معتقد است و رشد و تعالي فردي و اجتماعي را در فضاي آزاد امکان پذير مي داند ضمن آنکه به موازات اين حقيقت بايد مراقب بود برخي کج روي ها و هرج و مرج طلبي ها بظاهر فرهنگي، آزادي جامعه را سلب نکند و فضاي رشد عمومي را مختل نسازد.
ايشان با اشاره به تلاش مراکز قدرت جهاني براي تزريق و تلقين فرهنگ هاي خاص به جوامع بشري افزودند: کساني که در سطح جهان ازآزادي ليبرالي سخن مي گويند درعمل پيچيده ترين و ظريفترين کنترل فرهنگي را براي تحقق مقاصد خود و تهاجم به فرهنگ ديگر ملت ها بکار مي گيرد و اين واقعيتي است که نبايد ان را ناديده گرفت .
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از اهتمام اساتيد ، پژوهشگران و دانش آموزان به توليد علم و نوآوري در عرصه هاي علمي افزودند: بايد زمينه اي فراهم کنيم که استعدادهاي جوانان کشور شکوفا شود و شعار جذاب توليد فکر و علم به حرکتي جدي و پايدار تبديل گردد .
رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه به استعدادهاي برجسته را کاملا ضروري خواندند و افزودند : مي توان دستگاه ويژه اي را موظف به رسيدگي به مسائل و مشکلات استعدادهاي درخشان کرد تا جوانان مستعد- فارغ از هرگونه دغه دغه اي حرکت سازنده اي را براي پيشرفت کشور و توليد و نوآوري درعلم آغاز کنند و ادامه دهند.
ايشان در همين زمينه برنامه ريزي براي توليد علم و نظريه درعلوم مختلف بخصوص علوم انساني را از وظايف جدي شورايعالي انقلاب فرهنگي برشمردند .
ايشان با اشاره به ميليونها نوجوان و جوان دانش آموز خاطر نشان کردند : شواريعالي انقلاب فرهنگي بايد به فضاي فرهنگي ، فکري و ارزشي آموزش و پرورش توجه کافي بنمايد و دراين زمينه برنامه ريزي سنجيده اي انجام دهد .
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت پيگيري مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي ، اجراي تصميمات اين شورا را وظيفه دستگاههاي مسئول خواندند و بر افزايش بودجه تحقيقاتي کشور و تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت تاکيد کردند .
رهبر معظم انقلاب اسلامي، هنر را از مقوله هاي بسيار مهم فرهنگي برشمردند و خاطر نشان کردند : سينما ، تلويزيون ، هنرهاي نمايشي و ديگر رشته هاي هنر نقش تعيين کننده اي درجهان امروز دارند و زمينه سازي براي شکوفايي استعدادهاي هنري کشور و ارتقاء کيفي و ارزشي آثار هنري از ديگري وظايف شورايعالي انقلاب فرهنگي است .
درابتداي اين ديدار آقاي خاتمي رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي با اشاره به گسترش کمي و کيفي بي سابقه آموزش عالي در کشور و تحولات بسيار بزرگي که درسالهاي پس از پيروزي انقلاب در عرصه علم و تحقيقات و فرهنگ و رسانه هاي ارتباطاتي روي داده است گفت: درسالهاي اخير نيز در اين زمينه ها کارهاي بسيار خوبي انجام شده است که مجموعه اين رويدادها وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي را سنگين تر کرده است .
رئيس جمهور بااشاره به فعاليتهاي مستمر و پر ثمر شورايعالي انقلاب فرهنگي در زمينه هاي مختلف فرهنگي ، علوم ، تحقيقات و فناوري گفت : تلاش مي کنيم باجهت گيري محتوايي و ارزيابي جامع از وضع فرهنگي کشور- سياست راهبردي نظام را درزمينه هاي فرهنگي ، علمي و تحقيقاتي تدوين کنيم .

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /