پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظّم انقلاب اسلامى به ‏مناسبت حلول سال ۱۳۹۴ هجرى شمسى‏

‌  بسم اللَّه  الرّحمن  الرّحيم 
    يا مقلّب القلوب و الابصار، يا مدبّر اللّيل والنّهار، يا محوّل الحول و الاحوال،حوّل حالنا الى احسن الحال. 
    السّلام على فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها.
 آغاز سال مصادف است با ايّام شهادت حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها)؛ ارادت مردم ما به خاندان پيغمبر و دخت گرامى پيامبر اعظم اقتضائاتى دارد كه يقيناً همه بايد اين اقتضائات را رعايت كنند و يقيناً رعايت خواهند كرد. اميد است كه اين ايّام و اين سال از بركات فاطمى سرشار و برخوردار باشد؛ و نام مبارك اين بزرگوار و ياد ايشان تأثيرات عميق و ماندگار خود را در زندگى مردم ما در سال ۱۳۹۴ بگذارد. و اميدواريم كه اين آغاز بهار طبيعت كه آغاز سال نوى هجرى شمسى است، براى ملّت ايران و براى همه  ى ملّتهايى كه نوروز را گرامى ميدارند مبارك باشد. سلام خاكسارانه عرض ميكنم به ساحت حضرت بقيّة اللَّه الاعظم (ارواحنافداه) و ياد امام بزرگوارمان و شهيدان را در اين فرصت، گرامى ميداريم و اميدواريم كه ما را از بركات انفاس طيّبه و دعاهاى ارواح مطهّر آن عزيزان برخوردار فرمايد. يك نگاه اجمالى به سال ۱۳۹۳ ميكنيم و نگاهى اجمالى به سال جارى اى كه در اين ساعت شروع ميشود. سال ۹۳ هم در عرصه ى داخلى و هم در عرصه ى خارجى و بين المللى براى كشور ما سال پرماجرايى بود؛ چالشهايى داشتيم، پيشرفتهايى هم داشتيم؛ ما در اوّل سال ۹۳ با توجّه به همين چالشها بود كه عنوان سال را گذاشتيم «عزم ملّى و مديريّت جهادى». با نگاهى به آنچه در سال ۹۳ گذشت، مشاهده ميكنيم كه عزم ملّى بحمداللَّه بُروز و ظهور داشت. ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخى مشكلاتى كه براى او وجود داشت نشان داد، هم در روز بيست ودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپيمايى عظيم اربعين اين عزم را، اين همّت را از خود بُروز داد و نشان داد. مديريّت جهادى هم در برخى از بخشها بحمداللَّه بارز و آشكار بود. در آن بخشهايى كه مديريّت جهادى را انسان مشاهده كرد، پيشرفتها را هم در آنجا مشاهده كرديم. اين البتّه توصيه  ى مخصوص سال ۹۳ نيست، هم عزم ملّى و هم مديريّت جهادى براى امسال و براى همه ى سالهاى پيش رو براى ملّت ما مورد نياز است.
 و امّا در سال ۹۴ آرزوهاى بزرگى براى ملّت عزيزمان داريم كه همه ى اين آرزوها هم دست يافتنى است. آرزوهاى بزرگ ما براى ملّت در اين سال، پيشرفت اقتصادى است؛ اقتدار و عزّت منطقه اى و بين المللى است؛ جهشهاى علمى به معناى واقعى است؛ عدالت قضائى و اقتصادى است؛ و ايمان و معنويّت است كه از همه مهم تر و پشتوانه ى همه ى آن سرفصل هاى ديگر است. به نظر ما همه ى اين خواسته ها و آرزوها دست يافتنى است؛ هيچ كدام از اينها چيزهايى نيست كه از ظرفيّت ملّت ايران و ظرفيّت سياستهاى نظام بيرون باشد. ظرفيّتهاى ما بسيار زياد است؛ در اين زمينه حرفهاى گفتنى اى وجود دارد كه ان شاءاللَّه به مهم ترين آنها در سخنرانى عصر [شنبه ] اشاره خواهد شد.
 آنچه در اين ساعت مايلم به ملّت عزيزمان عرض كنم اين است كه اين ظرفيّت عظيم و مهم دست يافتنى است ولى شروطى دارد؛ يكى از مهم ترين شروط عبارت است از همكارى هاى صميمانه ميان ملّت و دولت؛ اگر اين همكارى صميمانه از دو سو شكل بگيرد، يقيناً همه  ى آنچه را كه جزو آرزوهاى ما است دست يافتنى است و آثار آن را مردم عزيزمان به چشم خواهند ديد. دولت، كارگزار ملّت است؛ و ملّت، كارفرماى دولت است. هرچه بين ملّت و دولت صميميّت بيشتر و همكارى بيشتر و همدلى بيشترى باشد، كارها بهتر پيش خواهد رفت. بايد به يكديگر اعتماد كنند؛ هم دولت، ملّت را به معناى واقعى كلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّيّت و توانايى هاى ملّت را بدرستى بپذيرد، هم ملّت به دولت كه كارگزار كارهاى او است به معناى حقيقى كلمه اعتماد كند. من در اين زمينه هم حرفهايى دارم و توصيه هايى دارم كه ان شاءاللَّه در سخنرانى به آنها اشاره خواهم كرد. لذا به نظر من امسال را بايد سال همكارى هاى گسترده ى دولت و ملّت دانست؛ من اين شعار را براى امسال انتخاب كردم: «دولت و ملّت، همدلى و هم زبانى». اميدواريم اين شعار در عمل تحقّق پيدا كند و هر دو كفّه ى اين شعار، يعنى ملّت عزيزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصير و دانايمان، و همچنين دولت خدمتگزار بتوانند به اين شعار به معناى حقيقى كلمه عمل بكنند و آثار و نتايج آن را ببينند.
از خداوند متعال پيشرفت همه ى كارهاى بزرگ كشور را درخواست ميكنيم و توفيق خودمان را در خدمتگزارى از خداى متعال مسئلت ميكنيم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته