پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار علما، دانشمندان، متفكران و روشنفكران دنياى اسلام

حضرت آيت اللَّه خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار جمعى از علما، دانشمندان، متفكران و روشنفكران دنياى اسلام، ضمن برشمردن فرصتهاى جديد و مهم فرا روى جهان اسلام و همچنين تهديدهاى اصلى پيش روى مسلمانان تصريح كردند: امروز بواسطه عرضه عملى مردم سالارى دينى و اثبات قدرت و كارآئى اسلام، غرب دچار انفعال شده و ليبراليسم در كشورهاى زادگاه خود و مراكز سياستگذارى آن در خصوص مسائل مهمى همچون آزادى، مردم سالارى، و كرامت زن دچار تناقض هاى اساسى شده است.

ايشان در اين ديدار، برگزارى همايش جهان اسلام فرصت ها و تهديدها را اقدامى مناسب و بجا دانستند و افزودند: برغم آنكه استعمار در گذشته توانست بر دنياى اسلام تسلط يابد و مسلمانان را به ملتهايى وابسته تبديل كند، اما اكنون فرصت هاى جديدى براى دنياى اسلام بوجود آمده كه مهمترين اين فرصت ها، اسلام و قدرت آن است زيرا اسلام توانائى تجهيز مادى و معنوى مسلمانان و متحد و يكپارچه كردن آنان را دارد.
مقام معظم رهبرى، از جمله فرصتهاى جهان اسلام را نعمت نيروى عظيم جوان مؤمن و مقاوم در مقابل جاذبه هاى ظاهر فريب دنياى غرب برشمردند و خاطرنشان كردند: بهمين دليل دنياى اسلام امروز زنده تر، با اميدتر و جوان نگرتر از گذشته است و جوانان و روشنفكران آن، به اسلام و تمسك به آن افتخار مى كنند در حاليكه در گذشته چنين نبود.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى حذف ماركسيسم و كمونيسم بعنوان رقباى اصلى تفكر اسلامى، و ورود قدرتمند اسلام سياسى به صحنه را از ديگر فرصتها دانستند و افزودند: در شرايط كنونى آگاهى و روشن بينى مسلمانان در قبال شعارهاى غرب بسيار بيشتر شده است زيرا آنان متوجه شده اند كه وعده غرب مبنى بر كمك به پيشرفت دنياى اسلام، چيزى جز به تسليم كشاندن و وابسته كردن مسلمانان نبود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به تناقض هاى جدى كه ليبراليسم دچار آن شده است از جمله سر دادن شعار آزادى و سكوت در مقابل كشتار و سركوب كودكان و جوانان فلسطين، عراق و افغانستان تأكيد كردند: غرب بويژه آمريكا از يك طرف شعار دموكراسى سر مى دهند اما از طرف ديگر در سالهاى گذشته با ملتهائى كه به اسلام رأى دادند مقابله كردند و همچنين در حاليكه شعار آزادى زنان داده مى شود، در غرب شاهد از دست رفتن كرامت زن و از هم پاشيده شدن بنيان خانواده هستيم.
ايشان با اشاره به حمايت آمريكا از ديكتاتورهاى منطقه در طول سالهاى گذشته، از جمله حمايت از صدام و جنايات وى بر ضد مردم عراق و ايران تأكيد كردند: آمريكا با چنين سابقه اى اكنون شعار دموكراسى براى خاورميانه سر مى دهد و اين يكى ديگر از تناقض هاى موجود است.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى طرح شعار دموكراسى از جانب غرب را نشان دهنده انفعال غرب در مقابل مردم سالارى دينى دانستند و افزودند: مردم سالارى دينى داراى منطق قوى و روشن است زيرا اسلام مخالف با ديكتاتورى و استبداد با هر عنوانى و از جانب هر فردى است.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر اينكه مردم سالارى دينى امروز بصورت عملى به دنيا عرضه شده است خاطرنشان كردند: در جمهورى اسلامى ايران در طول 25 سال، 24 انتخابات برگزار شده و مردم در برپائى و شكل گيرى نظام و حفظ آن بطور مستقيم حضور داشته اند و اين مظهر كامل مردم سالارى دينى است.
ايشان، خلاء ايدئولوژى قابل اتكاء در دنيا را يكى ديگر از فرصت هاى پيش روى اسلام برشمردند و افزودند: امروز بهترين فرصت براى طرح اسلام ناب در جهان و معرفى آن به جهانيان مى باشد زيرا اسلام ناب بر كرامت انسان و عدالت بعنوان آرزوهاى ديرين بشر تكيه دارد.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى با تأكيد بر اينكه اسلام ناب خواهان عزّت، عظمت، اقتدار، عدالت، مردم سالارى دينى و پيشرفت علمى براى مسلمانان است، خاطرنشان كردند: بر همين اساس دشمنان اسلام و در رأس آنها صهيونيزم و آمريكا مايل به مطرح شدن اسلام ناب نيستند و تلاش دارند اسلام را يا بصورت چهره اى متحجر و بدور از منطق و علم و معرفت همانند طالبان و يا بصورت استحاله شده، و هويت خود را در مقابل فرهنگ غرب از دست داده، معرفى نمايند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد براينكه دشمنان اسلام بدليل هراس از نيروى عظيم مسلمانان، جرأت مقابله مستقيم با آنان را ندارند، افزودند: امروز دشمنان اسلام در قالب عناوينى همچون حقوق بشر، دموكراسى و مبارزه با تروريسم و سلاحهاى كشتار جمعى به مقابله با دنياى اسلام و مبارزان مسلمان در هر نقطه از دنيا برخاسته اند.
ايشان با تأكيد بر لزوم تلاش جدى مسلمانان براى بهره گيرى از فرصت هاى جديدى كه پيش روى جهان اسلام قرار دارد، خاطرنشان كردند: جمهورى اسلامى ايران نيز همت خود را بر استفاده مناسب و صحيح از اين فرصت ها قرار داده لذا بر مردم سالارى دينى پاى مى فشارد و از اين حُكم اسلام عدول نخواهد كرد.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى با تأكيد بر اينكه سياست جمهورى اسلامى ايران، همكارى و تعامل با كشورهاى مختلف و بهره گيرى از علم و تجربه آنها است، تصريح كردند: ما در مقابل دخالت و نفوذ بيگانگان ذره اى كوتاه نخواهيم آمد و اين مسئله موجب ناراحتى شديد دشمنان جمهورى اسلامى ايران شده است.
مقام معظم رهبرى تلاش براى گسترش عدالت در جامعه را يكى ديگر از اقدامات مهم نظام اسلامى در ايران برشمردند و با تأكيد بر اينكه هنوز با نقطه مطلوب فاصله زيادى وجود دارد افزودند: جمهورى اسلامى ايران همچنين معتقد به توانائى دنياى اسلام براى برداشتن گامهاى بزرگ در عرصه علم و دانش است و بر همين اساس توليد علم سرلوحه فعاليت مراكز علمى و دانشگاهى ايران قرار گرفته و در اين عرصه توفيقات خوبى نيز بدست آمده است.
ايشان با اشاره به اعتقاد جمهورى اسلامى ايران به تقويت بنيه معنوى و مادى مردم، مهمترين خطر و تهديد فراروى دنياى اسلام را تفرقه دانستند و خاطرنشان كردند: دنياى اسلام بايد با عبور و اغماض از مسائل اختلاف برانگيز، با وحدت و يكپارچگى توجه خود را بسوى دشمن اصلى جلب نمايد.
حضرت آيت اللَّه خامنه اى با تأكيد بر اينكه جمهورى اسلامى ايران دست دوستى و اتحاد بسوى مسلمانان و دولتهاى اسلامى دراز مى كند، از آمريكا و صهيونيزم بعنوان شيطانهاى بزرگ و دشمنان اصلى مسلمانان ياد كردند و افزودند: روشنفكران و برگزيدگان دنياى اسلام بايد دشمنان اصلى و شيوه هاى دشمنى را به آحاد مردم معرفى نمايند تا آنان در شناخت دشمن دچار اشتباه نشوند.
مقام معظم رهبرى، ايجاد رعب و تطميع را دو وسيله دشمنان براى مقابله با دولتها، روشنفكران و آحاد مردم در دنياى اسلام دانستند و تأكيد كردند: اين همايش مى تواند زمينه عملى استفاده از نظرات و ديدگاههاى برگزيدگان جهان اسلام را جهت استفاده از فرصتهاى پيش رو و همچنين مقابله با تهديدات جديد فراهم آورد.

در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى خرازى وزير امور خارجه با اشاره به حضور انديشمندان و متفكران جهان اسلام از 26 كشور در همايش جهان اسلام فرصت ها و تهديدها، گفت: عامل اصلى استفاده از فرصتها و همچنين مقابله با تهديدها در جهان اسلام، بيدارى اسلامى است و انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امام خمينى )ره( نقش اصلى را در بيدارى اسلامى در ميان مسلمانان داشته است.
همچنين آقاى صادق المهدى رئيس حزب امت و امام در سودان در سخنانى ضمن تشكر از اقدام جمهورى اسلامى ايران در برگزارى اين همايش گفت: در شرايط كنونى خطرهاى زيادى متوجه امت اسلامى است و مسلمانان بايد با كنار گذاشتن اختلافات و تعصب هاى قومى با اتحاد و همكارى با تهديدها مقابله نمايند. آقاى محقق از رهبران جهادى و وزير برنامه ريزى افغانستان نيز با قدردانى از برگزارى اين همايش و گردهم آوردن انديشمندان جهان اسلام، گزارشى از وضعيت افغانستان ارائه كرد.
همچنين آقاى قاضى حسين رهبر جماعت اسلامى پاكستان در سخنانى با تأكيد بر اينكه جمهورى اسلامى ايران و رهبرى آن نقطه اميد مسلمانان جهان است، لزوم يكپارچگى بيش از پيش دنياى اسلام را خاطرنشان و اظهار اميدوارى كرد با تشكيل دبيرخانه نظرات ارائه شده در اين همايش بصورت عملى پيگيرى شود.

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /